AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.668

Oljebyte 525 TDS

25
Hägge
BMW 525 TDSA Touring -93
BMW 2002 cab
Cadillac -60
Tord Mondeo hgv
Undrar om någon vet hur mycket olja som går i motorn på 525 TDS snurran??? Samt om någon provat byta olja med en sån här pump man pumpar ut oljan genom oljestickans hål??? Provade en sån idag på min bil men det verkar som antingen att man inte kommer åt all olja eller så var det fel på min pump.
Någon som har erfarenheter av detta hör gärna av er.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
7 liter går det i
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle undvika "pumpmodellen" om du inte måste!

Det är alltid mycket bättre att tappa ur oljan via pluggen i tråget.
Om motorn är ordentligt varmkörd, får du ut nästan all smuts ur motorn när du tappar ur den via pluggen. Om du pumpar upp oljan via oljestickans hål, är risken uppenbar att du inte får ut all smuts som kanske ligger på botten av tråget.

Det är säkert 7liter i motorn, men du kan knappa in ditt chassinummer här, så får du fram alla vätskevolymer och annat intressant för just din bil:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Vill minnas att det var 7.5 liter i samband med filterbyte (vilket förhoppningsvis görs) och 7 liter utan byte.

Diesel-räsern
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då vill jag tillägga att man alltid bör byta filter när man byter olja!

Det är faktiskt viktigare att byta filter än olja.
Gör man inte det, utan slår i ny olja med gammalt filter, är risken stor att den nya oljan löser upp smuts som filtret har fångat upp.
Då ökar slitaget i motorn i förhållande till om man inte hade bytt oljan...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
7 liter med filter mer går det inte i min...dessutom står det inget kvar i filterhållaren om motorn är avstängd en liten stund
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Vi har nog en halv liter kvar i kylaren också tyvärr.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jo i kylaren finns kvar..Hmmm..slå hål i den kanske... annars Jonne hur gick det med din pump du hade ju lite problem
25
Hägge
BMW 525 TDSA Touring -93
BMW 2002 cab
Cadillac -60
Tord Mondeo hgv
Tack för alla tips. Ska åka på macken å byta olja på lyften istället... Vet dock att en del verkstäder här byter olja med pump.
å Självklart byter man väl alltid filtret när man byter olja!
pnorland
Jag får väl lägga till en 2 dl till då går det nog åt...

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hehe! Skär av slangen och tejpa. Nä skämt åsido, jag ville bara påminna om kylaren eftersom det är många som glömmer att den existerar. Det spelar inte direkt någon roll när det gäller oljemängden, men kan ju vara kul att känna till den när man efter oljebytet står där med en fortfarande kolsvart olja.

Ett annat skräckexempel var killen som skulle göra allting rätt på sin M5:a. Han köpte de dyraste Omegaprodukterna däribland en tillsats som hälls på före oljebytet för att få ut all gammal olja + smuts. Han var dock inte nöjd med resultatet eftersom bilen fortfarande drog olja när den egentligen skulle blivit "helt tät". Skulle ha sett hans min när jag frågade om han plockat bort kylet och verkligen tömt den på den här förblaskande oljetillsatsen han hällt i.

Pump? Problem? Finns väl inga problem på en BMW?
Tankar 100% redline och bilen går som en klocka ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.