AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.609

Renovera fälgar som korroderat

Mina sommarhjul har blivit lite skabbiga med tiden och jag funderar på om det går att gör dem fina igen med hjälp av lite hemmapyssel. Fälgarna är av så kallad tallriksmodell vilket innebär att de är lätta att slippa eftersom ytan är jämn och plan. Hela fälgen verkar vara svarvad och sedan klarlackad. Den är således INTE lackad under klarlacken. Det som gjort fälgarna fula är att fukt har trängt in under klarlacken och orsakat korrosion.

Min fråga är hur jag lättast skall göra för att få fälgarna snygga. Vilken typ av slippapper skall användas? Eftersom fälgarna har en tacksam form så borde inte själva slipjobbet vara allt för besvärligt.

Finns det någon kemikalie att köpa för att få bort tvåkomponentslack?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns kemikalier som ska lösa lacken, men efterhand som de blivit mer miljövänliga har de också blivit sämre.
Jag tror det bästa är att slipa bort lacken. Börja med ett grövre papper för att sedan jobba dig mot finare papper tills du har en yta du är nöjd med..

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jag köppte någåt medel som heter "ta bort" och är miljövänligt på färghandeln kostade runt 400 spänn för en liter det var så man backade men det funkade skitbra det löser klarlacken på fälgen man penslar på i omgångar beroende hur tjockt lager klarlack man har räkna med en halv dag sen kryllar sig klarl... går bra att skrapa bort med en träbit lika svårt som torka bort flytande hårdvax lätt som en plätt maskera på ytor som inte ska rensas sen är det bara o slipa avsluta med ett fint papper 600 el 800 våtslip sen gnuggar man ihjäl sig med auotosol så här blev mina
(kolla din mail)

mvh mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.