AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
852

Vad kan göras för att få ut mer hk ur en M5 3,6L-90b?

fr
9
fredrik_M5
BMW M5
3,6L-90b
Vad kan göras för att få ut mer hk ur en M5 3,6L-90b??
Vad är det billigaste och vanligaste man kan göra??
in
438
inkognito
E34 535-92
börjar på T slutar på urbo

/Stefan K
Gold
Turbo och inget annat, chip ger inte ett skit i princip, ta bort katt ger ca 4 hkr.. M5 är så gått som optimal från fabrik. Hittar inte länken nu där dom gjorde ett test på 10 M5or (e34) där alla var så gott som original, dom som inte var original hade antingen chippat eller tagit bort katt etc. Men det visade sig att det inte gav ett skit i princip. Men det possitiva var att fabriks hästarna fanns kvar efter alla dessa år.. bra jobbat av BMW! :)

///M arcus
Gemini__
Tjo!

Om du vill läsa testet igen finns det här:
Länk

//Thomas
Gold
Turbo och inget annat, chip ger inte ett skit i princip, ta bort katt ger ca 4 hkr.. M5 är så gått som optimal från fabrik. Hittar inte länken nu där dom gjorde ett test på 10 M5or (e34) där alla var så gott som original, dom som inte var original hade antingen chippat eller tagit bort katt etc. Men det visade sig att det inte gav ett skit i princip. Men det possitiva var att fabriks hästarna fanns kvar efter alla dessa år.. bra jobbat av BMW! :)

///M arcus
Gold
oj, vafan hände där.. hm!

///M arcus
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Men det måste väl gå att få ur mer effekt med värre kammar, "skräddarsytt" chip, optimerat avgassystem o s v?
Eller är jag ute och cyklar? Självklart är det ju en "enkel genväg" med turbo till en bunt extra hästar. Men det är ju inte lika enkelt när det är dags att besöka AB Svensk Bilprovning.
Nu vet ju inte jag hur mycket personen ifråga vill lägga ut på trimmning. Men är det nån som sugmotor trimmat sin M5 rejält?
Är lite nyfiken bara...

MVH Morgan.

Länk
in
438
inkognito
E34 535-92
kasta iväg 50 loppor på det om det inte kostar mer till och med helt onödigt sätt i turbo istället. det sparar motorn mer eftersom man inte behöver varva lika mycket för att få effekten

/Stefan K
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Lustgas.

Byt till M5 3,8

Nya kammar, racekat och fetare luftfilter med unichipmappning ska väl ge 15-20% Bara unichip ska ge ca 12%Länk. och det går väl lös på 5-6000 pesetas.

Men jag tror nog man ska låta bilen vara. 315 hk med full driftsäkerhet är helt OK. Testat och godkänt av M-gmbh....

Trimmad blir den nog osäljbar...värre busbilstämpel får man leta efter. Men det avgör du förstås själv.

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
fr
9
fredrik_M5
BMW M5
3,6L-90b
Tackar för all hjälp man får här inne!!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Att turbo skulle spara motorn håller jag inte med om. Det högre momentet och effekten påfrestar ALLTING mer. Kolvar-stakar-cylinderlopp-vevaxel-koppling-växellåda-bakaxel-bussningar-(däck) osv,osv

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.