AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.005

Byte av yttre spindelleder?!

bmwdr
Fick anmärkning på besiktningen att mina spindelleder var slitna..

Någon som har tips om hur man kan byta dessa själv?? Har hört att det ska vara välrigt svårt då dom är pressade i!

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
ormen
vi har bankat ut nån med våld på en E36, men en hydraulpress är att rek. ta med bärarmen till nån mek. verkstad, o be dem snällt att pressa ur den gamla o trycka i den nya. Ett tips: när man ska lossa "mittre" spindelleden till bärarmen, kan man ha en lång stång med en mässingklump i ena änden, skruva av muttern till spindelleden NÄSTAN helt, o slå till med verktyget ovanifrån, från motorrummet... försiktigt
det går att få i och ur dom med väldigt mycket våld jag har lyckats !!!
även fast bärarmen sitter kvar glömmde jag tillägga
bmwdr
Ok!

Ringde runt till olika verkstäder och frågade priser! Och det var allt ifrån 850-1300kr för att få dom bytta!

Om man säger så: Är det värt att lämna in dom och få det gjort?

ormen
det är inte värt att böka för de pengarna, om man inte har press, tålamod o har inte gjort det förut... men jag gör det för att jag tycker det är kul o meka, o litar inte ett piss på nån verkstad, åtminstånde inte auktoriserad sådan...
Om det e på din E36a e mitt råd att köpa komplett länkarm med både inre och yttre spindelleden. Byter du bara den yttre kommer den inre gå snart med. Byt även den bakre bussningen på en gång. Komplett länkarm kostar ca 800kr plus den bakre ca 120 spänn.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
bmwdr
var kan man köpa kompletta då? Jag köpte mina spindelleder på micro för 225kr/st..

jag meckar väldigt mycket själv men just detta har jag aldrig gjort på en E36:a, nästan hela min cab ligger nedplockade i monokyler för uppfräshning iför sommaren då jag precis fått den från hel lackring, bromasrna håller på att konventeras samt motor modifieringar, coh så klart stylingen!
Ska bli roligt att visa upp min bakkjol som jag är ensam på i hela Europa :D, fick tag i ett visning exemplar från dansken i Malmö!

Bilder kommer att komma ut när bilen är färdig samt på träffar och utställningar :)

BMW BRÖDER! :)

har by7tt spindellederna på min 316 och jag kan säga att det är ett rent helvete att få bort spindellederna utan hydraulpress, man måste vålda på järnet med stora handsläggantills gummit seppar från den fastpressade ringen, sen får du ta ett bågfilsblad och såga dig igenom "hylsan" så att spänningen släpper, sen att dunuka in den nya är inte lika svårt men fortfarande lite "pickligt" även här krävs stor mängd våld med handslägga på länkarmen och mothåll under spindelleden, det underlättar oerhört om du skruvar bort hela fjäderbenspaketet med skiva osv., tar väl 5-10 min extra med den proceduren, då slipper du en irriterande skiva i vägen istället

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bytte hela länkarmarna på min. (Halva priset mot E46:ans länkarmar iaf!). Drygt 2000 för båda har jag för mig jag fick betala.
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag och farsan bytte själv på min 318i -93. Det var ganska svårt. Sitter som fan, vi fick låna en specialpress för att få i den nya. Men glöm inte att lägga den i frysen innan du sätter trycker i den, blir lättare då eftersom den krymper av kylan.
Dom har länkarmar på både Autoexperten och på mekonomen.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
bmwdr
ok... men var kan man låna en sån?!

Men men jag har bokat in en tid i morgon hos en verkstad!!

st
351
stoffe69
328ci -00
det är ju inte så himla vanligt att den innre går sönder ju? så att bara köper den vanliga spindelleden och be en verkstad fixa det är väl inge problem? materialet kostar 236 kr st har ja för mig. och ca 1000 lappen i montering(max) på en auktoriserad.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Har man tillgång till press är jobbet ganska lätt, men det går även utan. Lös med länkarmen, sen gäller det att få gummit att släppa som Patrik skrev ovan - går bättre om man helt enkelt borrar sönder det, sen gäller som sagt bågfil på den yttre hylsan. Lite jobbigt att få in den nya men går nog med lite försiktighet och en stor hammare och lämpliga mothåll.

Lycka till
bmwdr
jag såg för ett tag sedan att det var någon på bmw-börsen som sålde just sån avpressare! men jag hittar inte annonsen längre :( Men det är ju inte många timmar kvar nu tills jag ska lämna in den.. 09.00 idag :)

BMW BRÖDER!

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Har bytt två gånger på min morsas e36 318 tds touring och en gång på min egen e36 328'a.

Vid bytena har jag värmt den gamla bussningen tills gummit börjat bli rejält mjukt, sen med milt våld och gummiklubba bankat ut den gamla. Enklast är att använda en tving att skruva i den ny spindeln med.

Alltid bytt båda sidorna och rekordet är 40 minuter för min del.

Har man möjlighet att värma kan jag tänka mig att det tar betydligt längre tid att göra bytet...

bmwdr
Oj oj.. Här går det undan.. Har precis varit och lämnat min 318i nu för att få dom bytta hoppas nu att det var dom yttre som var kassa för det står inte på bes pappret?!?! Varför... Står bara spindelleder båda sidor glapp???

BMW BRÖDER!!!

bmwdr
ja då har man nya spindelleder nu! Men nu är bilen och byter till ny framruta! :) Sen är det dax för bes på fredag

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.