|
|
|
|---|---|
|
Mors! Ska montera ur tummen jag har mitt i handen & byta olja + filter själv på M3:an! Troligen enkelt...men tar gärna emot tips på detta! Har (efter sökande här ) kommit fram till att det är Castrol TWS 10w 60 som gäller. Vet någon hur många liter som ska i..? MÅSTE jag köpa original oljefilter...är det stor skillnad mot andra fabrikat? Tack på förhand! /K | |
|
Jag köpte både olja(castrol) och filter på Mekonomen sist jag bytte själv och de funkar fin-fint. Du ska ha i 7Liter. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
| Tackar! :) | |
|
Tjena Mosse! Det är som sagt väldigt enkelt att göra oljeservice själv, onödigt att lämna in för detta. Lämpligt är att hålla till på en OK gör det själv hall med billyft, kostar ca 100:-/timme och oljebytet tar ca 15-20 min. Gör så här: -Lossa oljepåfyllningslocket (oljan rinner ur snabbare då) -Lossa avtappningspluggen o låt oljan rinna ur. -Montera loss det gamla oljefiltret. -Montera i det nya oljefiltret samt byt o-ringen på bulten samt packningen till locket, stryk på lite olja på dessa också. Skruva sedan igen locket. -Nu borde all gammal olja runnit ur och då kan du skruva tillbaka avtappningspluggen, byt kopparbrickan till pluggen innan bara. -Fyll på med den nya oljan (ca 7 l) -Skruva igen påfyllningslocket, starta upp bilen och låt den gå en stund, stäng sedan av, vänta en stund och kolla oljenivån, justera sedan oljenivån om behov föreligger. Vad det beträffar oljefilter så tycker jag absolut du ska köpa orginal, kostar bara 95:- och då ingår även packning, o-ring o bricka. Castrol TWS är en bra olja till m3, men om du vill ha en bra o prisvärd olja så kan även Mobil 1 5w50 vara ett alternativ, finns hos många oljegrossister för ca 350:- för 4 liter. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Många av de grejer som säljs på ekonomen är samma (exakt samma från samma fabrik och tillverkningsband osv) grejer som säljs i märkeshandeln :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
cruZZe: Det stämmer, med faktum är att "märkeshandeln" många gånger inte överskrider priset som tex Mekonomen har, ibland är priset lägre hos märkeshandeln. /Anton |
|
|
cruzze: Jag vet att mekonomens grejor ofta är bra grejor ifrån samma tillverkare som original. Dock inte alltid, och när det gäller en så viktig komponent som ett oljefilter till en såpass dyr och effektstark bil så tycker jag bara att det kan vara klokt att köpa original, även om det säkert är bra filter hos Mekonomen också. Sedan så är även originalfiltret 25 kr billigare än Mekonomens och 35 kr billigare om man är bmwcs medlem. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
JN : Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag :) Jag har inte många mil till nästa oljeservice :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Tack Grabbar! Ni är GULD värda! Tack speciellt till Jens för "manualen" :)) Det blir till att kladda själv i helgen! PS. Jens....om du har lika bra manual till att byta klossar fram...så tar jag gärna den också! ;) /Klas |
|
|
Visst har jag det mosse, har precis bytt bromsar bak, bytt bromsvätska och renoverat bromsoken på min så man känner sig nästan som en bromsguru nu :) Gör så här: -Lossa hjulbultarna en aning -Hissa upp bilen och ställ den på pallbockar -Ta bort hjulet -Lossa oket (två bultar på baksidan av oket) -Häng upp oket med en ståltråd lr dyl så det inte hänger i bromsslangen -Ta loss kabeln till slitagevarnaren, var försiktig så att det lilla clipset inte kommer bort -Ta bort beläggen -Dela på oket och gör rent det med stålborste först och sedan med bromsrengöring lr t-röd. -Gör rent "glidbultarna" som okets bägge delar rör sig på med baksidan utav en smärgelduk (får inte repas), fetta sedan in dessa sparsamt med bromsfett (finns speciellt fett som inte är aggresivt mot gummi till detta) -Sätt ihop oket och kolla så att det glider lätt på "glidbultarna". -Ta fram de nya beläggen och stryk på lite kopparpasta på de ytor som har kontakt med oket, dvs baksidan och hörnen. -Pressa tillbaka kolven i oket så att de nya beläggen får plats, görs lämpligen med en rörtång lr ett specialverktyg för detta ändamål, var försiktig bara så att damskyddet runt kolven inte skadas. Kolla även så att det inte blir överfullt i påfyllningskärlet för bromsvätska när du pressar tillbaka kolven. -Montera dit de nya beläggen, kolla så att det inte kommit fett lr kopparpasta på friktionsytan isf rengör med bromsrengöring lr t-röd. -Montera tillbaka slitagevarnaren -Montera tillbaka oket och hjulet -Gör likadant på andra sidan och sedan är det klart!!! Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Haha! snabba puckar! WOW!! Tack tack! :)) |
|
|
Här är det lite bilder och förklarande text: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag lånar mosses tråd och frågar mekargudarna om dom kan i enkla ordalag beskriva ett byte av övre stötdämparbusningar bak åt mig så kanske jag spar in en krona eller två på det :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
Nästan bättre att du läser mekartipset, för där är det även bilder! ;o)) Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Eftersom jag är mer bekväm av mig än ekonomisk (snål?) så kom jag ganska snabbt fram till att det vart ett verkstadsbesök iaf :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.