AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.206

M3 E46 vs 9-5 Aero Nordic Steg 3

Sida 1 av 2
Seabass
Vilken bil tror ni är snabbast med rullande start. I vilka intervaller tror ni Sabben kan mäta sig?
Svara med hjärnan inte hjärtat nu.

EvoVI såld. Jagar nu M3 e46.
Seabass
Saab ska det stavas...

Tony-Avesta
Då bilarna väger rätt lika, ja SAAB'en är antagligen ca 50-100 kg tyngre allt som oftast, och E46 M3 har 343 Hk mot ca 300 i Aero steg 3 så bör M3'an vara den vassare av dem i de flesta lägen.

Den Chippade Aeron har dock ett klar högre och bredare vridmoment som kan bita ifrån bra om man jämför acceleration på given växel över större intervall.

Men tillåts båda bilarna att rota runt i lådan efter behag så bör M3'an piska Aeron skapligt på de flesta punkter och intervall. Jag skulle i alla fall bli förvånad om det inte blev så...

MVH Tony

Länk
Man köper ju en SAAB 9-5 Aero (och låter Nordic modda den) och en e46 M3 av två helt olika anledningar, två helt skilda körupplevelser.
Kanske är bäst att bestämma vilken typ av bil du vill ha först?

Mvh,

/Wille
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Min arbets kollega har an Saab 95Aero med Steg 3på , vi provade den mot polarens M5a från 0-120 då va Saaben före efter 120 då kommer M5an ikapp o förbi , visserligen så va frågan efter en M3a men det här kanske hjälper nåt på vägen
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Gôtt, en ny "SAAB vs. BMW"-tråd! Precis vad det här forumet behöver... Undrar hur lång den här blir! :-)

Seabass,

Är du ute efter snabbast bil i "rattlås-race" ska du glömma M3:an, eller BMW överhuvudtaget eftersom våra svensktillverkade turbobolar är betydligt lättare, och billigare, att modifiera för att bli ruskigt snabba i acceleration. Vill du däremot ha en bil som är underhållande på små kurviga vägar, eller bana, köp då hellre M3:an.

Micke
AUDI TURBO & QUATTRO är det som gäller.
äh... sluta ... stäng den här tråden igen snälla ;-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Seabass
Oj ursäkta. Trampade jag på en öm tå eller?

Eftersom jag aktivt letar efter en M3E46 och sitter med stålarna i handen, och det har dykt upp en fullsmetad 9-5 Aero Nordic steg 3 för 160` som jag kan casha kontant utan lån, så har det blivit intressant.

En M3 för 350-400 med lån eller en Aero för 160` utan lån.
Därför ville jag ha en liten jämförelse bara.
Att M3an slår Saaben med hästlängder så fort vägen svänger vet ju tom min hund.

Tony-Avesta
Om ni alla kikar längst ned på första inlägget i tråden, så bör ni se att killen redan bestämt sig för en E46 M3.........

Han kanske bara ställer denna potensfråga mellan dessa olika bilar av ren nyfikenhet. Och då så många verkar vilja vara med och lägga både åsikter och erfarenheter, så torde rätt många kunna klassas som nyfikna nog för frågan..... ;-)

Om det finns en E46 M3 och en 9-5 Aero Nordic steg 3 i närheten av Avesta, så är ni välkomna hit så mäter jag helt enkelt upp bilarnas acceleration i div intervaller. Sen kan vi glo på tabeller och grafer och se facit i svartoch vitt. Sen är det slutdiskuterat om man säger så.... ;-)

MVH Tony

Länk
Hm om jag var ute och jagade en M3 e46 vilket jag oxå hade gjort upp en budget för, så skulle jag inte kunna distraheras av en trimmad Aero, 9-5 är på alla sätt och vis en helt annan bil än en M3 även om 9-5an skulle vara snabbare på något intervall, så är totalprestandan lika mkt större i M3an som prisskillnaden mellan bilarna .

Vore det M5 e39 du letade efter så kanske jag skulle kunna förstå resonemanget. Då endast om 9-5an var en kombi vilket ju är ett plus i jämförelse med en sedan
Bra ide Tony! Hoppas du hittar de som ställer upp.

Jag tycker man skall prova saaben noga, det är ju en smaksak, men jag tycker inte om så många HK + felhjulsdrift :-)
De är lixom inte jämförbara förrutom 'på papperet'

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Glöm saaben, även om det är en snabb bil så kommer du tröttna på den efter ett par veckor och ändå vilja ha en m3:a.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
dunstan
Jag kör ifrån en 300hk Aero med min Alpina. Så hur kan man förlora med M5? Intressant...

Völja mellan M3 och Aero? Ha ha ha...

Nordic är bra på att drömma ihop en massa tider. Och de vill ju gärna ha rullande start på vissa växlar för att ha en chans.

Säger bara en sak: 0-200!!! Då får man dra igenom alla växlar. Sen kan man ju jamföra tider vid olika hastigheter...

En annan bra test är att ta ut båda bilarna på en bana och se vad som händer! (asgarv...)

dunstan
Dessutom är det väl fel bilar att jämföra? Borde det inte vara Saab 93 aero mot M3 och 95 mot M5? Eller? (det är väl mer i samma klass/storlek) Fast man kan ju jämföra allt och det var ju detta tråden gick ut på såg jag skall inte klaga...

Det största problemet för Saabarna är starten. Framhjulsdriften är inte direkt en bonus vid starten... (samma problem med Volvosar. Spelar ingen roll hur mycket de trimmas. Man tar dem alltid i starten hur som helst.)

Finns säkert någon site med seriösa siffror åp bilarna. Nordic skulle jag inte lita mycket på. En bra site är www.track-challenge.com. Mycket bra och seriös! Finns nog inga Saabar där bara. (inte den vanligaste bilen på bana direkt...)

Man väljer inte mellan Saab/Volvo och M3/M5. Det är liksom helt olika typer av bilar. Man skall nog fundera över vad det är man vill ha från början. Familjebil eller sportbil. Gillar man att köra bil så är ju valet givet. Mitt bästa tips är att ta ut bilarna på en lagom slingrig väg en vacker sommardg. Då fattar de flesta vad man menar...

Tony-Avesta
Eller så ser vi hur många resväskor man får med... mer asgarv.....

Varför måste alltid BMW-gossar komma dragandes med "vi testar väl på bana, då jäklar..."

Ingen har sagt nåt nedlåtande i denna tråd om BMW, eller om deras M-modellers väghållning. Alla som är normafuntade bör ha fått med sig att dessa bilar har en mycket bra väghållning, åt det sportiga hållet då.

Men gör man som i det inledningsvis var tänkt i denna tråd, endast jämför ren och skär acceleration. Ja då kan vissa bilar, trimmade eller otrimmade stressa eller ev piska en sån berömdhet som en M-bil, oavsett modell och ålder. Vad är det för konstigt med det?? Skulle sen M-bilen trimmas så klarar den sig längre, eller längst. Vad är det för konstigt med det??

Oavsett hur det går, och hur man än jämför, så är det bara så att BMW gör fantastiskt fina bilar, och deras M-bilar är legendariska för sin kombination av kvalitéter och förmågor. Men ibland får de däng, på ett eller annat vis, så är det bara. De blir inte sämre bilar för det.... Men inse att de kan få pisk ibland, och försök tåla det :-)

MVH Tony

Länk
Tony-Avesta
Det går faktiskt att åka mycket fort på slingriga vägar med framhjulsdrivna bilar, ibland lika fort som med div M-bilar.

En SAAB med lite normalpyssel typ sänksats bra dämpare och däck mm, kan få en mycket bra väghållning, som men en erfaren förare mycket väl kan stressa gossar i M-bilar. Jag har nämligen själv i en gammal 900 -82'a ledigt lämnat en knippe BMW's långt bakom på slingrig asfaltsväg, i den tyska klungan så fanns det även ett par M3 E30......

Men helt klart så är bakhjulsdrift både ballare och sportigare, men det går att köra rasande fort med framkrafs, även från stillastående.

Den 900'an jag hade klarade 0-100 på 6,23 s med smala 195-däck och mycket tung första växel. Den gjorde 92 kmh vid 6200 rpm på ettan. Det var alltså inga större problem att hänga med de allra flesta BMW's som fanns runt 94-96 från stillastående och hålla undan hela vägen upp mot 200 blås.

Självklart är en 9-5 Aero och en M3 ja även M5, helt olika bilar vad gäller tilltänkt kundgrupp och användningsområde mm. Aeron, vare sig orörd eller chippad, har många kvaliteter, men den kan inte konkurrera med dessa M-bilar. Så hägrar den sportighet mm som M-bilarna har, så är valet lätt. Men ingen av bilarna är dålig, bara för att den ev kommer som nr: 2 i någons val.

MVH Tony

Länk
dunstan
Tony: En bil är så mycket mer äm bara 0-100. Det kan tom en Saabfanatiker erkänna- (de älskar att hitta konstiga hastigheter och växlar som sedan skall jamföras med motsavrande M3/M5. Vilket i sig är en ointressant jamförelse.)

Det intressant med en bil är ju hur bra den fungerar både rakt fram, bromsa och när vägen svänger. (vilket den ju rätt ofta gör) Och eftersom BMW är aningen bättre på flera av dessa moment så kan det ju vara lite extra kul att jamföra. I min värld är det helt ointressant att trimma en bil till tider 0-100 rakt fram. Måsta man jamföra acceleration så är 0-200 en betydligt bättre test. Men återigen så är en väg som svänger mer intressant. Det är ju liksom halva körkänslan. Har man kört prestanda BMW (och inte bara snackar skit i detta forum) så vet man vad jag pratar om. Vägkänslan i en BMW går bara inte att jämföra med våra Svenska bilar. Viss del handlar om att framhjulsdrifen förstör känslan men det är inte hela storyn. BMW har ju med Mini visat att man kan göra framhjulsdrivna bilar med vägkänsla... Och man behöver inte ta till bana för att fatta vad jag menar. En vanlig kurvig Svensk väg är vad jag pratar om. (det är nästan läskigt hur man hänger av Saabisar och Volvosar på en sådan.)

Och Tony jag vet att din Saab motor ligger dig varmt om hjärtat liksom karossen från Ford. Säkert en rolig bil för pengarna. Min fråga till dig är: har du kört en M bil av nyare årsmodell? Tex E46 M3? (Om inte är det väl dags?)

Saab och Volvo gör bra familjebilar. Låt dom fortsätta med det. Och låt kepskillarna trimma dem. Är alltid lika kul att träffa på dem vid rödljuset eller på motorvägen. Resultatet är samma...
dunstan
Och vi pratar orginalbilar jämfört med tunade bilar här... Och vad jag sett så kostar tunade Saabar väldigt mycket. (om de skall fungera bra. Alltså väghållning, växellåda etc) Saabs "orginal" trimmade modell av 95 heter väl "hirsch". Har för mig att den kostade ruggigt mycket pengar. Och prestandan var fortfarande långt från M modeller. Visst man kan säker fultrimma sin bil billigt men då brukar det inte hålla så många gånger....

Det finns ju trimmad M bilar också... Tex med turbo. De brukar bli läskigt snabba. (personligen tycker jag det är att förstöra känslan i bilarna.)

Det märke som har mer känsla än BMW är Porsche. Det måste man erkänna. Så blåögd kan man ju inte vara..;-)
Jag sätter ju min keps på att M3'an läxar upp Saaben!
Finns ingen möjlighet att Saaben är kvickare OM båda ligger i konstant fart, och drar EXAKT samtidigt. 0-100 är det tyvärr förlust igen för saaben.

Tjuvstartare är det värsta jag vet, som sen kommer å häver ur sig en massa om att min bil me 100hk mindre hänger minsan med din m3 eller vad det nu är för bil!

Saab folk tjuvstartar till 90% vid rullande ivarjefall dom jag stött på!

/A
Seabass:

Jag skulle aldrig i mitt liv sätta mig in den situation där jag väljer mellan en M3 och Saab.

Den enda anledning till att jag skulle välja saab är i så fall att den lastar något mera bagage dvs bra som shoping vagn.

Kan ev funka som vinterbil då oftast framhjulsdrift är bättre än bakhjulsdrift så okej som vinterbil.

mvh en som åker Saab på vintern

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.