AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.072

Öppen fråga till BMWpower.nu ang loggning av IP-adress

Ulf Berglund
Varför talar ni inte om att ni loggar IP-adresser?

// Ulf
ds
58
dsr
E34 Touring
Alla webservrar loggar IP-adresser i accessloggen! Men du kanske menar varför IP-adresserna görs tillgängliga för alla genom att läggas på i slutet på varje inlägg?

/daniel
Ulf Berglund
Svar ja!

// Ulf
Jompa
Jag ser då ingen IP i slutet av varge inlägg?

Livserfarenhet beror inte på din ålder utan hur du levt ditt liv.
sm
99
smartin
318iS -90
IP-adressen är skriven i samma färg som bakgrunden. Om du markerar texten och fortsätter att markera bakom texten ser du adressen...
tm
18
tma
730i, 1990
Personligen tycker jag att det är väldigt bra att ip numret syns. På det viset slipper vi "troublemakers" som vi har blivit förskonade ifrån. Jag menar på att
det är ju ingen som lider skada av att ip nummrena visas då nästan (alla?) alla är seriösa människor som huserar här.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Håller med tma. Jag har svårt att se varför man inte skulle vilja visa sitt ip-nr. Om någon vill jävlas med en kommer de att ta reda på det ändå.
Vill man ha hemligheter på sin dator får man väl låta bli internet.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Dessutom är det ju så att det IP-nummer som syns här är inte nödvändigtvis numret till ens egen dator. Om man sitter på ett företag så är det IP-adressen till den webserver/firewall/proxyserver eller liknande som utgör router mot Internet och om man sitter hemma (med icke permanent IP-adress) så är det bara den adress man hade under uppkopplingen när man skrev inlägget.

Vad jag menar är att det är lätt att spåra vem som hade den här IP-adressen vid detta tillfälle, men det ger ofta inte elakingar tillgång till den IP-adress man har på sin egen dator.

Skulle någon vilja jä-as så är det nog större risk att de använde sig av den mailadress man har angivit här.
Ulf Berglund
Jag undrar bara varför man försöker dölja det faktum att man loggar...

Tycker själv att det är ok om det syns, men borde man ändå inte tala om att IP-adressen kommer att skrivas ut i inlägget (detta torde väl avskräcka mer än att det inte syns..?!)

Jag tror inte att så många på detta forum vet att deras IP-adress står utskrivet (dolt) i deras inlägg.

// Ulf
Ko
663
Koffe
320iC -93
Jag är faktiskt på Ulfs sida här... Visst, det är helt ok att mitt IP blir loggat, men det kanske borde stå i "reglerna" eller nåt så ingen tar illa upp?

//Koffe
Sipp
Jag måste också säga att jag blev störd när jag upptäckte detta fenomen. Jag upptäckte det av en ren slump när jag slant med musen:-)

Det stör mig mer att man inte upplyser om det än att verkligen skriver ut adressen.

Jag måste dock erkänna att jag inte vet riktigt hur IP fungerer. Inte kan man väl se vilken dator det rör sig om eller? kan någon datakunnig beskriva vad IP-adressen visar? jag har märkt att när jag skriver hemmifrån är de första siffrorna alltid de samma med de sista ändrar sig.
Jompa
IP adressen är som en gatuadress på internett den talar om var någonstans du befinner dig för att om du tex laddar hem något så skall det ju komma till rätt ställe. sedan fins det olika sorters IP-adresser

Fasta/Publika= du har samma IP hela tiden. Detta har man ofta om man sitter på en fast lina. ADSL, Bredband m.m burkar däremot oftast ha Dynamiska

Dynamiska= du tilldelas en ledig IP när du loggar upp på nätet det är dock inte säkert att du får olika hela tiden kopplar du upp dig ofta så kan du samma IP ett par gånger.

Privata= "falska IP-adresser" dessa använd ofta innom ett LAN för att tex. servern skall kunna "prata" med de olika datorerna i nätverket. (Den IP som syns ut på nätet är den som ligger i servern)

Livserfarenhet beror inte på din ålder utan hur du levt ditt liv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.