|
|
|
|---|---|
|
Hej har problem med generatorn på min 325 -93. Jag vet att den inte laddar men frågan är om det kan vara generatorn som drar ur batteriet på några dagar? Köpte nytt batteri men det är var också tomt efter bara några dagar... (körde inte med bilen) Kan det vara nån typ av kortis i generatorn? Tacksam för svar! / Niklas NiklasV | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja det kan det, om in diod är trasig i backriktningen så kan den ligga och "kortsluta" och "dra ur" batteriet. Så ladda batteriet omgående så att det inte förstörs, och häng av batterikablen om du ska ha bilen stå still. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för det blixtsnabba svaret hasso! Jag har laddat batteriet och kopplar inte in det innan generatorn är fixad. Måste man ta bort generatorn för att byta diodplatta (heter det så?) Mvh Niklas NiklasV |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jepp du måste plocka bort den, normalt så får brukar man få "dela"generatorn för att byta diodbrygga. Men att renovera en gammal generator, är alltid lite suspekt pengamässigt, den kan ju vara sliten för övrigt också kollektorn där kolen ligger emot ska vara bra om man ska kosta på . En fungerande generator från skroten kan ibland vara det mest smidiga för en äldre bil om man inte har bra känningar på en bilelektrisk firma. Det går utmärkt att kolla dioderna med en vanlig 9V summer . Lägg summerns + kabel på B+ och -kabeln på generatorns gods så ska det vara tyst, skiftar man sedan kablarna så summrar det, ett sätt som jag brukar använda när man hämtar en generator på skroten, för att slippa åka flera ggr. Går självklart med en multimeter också. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.