|
|
|
|---|---|
|
faan va gott, inte en anmärkning på SPB, det enda som behövdes göras va att dra en rejäl sväng innan avgastestet, vid första försöket låg HC på 250, men det löste sig sen som tur va, vid sista mätningen så pendlade HC mellan 125 och 70, vet ifan varför men han skrev att det låg på 98 på pappret... väntar bara på sommaren nu...=) ha de gott / Peter MMmmmmmmmmmmm5 | |
|
Verka vara extra vanligt med m-bilarna att dom inte går igenom utan att få gasas ur rejält innan... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Det är mycket vanligt. Enligt uppgift beror det på att M-bilarna har en annan typ av katalysator med högre flöde. Detta medför att den tar betydligt längre tid på sig att komma upp i driftstemperatur,,, Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Hur blir det då om man byter till racekattar, om till och med orginal är svåra!?! | |
|
Idag besiktade jag min M5 e34 faktisk.... och inte en enda anmärkning.... CO 0.0 (0.5) CO 2500 0.1 (0.3) HC 0.19 (100) LAMBDA 0.99 (0.97 - 1.03) Bromsvärderna: vänster fram:2.0 höger fram:2.0 vänster bak:1.5 höger bak:1.5 bilen hade varit i garage 5-6 månader utan använda.... alltså jag är super glad:) jag har sportluftfilter + att jag körde bilen riktig varm.... M.V.H MAuricio |
|
|
michel: Jag tror inte det är någon nämnvärd skillnad på flödet i originalkatalysatorerna på M-bilarna och "racekattar"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Besiktade min M5a förra veckan men fick en anmärkning på slitna bakdäck ;-) dock ej ombesiktning. Nu kan man plocka bort kattarna igen... | |
|
mina värden: CO:0,3 (0,5) CO:2500:0,1 (0,3) HC:098 (100) LAMBDA:1,03 (0,97-1,03) Bromsvärden: VF 2,5 HF 2,5 VB 2,5 HB 2,3 trevligt...=) MMmmmmmmmmmmm5 |
|
|
Jesperado: Händer det att bilar som har nästintill kall motor inte går igenom besiktningen pga. för höga avgasvärden? När jag besiktigade Z3:an för ett år sedan tog jag det säkra före det osäkra genom att köra en rejäl tur först så att motorn blev ordentligt varm. /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Besiktigade min förra året och fick : Co:0,0 Co2500: 0,0 Hc: 300 lambdan minns jag ej. Bromsvärden: VF 3,3 HF 3,3 VB 3,1 HB 3,1 Sen aktiverade jag AC;n när besiktingsmannen, som VERKLIGEN hade get sig tusan på att få min bil godkänd, stod och väntade. HC = 20 Sen deaktiverade jag AC;n varpå Hc;n direkt stackiväg upp till 250 Jag sa att jag bara kör min bil på sommaren och alltid har ac;n på så den blev godkänd. : ) Jag resonerar som så att det chipp som sitter i nu gör att all bränsle ej hinner förbrännas under tomgång. Sen när man aktiverar ac;n så ställer den om tändningen på tomgång för att vara mer effektiv och bränslet hinner förbrännas. Förmodligen i katten eftersom ac;n senarelägger tändningen har jag för mig. Det tog nästan en timme att fåigenom bilen och en himmla tur att man träffa på rätt besiktningsman som offrade sin fikarast för min skull. |
|
|
ThaMaztr: Helt ärligt kan jag inte säkert säga att det inte händer, men det står klart och tydligt i kontrollplanen att man som besiktningstekniker ska förvissa sig om att felaktiga avgasvärden inte beror på motor eller katalysatortemperatur. Normalt sett varmkör man och mäter igen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Min gick också igenom utan problem på avgasvärden! Han mätte det aldrig ?! Jag inte papper framför mig just nu så jag kan inte se vad jag fick för siffror. Men när jag kollar på Maurixt "papper" så ser jag att bromsvärderna är väldigt låga. Mina bromsar fram hade ett värde på 3,0 bak kommer jag inte ihåg. Betyder det att Maurixt:s bromsar rent av tar sämmre eller? Mvh Jojje |
|
|
Jesperado, Dom brukar alltid få varmköra bilen ett par vändor när det kommer till att testa Lambda, HC,CO....ger för dåligt utslag/värden för godkänande...tanken var bara att det ev. skulle bli sämre, eller svårare med racekattarna, men du har kanske rätt, jag vet bara att M5:an har ganska dåliga värden (spyr ut mkt skit MAO) som dom flesta högprestanda bilar M |
|
|
Jojje81: Det är väldigt svårt att dra slutsatser gällande bromsarnas prestanda av ett vanligt rullbromsprov på hydrauliska bromsar. Det är så många faktorer som spelar in, däck, väglag, axelbelastning mm. Bromsarna på min egen bil skiljer mellan ungefär 3,5kn fram och 2,5kn bak med sommardäcken på och 2,0kn fram och 1,8kn bak med vinterdäcken på. Bromsarnas prestanda är dock oförändrad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag gick igenom i Täby, just för att hinna få upp motortempen innan;) o lite t-sprit för säkerhets skull;) nema problema, han behövde inte ens gasa en enda gång. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.