|
|
|
|---|---|
| På bränsleslangen, efter bensinpumpen, sitter en liten rund grunka, ca 5cm i diamteter. Vad är det? Måste man ha den, min läcker!? | |
emilo |
Skulle kunna tänka mig att det är nån form av backventil som håller kvar tryck i systemet. Kan va lämplig att ha kvar/byta. Skruva bort den och kolla, det kan ju va nån expansionsmoj också som man kanske kan klara sig utan. |
| Kan det inte vara ett bensinfilter? | |
| Det är kanske den manick som ser till att bensinmätaren inte åker upp och ner i onödan. Det är ett hål i botten för att bensinen skall kunna rinna ut efter hand den förbrukas. | |
| fel av mig, jag missuppfattade frågan. | |
| Nä, bränslefiltret sitter i motorrummet. | |
|
Har för mig att t.o.m en del Volvo har dubbla filter, men kanske inte BMW? //Koffe |
|
323E21terror |
jag kan inte tänka mig att det skulle röra sig om något annat än bensinfilter. Förmodligen måste man ha det..visst kanske det går utan men då kan ju kanske andra skador uppstå. Den är lätt att byta och kostar inte många kronor..min gick på 120kr på mekonomen. farten är min drog |
|
Okay, jag kan nu avslöja att, enl. BMW, är det en tryckregulator. Nu till det skumma! Den finns med på bild i BMW's reservdelsprogram, men enl. samma program sitter den inte monterad på min 320 av -86 års model. Kan vara eftermonterad, av någon anledning! Skulle någon vilja vara snäll och kika på sin/någon annans 320 av samma årsmodell och se om det verkligen sitter en regulator efter bensinpumpen, tack. |
|
|
hej KBL! Jag har en 320 86:a. Jag blev tvungen att byta den där grejen du menar, eftersom att den hade rostat och började "pissa". Det var en tryckregulator, och så vitt jag vet så ska den sitta där. |
|
|
Hade en 84 som denna regulator satt på... Började läka så den blev hivad i den stora tunnan i hörnet.. Funkade lika bra ändå... Vet ej vad den är bra för?? MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| BMW skall ha 590 SEK, inc. moms, för regulatorn så jag tror jag provar utan först och ser om det funkar. | |
|
Det är en bränsletrycksutjämnare som sitter efter pumpen för att ge ett stabilt bränsletryck. En del bilar går utmärkt utan och en del blir att rycka lite vid gaspådrag, beror nog på pumpens skick. Tryckregulatorn sitter framme vid ledningen till spridarna. Min 323i röck så mycket att jag köpte en efter att ha åkt en månad utan. /Fredrik |
|
| Har nu tagit bort tryckutjämnaren. Enda skillnaden som jag märkt, än så länge, är att man får köra på startmotorn lite längre på morgonen, eller när bilen stått en stund, för att motorn skall starta. Kan bero på att den inte håller trycket uppe i ledningerna nu när utjämnaren inte sitter där! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.