AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
721

George: NAVI "Speed Sensor" fråga till dig

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Geroge jag har ju installerat en komplett NAVI i min e46:a 00 och har problem med att få in hastighets informationen till MKII enheten. På kabel stammen för NAVI´n finns en svart kontakt med 3 stift i bruk av 4 stift denna kontakten har inte jag bak i min bil, har verkligen letat.

Om jag har förstått det rätt så ska ABS info komma till MKII enheten denna väg från bilens sensorer. Hade du denna kontakt bak i din bil när du installerade NAVI?

I service menyn står det att jag har "0 wheel sensors" så mitt problem är just här. Har du någon ide om detta?

Tacksam för all hjälp, det kliar gott att lämna in till BMW så dem får fixa det. Men det känns som ett nederlag att ge sig så hära nära.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Kabelfärgerna i den svarta kontakten är: GUL/GRÖN, VIT/GRÖN, BLÅ/GRÖN. Det kan också vara gul istället för grön då jag verkar vara färgblind på just dem färgerna. Men enligt utomstånde är den grön.

BLÅ/GRÖN är kopplad till Bakljuset, matas med vanligt 12+ när man lägger i backen.

Dem andra färgerna ska gå till höger och vänster fram ABS sensor verkar det som.

Mvh
Kristian
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Kristian,

Signal från vänster och höger hjlusensorn krävs för MKII. Detta får du från din ABS/ASC/DSC/ASR styrdonet. Be BMW att ge dig en "print out" på pin layouten för den stora kontaken som går till strydonet.
Nollan i wheel sensors betyder att det inte finns någon rörelse från givana. När bilen rullar, så ökar sifran (antalet varv per tidsenhet)

mvhj
george
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
George Tack för all hjälp jag fått av dig! Jag får all info av BMW jag någonsin behöver på torsdag denna vecka.

Tack än en gång! Känner hoppet att få igång detta.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Sådära! Äntligen fungerar allt. Fick tag på pure ABS signal under hastighetsmätaren i en jävla härva kablar. SKÖNT!

Mvh
Kristian
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Bra jobbat Kristian!

george
Alf: Du borde dokumentera hela konverteringen och göra ett Mektips på svenska av det! Jag har iaf inte sett något sådant.

Blir ganska inspirerad faktiskt :)

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Wendetan: Bra idé. Har jag en halvtråkig söndag framöver, ska jag sätta mig och skriva ner hela projektet, fotografera, hämta och låna bilder på nätet.

Det är ju inte helt omöjligt att hitta saker för att konverter till orginal NAVI nu för tiden. Jag har ringt runt lite på en del "skrot firmor" men det ska ha så överdrivet mycket för sina NAVI´s. Hoppas dem blir sittande med dem i all evighet.

När väl kabelstammen sitter på plats och den fungerar är det ju lätt att byta ut grejerna till bättre typ 6,9" och bättre MK enhet när plånboken känns välfylld.

Jag hoppas fler gör detta. Det var ett kul projekt med spänning! Ska det fungera någonsin liksom? Men i går när jag rullade ut bilen från garaget efter sista handpålägningen ja då var spänningen olidlig! och sedan BINGO det dyker upp siffror på "wheel sensor" menyn. Lyckan var total!

Mvh
Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.