|
|
|
|---|---|
|
Kan någon förklara varför balansen alltid står fullt till vänster när jag startar bilen. Det är visserligen inte kritiskt men fruktansvärt irriterande. Har en 528 -96 med den stora stereon. Tacksam för hjälp | |
|
Troligtvis pga att din förstärkare är paj. DEt verkar vara ett standardfel på e39 -96:or att stereon alltid startar med (närapå) maxvolym samt att fader och balans står max åt något håll. Prova att ställa balans och fader ett steg från mitten, där höll den sig åtminstone på min. Annars är det bara att hosta upp slantarna för en ny stereo. Observera dock att det inte är delen med displayen som är kass, utan den del som också har cd/kassett-facket. Det är alltså ett utmärkt tillfälle att byta till cd om man tidigare har kassett. /Micke |
|
|
Hej, jag har precis samma fel! Jag har dock hört att någon inom forumet fick bytt den på garantin!! Jag hade gärna velat veta vem det var, så man kanske kunde fått bytt den oxå. Meddela gärna hur det går med byte eller reparationer. |
|
|
Det där med garanti kan nog ha varit jag, men då var det tack vare min Europlus-garanti som jag fick den utbytt. Har inte hört om nån särskild goodwill från BMW annars, men det skadar väl inte att bråka lite med dem. /Micke |
|
|
OK, tack för era snabba svar...även om jag inte riktigt vet vad jag skall göra. Vad kostar den där delen som behöver bytas tro? |
|
|
Tyvärr kostar den muchos dineros... har för mig att till min kostade kassett ca 4000, cd ca 5200. Men prova det där med att ställa balans och fader 1steg till höger(eller vänster) om mitten, det funkade på min. Har du inte problem med att volymen är jättehög så är ju detta ett lätt sätt att spara tusenlappar. /Micke |
|
|
Jo det med flytta den ett steg åt höger funkar på min, men desvärre startar ljudvolymen extremt högt som är mycke besvärande. Jag kollade på BMW o det verkar som man inte kan köpa endast enkel-CD:n, utan måste köpa radio delen oxå!? Kan det stämma!? låter mysko för mig. Men ni påstår att enkel-CD:n kostar 5200:- alltså? /C |
|
|
Jag bytte enbart kassett/cd-delen (vilken tydligen också innehåller förstärkaren) på min och det gick alldeles utmärkt. Jag har alltså kvar den gamla radio/display-delen, där jag fortfarande har en knapp för att byta sida på bandet, även om jag nu i själva verket har cd. Dock funkar knappen ändå (random). Och ja, enbart cd-delen kostar cirkus 5200pix. /Micke |
|
|
Om jag har rätt för mig så innehåller den övre delen alltid radio/förstärkare samt CD eller kasett. Kolla var antennen ansluts! Den undre delen är just bara display och manöverenhet. Gäller för bilar med MID, förmodligen även övriga. Sen tycker jag att man borde kunna reparera felet. Har försökt få ut info från (i mitt fall) Philips och Becker som gör radio/CD resp radio/kasett för E39:orna. Men kan tänkas att även t.ex Blaupunkt har levererat OEM till BMW. FP |
|
|
Men undra om cd-enheten är starkare är bandenheten, i watt alltså!? köper man cd:n kanske man får lite bättre ljud?? men hur som helst ser jag ju helst att få lagat den eller få en ny genom BMW, man tycker att BMW borde ta detta på goodwill medtanke på att många har detta problemet!? eller.. |
|
|
Halloj alla... Jag har samma problem.... >Den ställer sig på vänster jämt...Ska prova med att ställa ett hack åt sidan oxå... |
|
|
Måste man verkligen köpa nytt? Jag tycker att det låter som att den inte har standby spänning vid frånslag, alternativt att det sitter nått litet backup batteri som är kass. Förlorar radion stationsinställningen också? Mulle |
|
|
Radio/CD kan ha någon watt mera (på pappret) men det är marginellt. För att får nåt lyft på ljudet blir det till att koppla på extra steg. Håller med Mulle, visst går det att fixa på nåt sätt, om man bara fick tag på lite info från tillverkaren. För BMW är det klart bekvämast att byta ut och ta betalt. Backup batterier borde vara ute på nyare apparater, EEPROM kanske som fått fnatt. Man tycker att ev. tappad info pga spänningsbortfall borde sätta alla parametrar till noll (center balans t.ex). Å andra sidan finns ju en del parametrar att ställa in under dolda menyer, de försvinner inte vid spänningslös apparat. Men flera har tydligen haft samma symptom om ovan. FP |
|
|
Hej, Jag tycker att ändå att det är störande....det låter som att ett nytt minnesbatteriet kanske skulle lösa trasslet! Kanske är det nån som har en enkel-CD Business RDS liggandes hemma?? jag köper den gärna....=> Jaja om nån löser problemet, får han/hon gärna dela med sig av informationen. (radiostationerna raderas inte vid omstart) /C. |
|
|
Hej Det finns en fix för detta, men kräver att man bytar ut en IC krets på moderkortet. Kostar ett par kronor, men man måste läsa ut EEPROM minnet från det gamla och programmera det nya och löda. 24LC16 SERIAL EEPROM 8 PIN DIP är chippet Se här för mer info Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.