|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tony-Avesta: Varför ändrar du inte utväxling på Sierran? Där skulle du nog kunna kapa lite på tiderna från stillastående. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
Tony-Avesta |
J.Dredd. Det är planerat med ändring av utväxling. Problemet är att jag har testat två olika BMW-lådor i den. En från E34 535 med överväxel på femman, och en från E36 M3 med 1:1 på femman. Som du förstår så är valet av bakaxelns utväxling omöjlig då man inte vet vilken låda man kommer att fortsätta använda. 535-lådan har nästan normal utväxling på ettan och tvåan, och toppar teoretiskt 280 på femman vid 7000 rpm. Men då motorn är så rackarns vridstark (ca 460 Nm mellan ca 2000-4000 rpm) så blir ettan ändå lätt för hetsig. Det går bättre att starta på tvåan och låta vridet brotta iväg bilen från start. M3-lådan har visat sig vara nästan dubbelt så snabb att växla med, men är istället hysterisk kort på ettan och tvåan, och maxar bara 200 kmh vid normalt varvstopp på 6200 rpm. Jag har idag 3,36:1 i slutväxeln, men planerar att anpassa bakvagnsbryggan mm för att ta en BMW 540 klump med 2,93:1 samt diffbroms. Detta samt att höja varvstoppet till ca 7000 rpm skall resultera att den når ca 60-70 på ettan, drygt 100 på tvåan och maxar teoretiskt nära 300 på varvstoppen på femman. Då bör det med hyfsat greppiga däck gå att kapa tiderna en del, samt att ändå kunna lunka på landsväg i 90 på ca 2000 rpm. Målet är ju att kunna stå på 3500-4500 rpm på ettan och kliva av kopplingen och bilen sätter sig på rumpan och brakar iväg. Det bör kunna kapa tiderna en del mot de "damstarter" på tvåan med ca 2000-2500 rpm som jag gör idag. MVH Tony Länk |
|
ok. då tror jag att jag fått svar på min fråga :D aka bullen på Stcs,Tpc,Honda,zatzy,nordicaudi,mm. Malmö,Arlöv |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.