|
|
|
|---|---|
|
BMW är påväg mot sitt starkaste år någonsin. Källa atlas f1: "After two years of investing heavily in hotly anticipated new products like the redesigned 5-series, the Munich-based luxury carmaker said last week that it expected to reap the rewards in 2004. "We will begin to harvest the fruits of our product and market offensive this year," Chief Executive Helmut Panke said, after predicting that pre-tax profits should exceed the record 3.3 billion euros (2.2 billion pounds) posted in 2002. Despite a weak start to the year for the automobile industry as a whole, Panke said BMW would enjoy the best March ever in terms of vehicle sales and told Reuters that he was "quite optimistic" for first-quarter earnings. The carmaker's continued optimism comes in stark contrast to many of its competitors, who are suffering from the strong euro and slack consumer demand. Volkswagen said last week that a "lousy" first quarter would mean topping its 2003 operating profit of 2.5 billion before one-offs would be an ambitious goal. But analysts and brokers said record earnings this year were the least BMW could promise investors. HVB auto analyst Georg Stuerzer called the target a "minimal goal". He is predicting pre-tax profit of 3.9 billion euros. Record pre-tax profit in 2004 means only that BMW will lift earnings by slightly more than three percent from the 3.2 billion euros earned in 2003. And BMW would have matched 2002's 3.3 billion euros profit last year had it not been for an unexpected move to raise provisions by an additional 110 million euros. The company also reiterated that vehicle sales in all three of its brands will increase in 2004, helped by a flood of new models like the Mini cabrio, the X3 compact sports utility vehicle, as well as a significant boost in shipments of its superluxury Rolls Royce Phantom." "Overall BMW car sales there have quadrupled in the past 10 years." Imponerande helt klart. | |
| Täckningsbidraget blir väl större med tanke på kvalitetssänkningarna BMW gjort... :-) | |
| bjoerck: Väntade mig något sådant från dig ;o) En välmående koncern dock. | |
|
Acey: Retas bara! Klart BMW är välmående. De är snart de enda lilleputtarna som tappert kämpar vidare. Antagligen är de på tok för dyra att köpa upp så länge de går bra. Eller också vägrar ägarfamiljen sälja. Tyvärr ligger det en viss sanning i mitt tidigare inlägg. De välbyggda bilarna är en utdöende sort. Idag är det så brått att släppa nya modeller att det faktiskt lönar sig att ta garantireperationer på halvfärdiga nya modeller istället för att vänta med att lansera modellen. Finns det möjlighet att spara några ören på en komponent så görs det så. Många bäckar små... Utvecklingskostnaderna är så höga att det måste sparas på annat håll. Byggkvalitet och materialval är sådant det sparas friskt på i branschen. De som är insatta i produktionssystem vet att man ska sky första årsmodellen (eller i varje fall de första batcherna) av en bilmodell som pesten. Det som förr kallades förseriebilar levereras nu istället direkt till kund. Detta är ingen kritik direkt riktad mot BMW utan gäller generellt för samtliga biltillverkare som ägnar sig åt masstillverkning. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Ett ytterligare + för försäljningsstatestiken eller ett bra övertalningsknep för den som ska köpa BMW :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tycker det är fascinerande att en så dyr bil som nya 5-serien säljer så otroligt bra som den gör. Här i Sverige t ex så säljer BMW 5-serien nästan lika bra som Volvo S60! BMW sålde 849 st 5-serie under jan-mars 2004 och Volvo 1079 st S60 under samma period: Länk MVH |
|
|
Hasso Jag har funderat på att sälja min,jag tycker att det börjar bli jobbigt med alla som vill ha mig.:)) ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.