|
|
|
|---|---|
|
Hej. Hur är det egentligen... skiljer mönsterdjupen åt mkt mellan fabrikanterna? Köpte förra året Pirelli P6000 och körde runt 1000 mil med dessa på min 316. Ska sälja fälgarna nu och mätte mönsterdjupet som såg så bra och fina ut. Det visade sig att det var ca 4 mm kvar. Blev ganska förvånad då jag trodde att det iaf skulle vara 8 mm eller liknande. Nu till min fråga; skiljer sig mönsterdjupet (på nya däck) mellan olika däckfabrikanter? /Edvard BMW CS # 4503 Länk | |
|
Olika däckmodeller/fabrikat kan ha olika djupa däckmönster när de är nya. Kan variera från kanske 6,5mm upp till nästan 9mm på nya däck. Sedan slits olika däck olika snabbt så ursprungligt däckmönsterdjup behöver inte ha någon direkt koppling till hållbarhet. T ex har Michelin Pilot Primacy ungefär 6,5mm mönsterdjup som nya, men de håller ändå längre än de flesta andra motsvarande konkurrentdäck. Detta trots att de flesta andra däck har ungefär 2mm mer mönsterdjup som nya... Däck slits alltid snabbast när de är nya, då rörligheten i det djupa mönstret är större och genererar mer värme, än ett däck som har slitits ner en bit. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.