AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.124

min bil startar inte

jack sparrow
hej hej hallå dagboken.. min bil startar inte. en 525i 91. jag har prövat att byta soppapumpsrelä, har bytt soppapump och även mett så att ström går fram. den vill bara inte starta och inte en tillstymelse av ett komp. finns det nån som vet nåt kanske eller rent av har svaret. man är ju ingen stjärnmeckaniker direkt=/
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
tjena!
1.du har kollat så du har gnista på stiften?

2.ta bort bränsleslangen längst fram vid motorn och kolla så att det kommer bensin där när du vrider igång startmotorn.

det är de lättaste grejerna jag kan komma på att testa.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hur lät bilen sist du körde med den? Var det några missljud när du körde eller stängde av den?

///Jesper

BMWCS #5494
jack sparrow
jag har kollat stiften och det kommer gnista. ska testa de där med bränsleslangen! jag har inte hört något missljud alls förutom att startmotorn har gått några extra varv, de 2-3 senaste gångerna. tack för att ni tar er tid...
Hade exakt samma problem som du.Bytte både dem sakerna me utan resultat.Av allt provande blev batteriet Lite slöare.Kopplade dit startkablar lät dem va på en stund så det laddades upp lite grann.Sen var det bara snurra på nyckeln.Efter ett par sådana försök så starta den.Efter andra o tredje vridet me nyckeln så börja den bludra.
Kanske värt ett försök

0km/h - Ventilsmatter 4sek
Kan du höra att pumpen går? Isåfall bör den vara ok, spec eftersom du bytt den. Tänder den inte ens?
Har liknande problem med min nu, den startar iofs direkt, men dör lika fort, det går dock atthålla den igång om man rappar på gasenb helatiden, liksom pumpar... ska kolla soppapumpens tryck idag, annars vet ej fan vad det är... Vad gick ett pumprelä på?
Pumpen i tanken går knappt att höra,det är den andra pumpen under eller var den nu sitter som hörs.

0km/h - Ventilsmatter 4sek
jack sparrow
hallå! kan inte höra nån pump gå *suck* ett bränslepumpsrelä kostar 73kr inkl moms.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
kolla för säkerhets skull så att det inte kommer nå soppa fram vid motorn, inge kul å börja riva för att sen se att det är nåt annat fel!:)
Det är säkert styrboxen som är trasig. Är den trasig funkar inte spridarna och du får ingen soppa.

Hoppas det kan va till någon hjälp.
Mvh.
fast_stoffe
jack sälj skrotet å köp en 3 serie 5serie =stor tung klumpig ååååååååslöööö!!!
Bränslepumpen är inga problem att höra om man lyssnar i bagagerummet, och ber någon vrida på nyckeln. Såvitt den inte är trasig naturligtvis.

M528, du kanske har "gamla modellen" med 2 pumpar?
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Om det låter som om du inte har någon kopression i motorn kan det vara ett fel som jag fick beskrivet för mig av en duktig bilmek (Se nedan).
Av någon anledning som inte ens Bmw har lyckats lösa så ställer sig de hydraliska lyftarna i högsta läge och du får ingen komprssion i motorn.
Hans lösning som han utövat få flera bilar var att koppla bort bränsle relät (för att inte dränka motorn) och sedan köra på startmotorn (han hade någon profspryl för att inte slita på den) långa stunder så att till slut lyftarna sänker sig sedan är det bara att koppla in relät igen och starta.
Felet har även uppstått på min bil en gång då klarade jag med att brar köra långa stunder på startmotorn och trampa på gassen en massa gånger i mellanåt, noter dock att jag har en nyare motor där gasen inte styrs av en wire från startpedalen så då kanske datorn ser till att den inte blir sur.
Tag därför bort relät.

Ganska svårt att beskriva du kanske kan ringa till Bil & Motorteknik i Huddinge och prata med Perre han kan det där.
tel: 08-7110687

Grötigt blev det, God natt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.