AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.730

Artikel i Sydsvenskan: "Nolltaxerare hårdgranskade"

Sida 2 av 2
Skattemyndigheten skulle kontrollera alla som äger en porsche eller en ferrari om jag minns rätt. Hade varit bättre att tillfråga någon som är kunnig på bilvärdering att väldigt många porsche kostar under 100KSEK istället för att gräva i vanliga inkomsttagares ekonomi och kamma hem noll. Men det är väl den djupt rotade svenska avundsjukan(och okunskapen?) som driver fram sådana "räder". Vill gärna att skattesmitare och de som fuskar med bidrag ska sättas dit, men metoderna kan vara effektivare än att kolla innehavare av vissa bilmärken....

/Simon
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jag får erkänna att jag har dålig koll på vad sydsvenskan e för tidning... men jag påstod inet att det var en kommunistblaska... jag frågade om den var de...?

Jag håller givetvis med att folk som fuskar till sej bidrag skall man sätta dit... å även dom som jobbar svart...
Men... i ett land med detta otroliga skattetryck ahr jag mer förståelse för svartjobb än bidragsfuskare.

det som dock retar mej med artikeln är att dom avnänder sej av fula knep... t.ex. 133 personer varav 10% hade en inkomst under 200000 eller hur de va... de låter rätt mkt...
men de e bara 13 personer... varav säkert då 10 hade vettiga anledningar så som utlandsjobb och arbetslöshet under 2002 osv... summa summarum 3 personer av 133 fuskar...
känns som en rätt liten andel för att svartmåla folk med fina bilar...

/Jonas
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag håller med simon, varför exkludera de som har en V70 för 400 lök stående i garaget, när man ska nagelfara dem som har en BMW eller Porsche som är värd under 100 lök? Det här styrker ytterligare min uppfattning om RSV som en samling verklighetsfrämmande tomtar....
Ingen som har en länk till artikeln som diskuteras?

Mvh Johan
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Men det stod väl i SDS-artikeln att även Volvoägare skulle granskas. Poängen var ju inte att vissa märken var i skottlinjen utan bilar över ett visst värde.

Själv tycker jag att det är rimligt att man stävjar fusk i bidragssystemen med skärpta kontroller, om man nu ska ha generösa ersättningar för sjukdom, arbetslöshet etc. Skattetrycket lär ju inte minska om pengarna missbrukas i stor utsträckning.
Johan. I första inlägget har du en länk till artikeln. Lägger in den igen .... Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sänk skatten och minska bidragen. Ska det vara så j-vla svårt!
Hur korkade är de som nolltaxerar, har skattmasen efter sig och registrerar bilen på sig själv? Jag tror de flesta bidragsfuskare eller nolltaxerare är mer sluga än så.

Det finns en brytpunkt där inte skatteintäkterna ökar vid ökad skattesats. Denna brytpunkt beror på att svartjobben ökar markant när hederligt jobb inte anses lönsamt längre. Sverige är ett land där hantverkare tjänar mer pengar än högutbildade. Så är det inte i många andra länder. Det är inte säkert att en kraftig sänkning av skatterna skulle påverka statens skatteintäkter nämnvärt. Allt beror på om Sverige överskridit brytpunkten eller ej.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Det är ju ganska lustigt tycker jag, "den svenska avundsjukan"
Björn Rosengren har sagt det bäst

"En Volvo för 500 tusen är ingen fara men en Jaguar för halva priset, jaaa då brakar helvete löst"
Jag kan förstå att man vill ha koll på lyxbilar och nolltaxerare, visst. Men det är ju fan ingen jävel idag som köper en bil cash. Så avbetalning är ju som gäller, och då ser jag inte vad som kan vara fel_???
Rätta mig om jag har fel?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

George.K,
Det är nog fler än du tror som betalar bilar cash, allra helst dom som inte har fått ihop dom på ärligt sätt. Vet inte riktigt vad du menar men det är ju därför dom betalas kontant. Några avbetalningar på en bil för en halv mille är det ju ingen bilförsäljare/finansbolag som släpper iväg till en socialbidragstagare direkt.

Kolla kriminalpolisen som blivit åtalad nyligen, han gick och köpte en ny X5:a kontant. (knarkpengar ?)
Polisen släkt o vänner (och ovänner) började bli misstänksamma, konstigt va? :)
Svartjobbare omsätter ofta pengar i rask takt eftersom det är lurigt att trava stålar på bankkontot när den taxerade inkomsten är låg.

Georg.K: "En Volvo för 500 tusen är ingen fara men en Jaguar för halva priset, jaaa då brakar helvete löst"

Det är halva nöjet tycker jag. Mina grannar skulle bara veta hur lite jag betalat för att få nöjet att reta dem så mycket...
Ge
639
George.K
330ci - 02
Men i såna fall är det ju så uppenbart, ingen inkomst och en Ferrari lixom, jaaa det går ju inte ihop?

Jag har oxå retat några grannar...men det har kostat blod svett och tårar...
do
66
dode
316i Compact
Sydvenskan skriver i artikeln från Söndag:
"Skatteverket har framförallt riktat in sig på tre bilmärken: BMW, Mercedes Benz och Audi, årsmodell 1999 eller nyare"

Vet inte varför Sydsvenskan har skickat mig deras plump brev. Min BMW är ju från 1992 och jag har inte betalt 400.000 SEK för den...

I mina ögon är det en riktig häxjakt vad Sydsvenskan gör. Var tionde lyxbilsägare är kriminell. Jag kör en BMW som kostar max. 100.000 SEK men jag är potentiell kriminell. Om jag hade en ny, fullutrustad VW Golf så hade de aldrig skickat mig deras brev.

Jag blev också mycket förvånad över att en tidning som Sydsvenskan kan tar fram vilken information över mig som helst och att till exempel Vägverket säljer "mina" informationer till företag så att de kan skicka mig reklam eller ringer mig. Finns det inte någon "privacy" i Sverige?
Jag tror det blir jävligt svårt att köpa en Porsche GT2 för bostad/sossbidragspengar. Om man tror att man kan köpa riktiga lyxbilar för sossbidrag är man helt ute och cyklar. Va tror ni man får i sossbidrag 40 lök i månaden eller? Som vanligt är det småskurkarna som får skiten, dom riktiga tjuvarna, många välbärgade affärsmän, politiker m.m som har dyra advokater och revisorer som skatteplanerar åt dom för att "gömma undan" 10-tals miljoner från staten får dom aldrig tag på! Nä fortsätt jaga småskurkar, vafan alltid blir någon avundsjuk tönt glad om "Hassans Kebab" går i KK för att han haft en halvtidsanställd som jobbat svart och han får lämmna tillbaka sin merca clk.

OBS! Jag är fullständigt emot bidragsfusk, men det är alltid den med minst resurser som får mest skit.

Börja med att rensa i toppen! Det är där de riktiga bidragsfuskarna finns!!!!!
Jag kör en BMW 540iA som kostade över 700 000 kr ny, jag gav circus 50 000 för denna lyxvagn. Nu är det ju tyvärr så att många handlingar och lagtexter lider av "en gång lyxbil = alltid lyxbil"-faktorn.

Det är absurdt att jag skulle ens bli misstänkt för något nolltaxerande pga. att jag kör en bil som kostade mycket pengar för över 10 år sedan. Det barocka i hela diskussionen är faktumet att grannens nya halvmiljonkronors Volvo säkerligen inte ens ägnas en tanke...

MVH,
E38B12
Man kan ju undra vem som definierar vad som är en lyxbil och vad som är värt så och så mycket? En Ferrari 348 för 350 000 kr hanteras felaktigen annorlunda än en ny V70 för samma pris, det är fel.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Alla vill ha det så gött bäddat för sigsjälv , de utan möjligheter till fusk vill sätta åt de som fuskar.

De som fuskar och skatteplanerar vill fortsätta med det och utöka sin verksamhet.

Om det inte fuskades så jävligt kunde skatten sänkas per automatik.
Tycker att nu när vi är med i EU kan man gott ta och lämna landet om man nu tycker skattetrycket är så illa att det rättfärdigar svartjobb , först gnälla på skatten och sen jobba svart - kanske därför skatten ÄR hög ? , är ju inte heller bara privatpersoner som fuskar , stora företag är ganska duktiga på skatteplanering samt slussar pengarna mellan olika bolag varav de som tar ut vinsten ligger i lågskatteländer.

"Sluta gnäll eller flytta ! "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.