AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.456

Högprestandadäck sökes

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag behöver lite tips ang. däck.
Jag vill maximalt grepp vid tort väglag i första hand och våtgrepp i andra hand.
Vilka däck rekomenderas? Jag är själv inne på GY F1 GSD3 alt. Bridgestone S-03.

//Marin
Riktiga R-däck rekommenderas av typen slicks med lite mönster i.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

P-zero Pirelli.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag är oxå inne på R-däck, men har inte fått nån offert än:(
Min hängarsliga leverantör har inte haft tid, och om 3v är det årets första banträff, 25/4 på Mantorp
Därför kollar jag på alt.2 , dvs standarddäck.
//Marin
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag är (har en tråd uppe om detta också) väldigt intresserad av Dunlops nya prestandadäck SP Sportmaxx. Det lilla som jag hört om detta verkar intressant. Annars GYF1, BS S03/S02 och Michelin PS2 bra alternativ.

/Andreas
Hur förhåller sig michelin pilot sport emot de du nämnde wolv? Måste skaffa nya runt om, känns det som.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ola:
Vet inte, men jag vill gärna veta :)
Sitter i samma sits som dig, snart dags för nya däck runtom och det är ju viktigt att man väljer rätt.
Sportmaxx är så nya att ingen hunnit testa dem än. AMS testar 17" prestandadäck i nästa nummer och förhoppningsvis är de med där. Någon hade läst ett minitest i Bilsport och där stod det att de hade bättre torrgrepp än SP9000 iaf

/Andreas
Pirelli P-Zero Rosso
Yokohama AVS Sport
Goodyear Eagle F1 GS-D3

Vad gäller R-däck så kan jag starkt rekommendera Yokohama Advan A048R.

MVH / Jacob

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det finns mellanting mellan R-däck och gatdäck som kan rekommenderas om man planerar att köra gata med däcken. R-däck är inte optimala på gatan...
De däck jag tänker på är Falken Azenis (Aseniz?), Kumhos nya (kommer inte ihåg vad de heter) och Dunlop någonting.
Gå in på www.rejsa.nu och kika i däcksforumet och sök lite så hittar du säkert vad du letar efter.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
wolw & ola, jag kör me Michelin PS2 och kan varmt rekomendera dom.

Mvh,
Robban
Marin: Jag gjorde samma val som du för några veckor sedan.
Jag kan varmt rekommendera tireracks forum via e46fanatics.
Länk
De finns bra info där och moderatorerna jobbar för tirerack.

Du ska iaf få en sammanställning på vad jag kommit fram till:

GY F1 GS-D3 Får bäst omdöme av alla däck från sina användare.
Länk

I alla tester jag läst har S03 varit bullrigare, samt slitits fortare än
F1orna.
Länk
(Helrätt testbil förresten :)
Torrgreppet är likvärdigt, men ofta ligger f1orna något bättre till på varavtider osv. Våtgrepp är F1 orna markant bättre.
Man kunde tro att just v-mönstret skulle bidraga till mer vägljud, då de var så för förra generationern F1 or samt Pilot sport generation1.

Klippt av RS2:
Angående det här med slitstyrka så har Continental ContiSport Contact 2 värdet 280 i UTQG (uniform tire quality grade) och det gamla Sport Contact 160 så det är stor skillnad mellan dessa. Och Goodyear Eagle F1 GS-D3 har också värdet 280 så det verkar stämma bra även med de subjektiva omdömena.

Hur däcken sen blir när de blir mer än halvslitna är intressesant, som jag förstår det ökar bullret både för F1orna samt S-03 orna så även på alla andra högprestanda däck.

Mitt val föll på F1orna i 225/40/18 samt 255/35/18. De ska på i denna veckan, så om du vill ha feedback så får du vänta till helgen.

De är en ren smaksak då däcken är väldigt lika på pappret samt i prislistan.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Det Kumhodäck som Haglund pratar om heter Kumho MX. Det kan anses vara ett r-däcksinspirerat gatdäck. Har varit lovordat av dom som jag vet har åkt på det.

/Anton
vi ska också byta denna säsongen eller om dom möjligen klara sig till hösten, tror nog det förresten...
men senast till våren är de dags, har också kollat på Eagle F1 mest, kostar ju inte så heskt mycket heller...
för 265/35 - 18 och 235/40 - 18 blev det runt 9kkr på dackonline...

Pilot sport kostar ju betydligt mer...
Hur slitstarka är eagle f1?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Här är lite info på R-däck
Länk
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
ingen som vet något om Fulda Extremo! lurar på att skaffa sådana!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
mx
31
mx5
330i Touring-01
Kanske Yokohamas nya Parada spec-2 kan vara något?
Får likvärdiga läsarbetyg med Eagle F1 GS-D3 på www.tirerack.com vad det gäller torrgrepp, stabilitet och styrrespons.
För de som tycker att själva däckmönstret är viktigt rent utseendemässigt så är min personliga åsikt att detta Yokohamadäck ligger i topp bland de däck jag har sett "live" och inte bara på bild.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är det nån som har hört talas om Kumhos nya R-däck för gatbruk, Competition Performance MX?
Skall tydligen vara bättre än både F1 GSD3 och S-03, men sämre än riktiga R-däck.
//Marin
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nu är det klart!
Beställde KUMHO MX, ett gatdäck med R-däck prestanda......nästan:) Dom har fått jävligt bra kritik iaf.

//Marin
Va
24
Vall Enberg
M5 individual -93
Jag har kört min M5 på Bridgston S-03 pole position och det är ett däck som blir som klister vid arbetstemperatur. Hel sjukt grepp.
Körde med Dunlop 9000 sport men det blev svårare att vara kvar på vägen.
Kolla dackonline.net där finns bra priser och tester.

Valle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.