AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.209

Pris Dämpare, bromskivor + belägg

bl
41
blizzet
525iA -94
Hej!

Vad tycker ni jag bör betala ungefär för byte av stötdämpare, nya skivor och belägg fram?
Har inte tänkt vända mig till BMW för detta, utan kolla runt lite priser på andra verkstäder.

Beror ju såklart lite på vad man väljer för grejer också, men jag hade inte tänkt mig nåt märkvärdigt, förutom att dämparna måste passa och därmed ha ett lägre arbetsområde än original eftersom bilen är sänkt med andra fjädrar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsbelägg och skivor är rätt lätt att byta själv.

Om du inte har tummen mitt i handen och kan tänka dig att lägga två-tre timmars fritid (tar alltid lite längre tid första gången) sparar du lätt in någon tusenlapp på det arbetet.

Här är ett bra mekartips på bromsbeläggsbyte.
Länk

För att byta skivorna också, behöver du lossa bromsskölden (där själva bromshuset glider i). De skruvarna brukar sitta som berget så det är bra att ha ett långt skaft för 16 mm-hylsan! Använd INTE skiftnyckel eller öppen nyckel, då är risken stor att du runddrar skruvskallen!
Sedan är det bara att lossa torxskruven som håller i skivan och eventuellt ge skivan en liten smäll bakifrån så att den lossar.

Skulle kunna tänka mig att stötdämparbenen kostar ca 2000kr/st fram.
Lägg till kanske en timmes arbete per sida och du landar nog på kanske 5-6000kr för stötdämparbytet beroende på vilken timdebitering de har på verkstaden.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du kan köpa Monroe stötdämpare om du vill. Dessa kostar ca 900 kr/st. Bromsskivor kostar ca 4-600:- st beroende på om det är pirat eller original.

Dock så stämmer inte din beskrivning på att byta bromsskivor på en 525i -94, Johan. Bromsskölden behöver man inte ta bort. Det är 7mm insex för att lossa styrpinnarna till bromsoket. Dessa brukar rosta fast litegrann. Vik sedan undan oket. Sedan ska du ta bort bromsoksfästet, detta sitter fast med 2st 15mm vanliga sexkantsbultar. Nästa moment är att lossa insexbulten som håller bromsskivan på plats. Denna är en 5mm insex skruv som kan sitta hårt. Använd en insex hylsa och spraya gärna lite WD40 eller liknande på den innan du försöker lossa den. Sedan är det bara att ta loss skivan. (Om det är bak, lägg ur handbromsen.) Om skivan inte lossnar direkt, ta en hammare och slå lite runt den så brukar den lossna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Per, vi menar samma sak!

Bromsoksfästet benämns som bromssköld i BMW:s lista!
Jag menar alltså inte plåten som skall skydda skivan från smuts och vatten!

På min bil var det 16 mm-skruvar om jag inte minns fel (vanlig gängad skruv med sexkantsskalle, bult är en gängad pinne utan skruvskalle rent definitionsmässigt). ;o)
Delen heter sexkantsskruv eller alternativt flänsskruv (beroende lite på vilken modell av skruv som sitter på den aktuella bilen) enligt BMW.

Det är inte omöjligt att det dock är insexskruv i stället för torx som jag skrev, som håller i själva skivan!

Om man har sänkt bilen bör man använda en dämpare som är anpassad för lägre/hårdare fjädrar, annars sliter man ut dämparna relativt snabbt.

Mvh

bl
41
blizzet
525iA -94
Tackar för svaren! Dock så tror jag inte att jag ger mig på det själv denna gång! Vore en sak om man hade garage och en massa verktyg, men har saknar båda delarna för tillfället! ;)

/Christian

du
37
ducky_d
540iA -93.
Tror jag tjuvar/hänger på denna tråd lite.
Om det inte är ok får ni bara ignorera den :)
Har en 540ia med M-paket (fjädringen).
Vart får man mest & bäst stötdämpare för pengarna ?
Är det orginal som gäller ?
Finns det överhuvudtget eftermarknadsdämpare till en bil med M-paket.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Javisst finns det! Kolla på www.bilmodecenter.se eller www.motornord.se eller www.forza.se. Dessa har BILSTEIN dämpare som i princip är de bästa dämparna du kan ha på din bil.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Johan. Ok, då är vi överens. Skumt att det kallas bromssköld? Såg det jag också nu i ETK. Undrar vad man då kallar den riktiga bromsskölden bakom bromsskivan :-) Jag bytte bromsskivor o belägg bak på en 525i -93 idag. Gick hur bra som helst. Det var 5mm insex på bromsskivans bult. 7mm insex på styrpinnarna till bromsoket och 15mm sexkant bult på "bromsskölden" eller bromsoksfästet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Per, jag tror BMW anger plåten bakom bromsskivan som skyddplåt eller skyddsbleck.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.