AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.397

Besiktade bilen i dag

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
besiktade bilen i dag.. var ca 30min bil körnig till stället bilen gick hela tiden.. killen var ut å testade bilen men avgasvärdena va inte helt bra.. så han sa ut å köra lite "hårt" så jag drog ett par fullgas repor! då gick bilen igeom! skönt de iaf! någon mer som har haft samma problem? han sa att dom kan vara lite så dära m bilaran? Bilen gick rakt igeom! så nu är bilen ute å glider ;)

Min bil Länk
Dom flesta behöver värmas lite.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, väldigt vanligt att man behöver dra en repa för att få ner värdena.

nilez,
Bra beskrivning på din kärra ! :)
Som jag förstår det hela är det Vanos(dubbel)-tekniken som gör att det vid vissa förhållanden inte blir speciallt bra HC-värden.

Skulle ju vara av visst allmännintresse och veta om det är samma "problem" även för 93-95:ornas M3:or med enkelvanos. Jag gör ju kopplingen mot vanliga E36:orna (ej M) som inte verkar ha samma problem med avgasvärderna vid besiktning.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Noop, min ligger alltid på väldigt låga nivåer....inga problem, den har heller inte behövts "gasas ur" innan!
Jag har bara besiktigat min M3:a en gång och då körde besiktningskillen en liten runda innan avgastestet, 5 minuter max och han gasade inte speciellt mycket. Alla värden var ok.

Jens
Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
Fick göra om mitt avgastest 3 ggr. Innan det funka.
Men det berodde på att min motor var helt iskall när den skulle besiktas. Men efter en seriös varm körning och 80 graders oljetemp så funkar det. Besiktningsgubben hade inget emot att åka lite M3. Såg ut som han trivdes :-)
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
skönt att de gick efter ett par urgasnigar!

Min bil Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Besiktigade min för en månad sen ca i samband med "det första" fjäderbytet och det.

Körde MAX 5 min också...så den var inte varm...inga problem alls.

///M3
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
fick dra ur min förra -93 (M3) innan och under bes. för att den skulle gå igenom .

///MVH TONY
ma
118
mak
bmw 530ia
fick till och med varmköra min förra 525 -94......

första var de problem,bes gubben körde en rejäl repa fast jag hade motorn varm..men sen gick den igenom
Ki
68
KimMaarva
Bmw 323i -96
phiber: så jag får ut kräma lite innan jag bes. är ju dax nu i maj.
annars funkar bilen prima. skit nöjd med den.

En gång BMW alltid BMW!!!
Länk
VArmkör alltid bilen och drar lite fullgas innan besiktning, har inte varit i närheten av gränsvärdena en enda gång.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag har ju hört att avgasvärdena ska bli dåliga om man ha dålig vanos. Är det HC värdet eller gäller det endast dubbelvanosen i 3.2:an?

Bara ren nyfikenhet.

Mina avgasvärden var i stort sett noll med nästan kall bil...
Borde ju betyda att motorn är i bra skick då..och vanosen?!!

///M3
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Vanos....det moderna samhällets största problem....tydligen.
Man ska inte behöva köra bilen varm innan besikningen.... om det är så då är det någonting som är konstig med bilen eftersom bmw med hjälp av luftpumpen har sänkt värderna när bilen är kallt för att just skulle kunna gå att besikta när bilen är kalt...

M.V.H.

MAuricio
Maurixt: En katalysator funktionsoduglig när den är kall. Den börjar "jobba" först när den kommer upp i temperatur.

/Anton
Min m5 touring släppte ut "alpluft" enl bes killen :-) Men med min Maserati Biturbo var det alltid strul iofs var den ganska vässade, men om den inte var så varm att fläktarna gick så var det svårt.
Em
2
Empa_
M3 -93
precis som anton säger det är katten som måste bli varm innan värdena blir ok. annars funkar det ju alltid med LITE soppa och MYCKET K-sprit i tanken, bilen går som skit men inget bilprovningen kan änmärka på. (kanske inget man ska prova på en M3:a)...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.