AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
932

Avluftningskruven trasig...

TobbeBMW
Har fortfarande lite problem med min bil. När jag kört en bit (ett par km) så kommer det lite ånga/vatten ur skruven för avluftning.
Men bilen tappar inte kylarvätska, går upp över normaltemp eller har dålig värme. Det enda som har "hänt" är att min avluftningskruv var söndervittrad, skallen på den gick av. Kan det bero på detta att bilen trycker lite vatten därigenom?
Vid normalnivå på kylarvattnet ska det vara ett tryck mot den skruven då eller??

Om man överfyller kylsystemet, finns det nån typ av nödventil som släpper ut överflödigt vatten (borde det göra)

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Min luftskruv hade åxå åldrats. Kanske just ålder som gör den spröd?
TobbeBMW
skulle tippa det, den blir troligen varm-kall-varm-kall hela tiden, den kändes som gummi idag :-)
Au
23
AutoManiac
328iC-M -97
Jag har samma problem med min plastskruv, skulle spänna den lite igår och vips var hatten av.

Vet inte hur jag ska ta bort resten av plasten som sitter kvar inuti.

Kan inte köra bilen nu, och inte heller sätta in en ny skruv...

Ska det vara ett hål rakt igenom skruven eller???

Skulle det gå rent teoretisk att få ner biten rakt ner i kärlet?
Och skulle det vara farligt?

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Om luftningsskruven går av, knacka in en liten spårmejsel i hålet i skruven och skruva ut gängstumpen. Det går inte att skruva den neråt då det sitter ett munstycke där.

_______
//Niklas
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Som ovan skriben nämner, tryck in en mejsel försiktigt och skruva upp resterna av luftskruven, köp sedan ett nytt för en billigt penning hos din lokala BMW åf...
Au
23
AutoManiac
328iC-M -97
Tack för svaren killar, ska försöka när jag kommer hem.

Fast jag är ändå lite orolig om hur jag ska göra ett spår med en mejsel, bara det inte blir värre liksom.

Får återkomma efter jag inhandlat en skruv på BMW för 16:-, och försökt försökt ivarjefall.

// :)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Varm en skruv mejsel med gas eller tandare. Tryck ner den i plasten och lat den svalna.

Richard
min paja den med å orkar inte beställa en ny så ja undrar om man kan sätta i en M10 istället eller måste det vara en orginal .. [det kanske är nå hål eller nå i orginal ] nån som vet ??
TobbeBMW
det sitter ett litet spår i orginalskruven som luften ska kunna sippra igenom. Sedan så är det MYCKET lättare att dra sönder gängorna i "avluftningshålet" med en metallskruv (med kylarelementsbyta som följd = DYRT) Alltså beställ en ny, det blir bästa så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.