AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.783

Är det Knutkors?

Hmm, skulle behöva lite hjälp angående de knutkors eller vad det heter som sitter hela vägen till framvagnen på ratttstången.
Det är så att drar man i ratten fram o tillbaka åt sidorna LITE så hör man att det är något glapp någonstans, det glappar lite typ innan själva styrningen börjar, alltså innan däcken vrider sig. Är det någon av knutkorsen?.
Kan detta ge vibrationer i bilen, för bilen skakar nämligen vid 60km/h typ.
Säg till om det inte är så att ni förstår, lite konstig beskrivning av mig.
Okej, verkade som att inte många visste vad jag skrev om. Men det finns väll inget annat att göra så jag blir väll tvungen att hissa upp bilen o ta någon stor rörtång och vrida lite fram o tillbaka på första delen utav knutkorset närmast framvagnen o se om dett glappar där.Glappar det inte där så är ju problemet någonstans på rattstången.
Det är allltså ingen som har erfarenhet utav det jag skrev om?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kan vara något knutkors eller gummikopplingen på rattstången.

Men kan lika väl styrväxeln som glappar.

Var på två och håll fast rattaxeln före styrväxeln med en rörtång el. liknade och vrid samtidigt lite lätt på ratten! Glappar det då så sitter felet i ratttaxeln med knutkors/gummikopplig, annars är det styrväxeln som glappar, den går att ansätta om man har goda mek. kunskaper
Pröva det så bör du kunna utesluta vissa delar iallafall!

///Magnus
Ska ut o pröva det i slutet av veckan. Men det där med styrväxeln har jag hört om, det är ingen billig historia va?. Är det föresten vanligt att knutkors går sönder?, de sitter ju lite under motorn där innan de går in i bilen, tycker att de borde få rätt mycket stryk eller?
Det går utför känner jag, glappet kommer från någonstans under huven....:-(..Hoppas verkligen det är något knutkors, jag har nämligen sett lite priser på styrväxlar........:-(
Återkommer i slutet av veckan.....
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nja, ibland händer det att ett knutkors blir glapp även i styrningen, men enklast är då att byta hela den delen på rattaxeln mot en annan beg.
Styrväxeln är inte så dyr, har du servo kan den vara lite svår att få tag på, icke servo finns det mer av.

///Magnus
Sådär...nu har jag varit i garaget i dag och ryckte lite med en rörtång på rattstången. Jag ryckte aldrig vid slutet utav den, alltså precis innan styrväxeln men när jag iallafall ryckte, så kom glappett någonstans lite längre upp på rattstången. Jag kunde inte se precis på grund av att bromshuvudet var ivägen men glappet kom från torpedväggen iallafall.
Finns det något knutkors precis efter torpedväggen där rattstången kommer ut ifrån?
Ingen som vet om det finns något knutkors eller någon slags packning där rattstången går ut ur torpedväggen?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag böt rattaxel på en E-39;a på jobbet och den var ganska sliten trotts sin ringa ålder. Jag förmodar att du inte har justerbar ratt på din bil så det ser väl inte helt lika ut men rattaxeln var inte så dyr på bmw 950skr eller något sådant. Det sitter ingen lagring i torpedväggen utan där ar det bara en tvåväggig damask.

MM
okej, tack.
Har hört om lite och det verkar som att jag ska köpa hela rattstången med knutkorsen på, för att undvika att några andra går sönder. Det är ingen som vet hur mycket ungefär skroten tar för rattstången med samtliga knutkors eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.