AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.766

Varför breda däck!?

Sida 1 av 2
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Kan någon ge mig en PRAKTISK anledning till att använda breda däck?
Visseligen är det snyggt, men som jag upplever det blir bilen mkt spårkänsligare, stötigare och vägljudet blir helt plötsligt väldigt påtagligt i jmf med hur tyst den gått på de dubbfria vinterdäcken!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Snyggt och i vissa fall bättre vägegenskaper är väll det jag kan komma på.

///Jesper

BMWCS #5494
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Bredare däck ger större anliggningsyta vilket är bra för fästet på torr asfalt.
Men för de flesta vardagsbilister är det mest för att det ser ballt ut.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Utseendet, räcker inte det? :)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det ser snyggare ut och det blir skönare när det går fort i kurvorna! I övrigt är det ju mest onödigt.

Beror på vad man prioriterar!

K
33
K E M S
535iA-99
Det satt 255/40/17+235/45/17 på min när jag
köpte den, bilen kändes hypernervös, följde minsta
ojämnhet i vägen.
Så jag bytte till 225/55/16 och vipps bilen blev
lungn o komfortabel precis som det ska va.

eller?

mvh
Magnus
Håller med, nu när jag bytte till sommar däck 255/45-17 så lät det inte lite! Jag tror däcken är gamla asså för det kan inte vara normalt högt ljud.. Jag hade nya 255or förut och då lät det knappt nånting, så jag tror att har man nya däck blir det genast bättre.. Gamla däck = kasst.
Stingrayracing
Sen så ger ju breda däck fördelen att man får tanka oftare, och då visa upp sina stora breda däck lite längre... ;-)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
satte på mina 18" 235/40 måste säga att det blev 100 gånger bättre väggrep än 15" 225/60..det jag kan säga på rakt av är att ratten blev lite tröggare men kan inte säga att det blev så stöttigt som andra säger! Kanonbra blev det! Ljudet blev lite annorlunda men det är nog dom bedda 18" däck men inte så farligt! I registrerings pappren står det vilket minsta bredd man kan ha på bilen om det är viktigt för bilens egenskaper. I mina står det minsta storlek är 225 på bak däck! Så i vissa fall måste man ha bredda däck! Men jag kör faktiskt 195 på vinterdäck och egenskaperna för undermanönöver är ju inte så bra på 195 på sådan stor bil!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Man kanske ska ha olika breda däck? Jag pratade med min lokala gummigubbe och han sa att jag ska ha 255/40-17 bak och 235/45-17 fram på min bil (E39). Den blev tydligen mindre spårkänslig då när man har smalare däck fram än bak, kan det stämma? Det slitna däck som sitter på nu har också de dimensionerna.

Men blir inte bilen känsligare för vattenplaning bak än fram då? Det är ju inget man direkt vill råka ut för... Att det släpper bak först dvs!

//Gustaf
Ju bredare däck destå spårkänsligare blir det, men jag har även hört att olika breda däck fram och bak gör att bilen kör i 4 spår istället för 2 spår som är brukligt vid lika bredd runt om (?). Att det är spårigt och jobbigt att ha 235 fram och 255 bak kan jag som också har så intyga. Man had nästan glömt bort hur det var under vintern, och undrade vad som var fel när de nya hjulen åkte på :) Men vad gör man inte för utseendet och möjligheten att smiska rondeller :)

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Att det är vingligt och spårigt kan jag tro! :) Men frågan är om det blir bättre eller sämre med 255/40-17 bak och 235/45-17 fram eller 235/45-17 runt om. Nån som provat båda varianterna?

//Gustaf
vill ta död på två myter vad som gäller däck första är att breda däck ska ge bättre väggrep det kan jag köpa om det är plan väg men på svenska guppiga vägar så är inte det breda däcken direktnågon fördel men det är ack så snyggt men det kräver mer av hjulinställningar och egenskaper hos dämpare och fjädrar.

den andra myten är ju lågprofil också snyggt men dåligt i kurvor då det inte ger med sig som vanliga däck gör varför man har det i tävlingsbilar är för oken och bromsskivorna men kolla på formel 1 batte stor profil där ju men sen har ju dom ett annat grepp och kolfiberbromsar.

nu vet ni som inte hade en aning om detta.
Stingrayracing
F1 däcken har ju mönster också, för att få bättre grepp....

Kan det inte vara så att deras höga profil är för att begränsa kurvhastigheten, liksom mönster är?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Max_F> F1:or har begränsad fälgstorlek, 13" enligt reglementet om jag inte minns fel. Detta för att begränsa bromsstorleken. Detta gör att profilen blir ganska hög.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anledningen till f1 däckens profil är för att tåla påfrestningen och värmen dessa utsätts för. Dessutom så har dom en dämpande effekt i det stenhårda chassit.

Att f1 däcken skulle ha mönster för att få bättre däck är helt fel, faktum är att anledningen är tvärtom. För att få ner kurvhastigheter så tvingades däcksfabrikanterna till att mönstra däcken.

Sen kanske man inte kan jämföra f1 däck med hur det ser ut i vardagen. Jobbigt att behöva jobba upp däcken till en temperatur av 100 grader innan man kan gå på det ;)
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Själv föredrar jag ballongdäck på mina bilar. Tyst komfortabelt och billigt. Dessutom minskar stöldrisken och trottoarkanter är inget problem.

Riktiga män kör sedan.
Mmm.. har 265/35-18 på mina.. känns finfint.. Snyggt framför allt. Sen är det en j-a väghållning!!
Att det låter och är spårkänsligt rör mig inte det minsta.
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Varför breda däck?
Till 80% är det utseendet. Snygga stora fälgar o breda däck, bra för självkänslan. Till 20% är det väghållningen, men detta kan diskuteras pga den ökade spårkänsligheten.
Nackdelarana är flera. Stöldrisken, då dessa hjul är mycket begärliga. Jag skulle inte våga parkera 18-19" för 20-30KSEK vid båtplatsen under några sommarveckor : (((
Pris, bränsleförbrukning, ljudet, spårkänslighet.
Usch, vad jag är tråkig. Dom är ju så snygga ;)

/Ola
Skön, skönare, BMW
mape
Jag måste säga att spårkänsligheten klar vägs upp av den markant förbättrade väghållningen. Från att gå från vinterdäck som i mitt fall mäter 195-65-15 till 235-45-17 är en otrolig skillnad. Jag och kompisen drog mot varandra för någon månad sedan när båda hade vinter ostarna på och jag måste säga att det blev smått olustigt när nålen hade paserat 200 och vägen började svänga lite grann. Polarn har en Alpina B10 3,5 som då var utrustad med friktionsdäck som hade fått sämst i test. Kul för mig var att Alpinan inte var markant överlägsen utan verkligen fick sega sig om. Skillnaden är mer påtaglig när man kör Alpinan, väghållning och den något tyngre kopplingen gör att den känns klart sportigare.
Iz
50
Izar
528i Touring -98
Jag bytte till sommardäcken igår måste säga att jag blev besviken. Har 205:or på 15 tumsfälgar på vinterhjulen samt 235:or på 17 tums fälgar på sommarhjulen. Jag tycker att sommardäcken förstör lite av bilens egenskaper.

Bilen blev spårig samt bullrade mycket. Visst lite bättre väghållning fick man men det uppväger inte de negativa egenskaperna på lång väg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.