AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.938

kylvätskan förvinner

yttryck
hej !
har märkt att jag får fylla på kylvätska på min bil varannan månad. har kontrollerat oljan men den visar inga tecken på att
det finns vatten i den. tänkte försöka stoppa läckan, har använt sökfunktionen och läst här på forumet att man inte rekommenderar sk kylarcement. finns det 2:a medel..
hälsn
igge

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

kanel. :)

Det funkar, men har säkert samma bieffekter som kylarcement. Att det kan proppa igen kylaren alltså...
yttryck
om vi lämnar ironin åt sidan så är alltså alla medel som finns på marknaden för tätning av kylare värdelösa...

tack kanelmannen

TobbeBMW
Vet inte om dom skulle få säljas om dom vore värdelösa och riskerade att plugga igen en kylare. Om man istället följer instruktionerna som medföljer så borde det funka, inte lika bra som en ny kylare men iaf som en bättre ekonomisk lösning, bars man byter kylarvattnet när man kört den sträckan som står på förpackningen, annars kan det bildas klumpar som sätter igen värmeelement, kylkanaler och annat.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tobbe, det finns oändligt med SKIT som FÅR säljas. Det enda företagen kan åka dit på är falsk marknadsföring, alltså om man lovar guld men resultatet blir dynga...

Yttryck,
Kanel funkar som sagt. Gjorde denna behandling på en fullkomligt sölande kylare på min gamla mitsubishi galant. Det blev tvärtätt, och ingen propp så länge jag hade den. :)
yttryck
det låter lustigt har även läst att ingefära funkar oxå..
men vilken mängd kanel ?
jag avvaktar med kryddorna ett tag och fyller på vatten +glykol tills vidare.
det är inte alltför ofta och då är det bättre att undvika skeptiska metoder.
Igge
Lo
87
Low
E30 325i touring -90
E30 320i -83
Jag fick tag på en kylartätning från bayriche bilservice i gbg, hette omega tror jag, den fungerade bra. Men dyr, en stor flaska( man använder inte hela) kostar ca.500:-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var är läckaget?

Kanske bara är en slangklämma som måste dras åt lite!
Kan även vara en o-ring som måste bytas...

Vilken bil är det?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Har väl gått igenom det mesta med läkande kylare E36 ;o). Började enkelt o slutade dyrt...

1) Kolla klammrar, vanligt att det läker nere vid expansionskärlet.
2) Kolla locket till expansionskärlet, några av dessa har kajkat igen och läker på vissa modeller. Även några expansionskärl har gått sönder i den nedre delen.
3) Vissa BMW o Audi modeller skall ha en plaststos (fråga inte vad) mellan motorn och torpedväggen, denna brukar kunna "smälta" vilket gör att det läcker.
4) Gör motortvätt o kolla med uvljus om du kan se var det har läkt. UV ljuset reflekteras mot några Glykolsorter när glykolen läkt och torkat.
5) Byt topplockspackning, har du otur vilket jag hade så måste en planing till. Synliga orsaker som "mjölkiga oljefilm" behöver inte uppdagas om det är otätt. Trycket från kompresionen kan trycka åt andra hållet vilket gör att vattnet inte går in till oljan.

Lycke till!

yttryck
bilen är en 320 i 89

jag har kontrollerat alla synliga klämmor , klämmorna som
håller ihop kylarslangen tfrån kylaren till motorn är OK , även
den som går från kylaren till expansionskärlet.
har dokj inte kontrollerat om expansionskärlet är tätt, ska se
efter idag. som sagt det läcker inte mycket, har försökt se ifall det finns vätskespår på kylarens små lameller, men icke.

alla slangar och hela systemet ser ok ut...
vart vattnet tar vägen(läcker) har jag ingen aning om...

re
5
resil
318i -1992
har en 318i e36, 92'
har haft problem ett tag nu med att den drar glykol. fyller en gång i veckan eller vid behov.
den har dragit i ett par år, men nu har det blivit lite värre.
mätte idag om det finns avgaser i glykolen men icke det heller. oljan ser fin ut och inga vita avgaser kommer det heller. och vart glykolen tar vägen har jag ingen aning om, inte en fläck under bilen har jag sett.
så när jag testade glykolen idag så upptäcker min reparatör (jobbar på aukt bmw verkstad) att det är fläktnavet som felar och troligtvis är källan till det onda. ingen topplocks packning som gått med andra ord vilket ju är positivt, men dyrt blir det visst ändå...

svintoleffe
Resil, ta o kolla alla slnagklämmor samt även expasionskärlet, då det ofta brukar kunna gå sönder på e36 karossen.

Länk Bimmern
MVH Leffe
re
5
resil
318i -1992
de ser ok ut, men packningarna i exp.kärlet fick jag byta för ca 3 veckor sedan då det spruta som en fontän under bilen! det sprang läck när jag hade kört ca 3 mil och stängde av bilen.
ska iväg nu och höra om det blir 1300 eller 1700 kronors alternativet som gäller ;)) och sedan min reparatör är en gammal klasskompis till mig så brukar jobbet nästan bli gratis, tur det i alla fall!
hoppas verkligen det är detta nav som är felet, för det enda som återstår att göra är väl att öppna upp topplock/packning sen?
hade tidigare problem med vatten på golvet, under mattorna var det dyngsurt. men golvet hade spruckit på flera ställen så när jag limmade över med nya ljudisoleringsplattor så blev det torrt. bytte därför o-ringar vid torpedväggen. vattnet var klart och luktade inte glykol, så det var inte dit den försvann i alla fall!

re
5
resil
318i -1992
förklaringen till vart glykolen tar vägen, är att när detta fläkt nav inte funkar som det ska, så trycks glykolen ur kärlet, vilket kan stämma bra med att de två små skruvarna ofta är blöta, ibland dock bara en så därför har jag inte direkt tänkt på det. luftskruven har dock sett torr ut. så just nu kör jag utan nav och fläkt, men det behövs ju bara på vintern, och än är det sommar! ;) nästa vecka bör det vara fixat.

re
5
resil
318i -1992
Lysande! Nu är det slut på läckaget. Som man har funderat och klurat på dels vart vattnet tagit vägen och sedan var felet låg. Var ju rädd det var toppackningen eller värre, men nu slutade räkningen på 1800:- istället.
Börjar faktiskt gilla min bil igen... ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.