|
|
|
|---|---|
Oakman |
Har sökt lite men inte hittat nåt tillfredställande svar, så därför postar jag en ny tråd. Så ingen påpekar nånting ;) Idag när jag körde på inre ringvägen i Malmö så kände jag helt plötsligt hur det började skaka i ratten och i framför allt högra sidan av framvagnen. Låg väl i 80-90 km/h. Först stannade jag och trodde att jag hade fått punktering på höger fram, men icke. Allt såg ok ut så jag fortsatte köra. Väl på motorvägen mot Lund så helt plötsligt när jag minst anade det så kom vibrationerna tillbaka när jag låg i 130 km/h eller så, så jag släppte på gasen, la mig i högerfilen och sänkte hastigheten till runt 100 km/h. Skakningarna upplevde jag blev värre, blev nästan rädd att bilen skulle falla samman, så jag svängde av mot avfarten till Burlöv Center. Stannade bilen och kollade hjulet igen och allt SÅG OK ut. DOCK tyckte jag det luktade bränt (gummi?) från höger fram, men ej från något annat hjul. Körde sen hem på landsväg i ca 70-80 km/h, jag försökte hela tiden känna efter om bilen skakade men nej då uppförde den sig fint. Jahapp vad kan nu detta vara? Jag tvättade bilen lite halvslarvigt idag med endast avfettning + högtryck och körde fälgrengöring + högtryck på fälgarna. Kan jag ha spritzat bort nån balanstyngd eller nåt sånt? Jag upptäckte även när jag kollade på hjulen att på vänster bak och fram sitter det en liten "40" tyngd på bägge hjulen, men på vänster sida sitter det bara en "10" fram och bak. Jag vet ej vad detta innebär, har fått hjulen balanserade på Vianor för ett par månader sen. Teorier om vad fenomenet kan bero på? // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
|
Det låter absolut som obalans, så det kan nog vara så enkelt att en eller flera balanseringsvikter trillat av. Det enklaste att göra för att konstatera detta är ju att åka tillbaka till däckverkstaden och be dom kontrollera detta. Är det så att någon vikt trillat av bör dom balansera om utan avgift, vikterna ska inte trilla av efter ett par månader... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hade (ungefär) samma problem med RockForden. Vibrerade. Stannade. Inget. Körde, vibrerade, stannar, osar bränt, typ Asbest.. Visade sig vara nånting med bromsoket, så det kärvade.. Packningen till kolven var det som gett sig/satt sig.. Kan va värt att kolla? Två bilar är fler än en.. |
|
Oakman |
Det som gör mig fundersam är ju just att det luktade bränt! Inte gör det väl det bara av obalans? // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
|
Oops råkade använda mitt gamla nick, inte för att det spelar nån större roll dock ;) Är det nån som kan kommentera varför jag har andra vikter på hjulen på vänstersidan av bilen, än på högersidan? Har de gjort så medvetet på Vianor? Jag är inte insatt i detta... --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Att du har olika vikter på olika hjul är inget konstigt. Lite äldre fälgar är sällan lika orunda runt om. Det samma med däcken. Om det uppstår obalans i ett hjul så kommer det att vobbla, grovt sett, då rör sig däcket mer än vanligt och värme uppstår. Därav doften av bränt gummi. /Anton |
|
|
Aha, då blev det hela lite klarare :) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Jag skulle tippa på att bromsoket kärvar. Bromsen sätter sig och bilen skakar. Fälgen blir varm som fan och de luktar brännt. Hände mig för ett tag sen... vibrationerna kom i hastigheter över 100km/h |
|
|
Jag upplever att vibrationerna blir värre om man bromsar mycket. Bilen vibrerar lite i 100-110km/h, men mest runt 120km/h. I 130-140 km/h så försvinner vibrationerna nästan helt. Innan jag balanserade hjulen i vintras så hade jag lite vibrationer i ratten vid 90-100 km/h ungefär. Sen försvann dem med balanseringen. Nu är det värre, för nu känns det som det vibrerar i hela bilen och inte bara i ratten. Så bromsok låter rimligt? --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
En skev eller spruken bromsskiva kan ge dessa symptom oxå. Ett klassiskt BMW fel. ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
| Olof, var det bromsoket som var felet? | |
| skev bromsskiva, broms som tar i, cylidern kanske fastnat... känn på hjulet om det är varmt efter motorväg. vid "obalans" som det inte låter kommer det inte vara så varmt.. Men gå runt o känn efter så nått av hjulen ionte är extra varmt helt enkelt... | |
| Bromsoket tror jag också kan vara boven i dramat. Har haft fenomentet på både en Saab 9000 och min BMW 318. Uppkommer ofta på höst eller vinter då det är väldigt fuktigt ute. Bromsoket rostar fast och bromsskivan ligger an mot däcket - oftast först när det blir lite varmt och den ändrar form. Bränd lukt uppkommer självfallet och bromsskivan blir glödhet och ryker i värsta fall. Bromsverkar är asdålig och på min BMW rök det utan bara h-e från hjulhuset. Fenomenet försvinner lätt om man saktar in farten, men så fort man ökar igen brukar det komma igen. En tanke iaf att kolla upp. | |
|
Men tror ni inte att det har löst sig nu? Det va ju i mars -04 tråden startades... |
|
| simon e30, Jag var mest intresserad av att höra från Olof om det var bromsoket som var felet, men han verkar inte ha sett tråden. | |
|
Samuel2, jag tror inte han menar dig, utan de som kommer med förslag på vad det kan vara för fel. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.