AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
561

Problem med nyköpt 323i-97

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Farsan köpte en 323i för några veckor sen,men eftersom han kör som en kärring märktes inget förrän jag provade den själv.Det är en automat som inte vill gå med mycket gas, den går ibland men nästa kickdown kan den tvärdö, låter nästan som den spikar.Har hört med andra polare om liknande problem, de säger att set kan va stopp i katen.Den går hur fint som helst under lugn körning men vill inte gå när det börjar belastas lite hårdare. Vore väldigt tacksam för hjälp. Jimmy.

jimpa
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Är det inte så att den har gått alldelas för lungt så att den har sotat igen? Du får ut och ta en rejäl åktur med den. Automat är ju bara det ett tecken på lugn körning. Jag tror inte många väljer automat om dom vill pressa.
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Kan nog vara så, men det känns inte riktigt som det bara räcker så. Den har ju trots allt gått nere i S-holm, så den borde ju inte gått så lugnt, men jag ska ta den en rejäl repa så får vi se.

jimpa
Moderna bilar "sotar" inte igen. En automat är ett tecken på att motorn alltid jobbat i rätt register eftersom segdragning ej tillåts. För övrigt ser jag ingen anledning till att Du skall ut och "sota ur" bilen. Låt istället din far köra lugnt och försktigt till verkstaden där en motordiagnos kan utföras.
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Tror nog att du har rätt Bjoerk, igensotad låter långsökt.Men jag hade hoppats att någon hade varit med om liknande, så att jag hade kunnat gå en kortare väg. Det känns som det bör vara ett skitfel, den har trots allt bara gått 10000 mil.

jimpa
Ett standardfel på de tidigare e36:orna med sexcylindriga motorer var bristfälliga tändspolar. Kan vara värt att kontrollera. Det kan även vara något trubbel med lambdasonden. Det lättaste sättet att finna fel av den karaktär som din fars bil är drabbad av är att göra en motordiagnos hos BMW. Brukar kosta mellan 500-1000 kronor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.