|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
mafia_shq |
orka |
Tony-Avesta |
dunstan. Ingen har i denna tråd påstått att 0-100 är allt, eller att det inte fins kurvor, eller att BMW är sämre, eller att folk bara trimmar för acceleration mm mm mm..... Det man däremot ofta ser i dessa trådar där BMW-folk för sin talan, är att de verkar tro att BARA BMW kan ha bra väghållning, i synnerhet då M-bilarna. Helt sant är att BMW HAR bra väghållning, och M-bilarna i synnerhet. MEN alla andra bilar är INTE ljusår bakom i väghållning. Man kan lika gärna fråga sig om BMW-folket verkligen kört några andra bilar, och värderar dem med öppet sinne, eller om det bara skall finnas fel just för att det inte är en BMW...... Nej, jag har inte kört nya E46 M3, men jag betvivlar inte att den är lika trevlig och kapabel som alla tester mm upplyser om. Tyvärr så vet jag väldigt lite om hur BMW-bilar går på vägen mm, för jag har bara kört dessa. 1602-2002 tii samt 2002 turbo, ca 15 st olika av blandade valörer och skick. 316-M3 E21-E36, minst 25 st olika plus några Shnitzer/Alpinamodeller mm. E28-E39, ca 25 st olika ink några M5 samt någon Alpina B7/B10. 735 4 st, 750 2 st. 850 1 st samt 850 Csi 380 Hk 1 st. Det är väl i grova drag de jag kommer ihåg nu, som jag kört sedan jag tog körkort 1978. Jag har säkert glömt ett skapligt gäng, för det är inte alla BMW man har kommit i kontakt med som är värda att minnas, om man säger så..... Jag har dessutom varit på ett otal BMW-träffar då jag i ca 10 År snart varit medlem i både BMW Club Schweden samt 02-klubben. Har säkert 20 timmar videofolm från dessa träffar. Så du har nog rätt, jag har inte en susning om vad BMW är för bilar eller hur de känns att köra................ ;-) Hur många SAAB'ar har du kört? Min Sierra är en kul busbil, för mycket sansade slantar. Säkert mindre än vad vissa lagt på sina hjul. En bra dag så kan den rasta en ny M3/M5 på 0-200. Men den är värre än spöktåget på Grönan om vi jämför väghållning och bromsar mot dessa bilar. Däremot så är inredningen faktisk bätte och gedignare än en äggkartong....... ;-) Nä, ärligt, den är en pigg busbil för småpengar. men den kan på ingavis jämföra sig med M-bilar utom i ren acceleration. Ful och kul helt enkelt. MVH Tony Länk |
Tony-Avesta |
Starre verkar ta det rätt förnuftigt.... :-) Egentligen så är väl livet så komplicerat, att man knappast kan klara sig med BRA en bil. För även om man nu är så lyckligt lottad att man har råd med en fin fin M3/M5, så finns de garanterat ett gäng andra bilar av olika slag som man gärna hade haft i garaget. Om jag skulle vinna en säck pengar, stooor säck. Så kunde jag lätt fylla ett garage för 50 bilar. Det skulle stå en knippe trevliga BMW's där, någon SAAB, gärna någon pigg jänk. Väldigt gärna någon trevlig 50-60talsjänk t ex en fet fyrdörrars sk direktionsvagn från Cadillac. Tänk så mäktigt att komma glidande ljudlöst i en sådan till div evenemang. Ett par tre hojar kunde man nog baxa in med, och en båt, skoter...? Äh, nu får man sluta drömma..... :-) Orka, betyder förresten späckhuggare på nåt språk...... ;-) MVH Tony Länk |
|
Valet hade ju varit enkelt om man tänkte köpa ny bil och valde mellan dessa två. Behöver väl inte säga vad... Vad gäller prestanda så tror jag inte att Saaben har så mycket att säga till om. Varken på gata eller bana. Saab gör bra bilar, men jag tycker deras framvagn inte verkar vara anpassad för dom hästar som motorn utvecklar,trots att som är relativt få. Ligger man på motorvägen och växlar ner i t.ex. till 3:an och gasar är bilen helt instabil. Nej, BMW det är grejor det. :) |
|
mafia_shq |
orka förklara vad orka betyder |
Tony-Avesta |
Om jag måste välja mellan en ny M3 eller en ny Aero, chippad eller ej, så hade även jag tveklöst valt M3'an. Inte för att M3'an är en absolut bättre bil i allt dem emellan. Men den är klart bäst på det den är tänkt för. De ev brister eller besvär som kan råka uppstå då och då i vardagslivet med en så pass extrem bil som en M3, de kan man nog lätt ha överseende med, eller finna på ursäkter för att hantera. Kan man inte det, så kanske en M3 inte är rätt bil helt enkelt. En bra kompromiss kunde ju vara att köpa en trygg och barnvagnsvänlig 9-5 Aero "touring" till frun i huset, gärna chippad. Då får man ju ha sin M3'a ifred utan gnäll, samt har en rätt trevlig bil att köra div skitiga ungar och annat bråte i när så behagas..... :-) MVH Tony Länk |
Seabass |
Lägg ner tråden... För INGEN håller sig till frågan! Pajaser! Läs mina inlägg tidigare om lån osv så kanske ni förstår dilemmat. Äga en Aero gratis eller betala 5000 spänn i månaden för en M3. EvoVI såld. Jagar nu M3 e46. |
Tony-Avesta |
Seabass. Det är dina slantar, men i den sitsen skulle nog jag fundera en bra stund på om en M3'a verkligen i helhet är värd de slantarna extra per månad, plus att den troligen kostar mer i service och försäkring mm. Kanske en 9-5 Aero i det läget kan vara en vettig kompromiss?? Ev med lite av de tänka M3'slantarna på en chippning mm. Då blir de "tråkiga och kassa" svenskarna faktisk rätt trevliga att umgås med.... :-) MVH Tony Länk |
|
Har bara provat M3 e46 kortare och stunder kör själv M3 e36 halva året. I vinter har jag kört ca. 1000mil med en steg 2 trimmad 9-5 Aero och det är en helt ok bil. Du kan säkert bli nöjd med Saaben tyvärr så är det enda riktigt roliga med den att dra på rakt fram på motorvägen och kolla på när tankmätaren sjunker. Jag har suttit och längtat efter körkänsla, vägegenskaper och riktiga bromsar hela vintern. Eller att kunna ta en lång kurva i högfart utan att det känns som om den ska lämna vägen vilken sekund som hellst. Det är inte direkt så att man bara sticker ut i Aeron och kör av sig nån kväll som i Bmw:n bara för att det är roligt. Min drygt 10år äldre M bil känns som en många gånger bättre och roligare bil och det lilla jag kört E46:an så är den ännu mer välbalanserad och rolig att köra. Om det är värt 5000spänn i månaden är väl svårt och säga gillar du att köra bil och har du råd utan att behöva dra in på en massa annat så är valet självklart tycker jag. Man lever bara en gång och valet mellan en av dom roligaste bilarna du kan köra och en uppskrämd familjebil med hyffsad komfort som saknar körkänsla nästan helt är enkel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.