AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.141

Tysta Sommardäck

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej, jag kommer kanske att behöva byta sommardäck i år.
För mig är komforten viktigast, alltså så mjuka och tysta däck som möjligt.
Jag är inte ute efter några suddgummin som håller en sommar men jag kan leva med att de slits fortare än medel däcket.
Jag kommer hålla mig till 16" 205/55
Vilka däck skall jag titta på?

Om du vill kombinera komfort, säkerhet och slitstyrka skulle jag absolut rekomendera Continental premium contact. Kostar knappt 1100 stycket på www.dackonline.se
När det gäller däck är min erharenhet att man får vad man betalar för :-)
Skall själv införskaffa sådana nu när mina Michelin Pilot sulor börjar bli slitna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Läs det senaste numret av Teknikens Världs och deras test av sommardäck i dimensionen 205/55 16; där finns lite info om Continental Premium Contact. Fick väl inte så lysande kritik men däcket får beröm bl.a. för just komfort och för att vara ett miljövänligt alternativ.

Har själv Continental sommardäck, dock av typen SportContact. Ska bli spännande att utvärdera dem nu när våren snart är kommen.

/Ante
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett däck som brukar anses som tystgående är Good Year Eagle NCT5.

Finns dessutom på Däckonline.se för en rimlig peng!

Iofs börjar det däcket bli några år gammalt, så det finns säkert andra däck som har bättre prestanda.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Vill du åka på ett däck som e tyst å har enormt bra våtegenskaper ska du välja Uniroyal rainsport1. Det e continental concernen som för dom. Har själv 245/40-17 i RS1. Kanonnöjd.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
Halloj!
Kör själv på Continental SportContact 2 205/55/16 och efter körda 2700 milen måste jag säga att jag är över förväntan nöjd med denna däcktyp. Tysta, fint grepp i våt och torrt underlag men framförallt slits de i en mycket långsam takt. För närvarande är det ungefär 6mm mönsterdjup kvar.

/D
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Dominik: Låter som att SportContact 2 är ett bra däck alltså. Jag har samma dimension; 205/55/16 men har inte haft möjlighet att testa dem ännu då min bil levererades med vinterdäck när jag hämtade ut den vid årsskiftet. Läser man tyska tester så ligger ju Continental ofta bra till...men man funderar ju på om det beror just på att Continental är tyskt...

/Ante
Jacky Ickx: Intressant, AM&S tyckte conti premium contact var bland det absolut bästa däcken i samtliga kategorier. Detta däck vann även förra årets tester.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Nån som har handlat från www.dackonline.se ? Är det bra leveranstider & service?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Som vanligt när det gäller tester får man ju ta resultaten med en nypa salt. TV:s sommardäckstest utfördes, om jag förstått det rätt, på Kumho's testbana i Korea. Lite lustigt är ju då i sammanhanget att Kumho också placerar sig väldigt högt upp i resultatlistan...det kan ju bero på att däcket utvecklats just där, på den testbanan. Kan inte komma ihåg några andra däckstester där just Kumhodäck presterar så bra i förhållande till andra fabrikat...men allt beror ju som sagt på vilka tester man läser.

/Ante

beamer, leveransen tog ca en vecka från däckonline och jag är nöjd med mitt köp iallafall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.