|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! jag är ute efter tips på vad man bör göra/tänka på efter nästan ett halvårs avställning. bilen är en bmw 525i e34 -94. MVH Axel | |
|
Byt olja och filter...... Kolla alla vätskor (kylare, broms, styrservo mm mm) Kolla upp bromsarna så dom inte kärvar... Kör bilen på hög tomgång tills den blivit varm och håll koll på att inget konstigt händer med värme eller oljetryck. Sen är det nog bara att köra och se. Hjulen kan vibrera lite extra de första 10 milen ! Det är vad jag kommer på så här på rak arm. FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Olja och oljefilter bör man bytt innan man ställde av bilen eftersom den använda oljan är mer "aggressiv" mot motordelarna + att det är skönt att slippa göra sånt det första man gör. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
EEeeeeee ???????? Varför skulle den gamla oljan vara aggressivare mot metallen i motorn ? Det har jag aldrig hört nått om och jag har hållit på med avställda jänkare i 25 år...... Förutsatt att oljan är fräsch, av bra kvalitet och bytt enligt rekommendationerna.....så är den nog inte farlig. En viktig fördel med att byta oljan efter att motorn stått i flera månader är att man får bort det kondensvatten som ofelbart kommer att finnas i motorn. Det förångas varteftersom man kör när bilen går i trafik, men när bilen står still så samlas det i motorn. FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Man ska hälla i ny olja innan avställningnen för den gamla innehåller massor med föroreningar från förbränningen, vissa är aggresiva mot motorn, särskilt sura föreningar som uppstår, dessutom har en del av oljans bra tillsatser försvunnit under körningen. Så, alltid oljebyta innan avställning. Kondens uppstår int ei olja om den står torrt och ventilerat. |
|
Stingrayracing |
Rätt Stephan! Önskar man motorn det bästa ska man byta olja innan man ställer in bilen, då oljan har restprodukter i sig från bensin, avgaser etc. och vill man starta upp maskinen under vintern, ska de gå ordentligt varm (normaltemp). Kolla denna sida för detta och andra tips innan avställning: Länk |
|
Man lär så länge man lever :-) Ska byta olja och filter före avställning av pärlan nästa vår då..... FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Höst menade jag :-)))) Min BMW Länk |
|
Stingrayracing |
Det är tur att man lär sig så länge man lever, vore bra tråkigt annars. ;-) Tyvärr har jag ingen bild på BMWn ännu, men dock en hemsida för jänken.... Länk |
| Tack skall ni ha för alla tips!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.