AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.145

Funderingar om spacers

Hejs!

I samband med byte till sommardäck upptäckte jag att jag har spacers på bakaxeln! :-O Köpte bilen för någon månad sedan men har inte tänkt på att undersöka detta.

Kunde inte se att tjockleken på dem var instansat på dem, men när jag mätte verkade de vara ca 20 mm tjocka. Verkar vara av fabrikatet H&R.

Frågan jag nu ställer mig är om jag är så nöjd med att de sitter på bilen. Visst ser det tufft ut, speciellt med 245:orna till bakdäck, men jag undrar hur dåligt det är för hjullager, bussningar och annat...?

Funderar också lite på vad jag kan ha för inpressning eller ET nu, med spacers. Mina fälgar heter M dubbeleker 68 tror jag. Om vi ponerar att det är samma som original, 42 (?) minus 20 mm spacers blir det ET 22 på bakaxeln va?

Eller är jag ute och cyklar?

Och ja...jag har använt sökfunktionen innan jag frågade :-S
Jag har 35mm spacers på min, de sliter ingenting precis!

MVH

19" :-)

VD med R&D

"M ROADSTER"
BoZton Grodan
Du får ett förändrat slitage på bussningar & hjullager på sikt om du förändrar spårvidden.

// BoZton Grodan
Bozton har helt rätt...men kolla på förhållandet mellan sommar och vinterdäck. sommar däcken är mycket brädare bak mot vinterdäck som är lika. alltså är min slutsats att Z3an är ganska flexibel. det viktiga är väl att fyrhjulsinställningen görs med spacers på.

Så om jag tar av spacerplattorna kan jag behöva göra en ny fyrhjulsinställning?
yes, det bör du göra, du kommer ju att ändra på förhållandet mellan fram och bakhjul
BoZton Grodan
Observera att du kommer att ändra förhållandet igen då du monterar vinterdäcken till nästa höst*

// BoZton Grodan

helt korrekt det oxå. jag lämar bilen för 4-hjulsintällning varje gång jag ändrar från Vinter till sommar. (även balanserar hjulen, man vet ju alldrig vad som hände under magasineringen...
Hmm...skumt. Har jag aldrig varit med om tidigare att man skulle behöva göra ny fyrhulsinställning så fort man skiftar från sommar till vinterdäck.

Det gäller väl bara om sommar- respektive vinterfälgarnas inpressning skiljer sig åt?

Försökte plocka av spacerplattorna idag, men de sitter som berget. Jag har för klena verktyg....eller så är JAG för klen ;-)

Tillbaka till hockeyn!
det har att göra med att dina bakdäck är bredare på sommardäck så förhållandet ändrar sig. men som jag sa i tidigtare inlägg en Z3a är rätt flexibel. men jag vill ha en perfekt inställning , inte så kul om man upptäcker att det är nåt fel i 250kn/h eller hur :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Har inte läst Ditt tidigare inlägg, men flexibel på hjulinställningarna?? Jag upplever Z3'an (både 2,8an och M'en) som extremt känsliga.. Underbara när det är rätt, men hopplöst jobbiga när det är fel...

/Caspar
BoZton Grodan
Z3c 4 ever!

Vad kostar en 4-hjulsinställning ... ungefär*

// BoZton Grodan
Skit i att göra en fyrhjulsinställning..

Har man en Z...Har man råd att byta däck ;)

19" :-)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Yatooil: Det spelar ju ingen roll hur många nya däck man köper om ET skiljer sig på sommar- vs vinterfälgarna, tror inte någon kör på bredare än 225 på vintern och då hamnar man ju lätt bland trista fälgar som kan vara fel.

För säkerhets skull kör jag med orginal M fälgar på vintern (lagom med 17" på vintern).

Sedan vet jag inte om Z3c's funderingar om däckbredd har någon betydelse, det är väl först om man ändrar spårvidden som en fyrhjulsinställning kan bli aktuell och spårvidden mäts väl på centrum av hjulet, dvs hela poängen med att mäta ET på fälgarna...

Körde med 225/45-17 (på 2,8an) i vintras på samma fälg som det sommartid satt 245/40-17 och bilen var mycket stabil och trevlig. Däremot har Z'orna så klena hjulupphängningar att de lätt blir felinställda efter en liten kontakt med någon hårt (polarn missade att ett brunnslock var borta i somras och det räckte för att sabba M'en... :-( )

Minns inte vad en fyrhjulsinställning kostar, dock värt vartenda öre om bilen är orolig. Jag har varit mycket nöjd med Guson's jobb. Kolla även däckstrycket som är extremt känsligt, för högt = bilen känns som att brottas med en krokodil precis som vid felaktig framvagnsinställning.

/Caspar
BoZton Grodan
Caspar ...

Vad kör du med för däcktryck?
Jag äker på Dunlop P9000, 225/50-18"fram & 255/45-18" bak..

// BoZton Grodan
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
BoZton: Efter lite tittande i däcktillverkarnas rek och vad manualen säger tror jag att jag landade på 2,2 fram resp 2,4 bak. Har inte kollat trycket än i år, M'en slingrar sig som en ål på vägen då jag väntar på att däcksfirman skall få ordning på sin nya lokal för en hjulinställning.

Trycket är dock ganska individuellt för olika däck, så kolla på Dunlops hemsida om Du kan få fram något vettigt för just Din kombination.

/Caspar
OK, tackar för svaren grabbar!

Uppgiften som jag fått av min lokala BMW-verkstad är att de tar en knapp tusing för fyrhulsinställningen.
BoZton Grodan
Joon,Caspar... tack för svaren

Jag pratade just med Dunlop-Support.
De hade fått rekomenderat från BMW att 2,8an skulle ha 2,9 kg runt om på org 16" fälg.
-Jag tycker att det låter väldigt mycket...

De menade att jag skulle kunna ha samma på mina (vid närmare eftertanke) 255/35-18" & 225/40-18". Jag har kört bilen med 3,0kg i däcken då den skulle ställas in, men den galloperade över hela vägen.

Nu har jag 2,6kg.

Någon som har tips om detta?
// BoZton Grodan

Någon annan med
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Generellt skulle jag påstå att Dunlop/BMW har fel. 2,9 låter extremt mycket och min bil blev mycket trevligare kring 2,5kg istället för >3.0...

För lågt är ju inte heller bra...

/Caspar
Samma erfarenhet som Caspar. lättade från 2.9 till 2.6 på mina 18" och et blev MYCKET bättre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.