AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.870

Vad Händer OM! jag krockar med Turbokonverterad motor!?

Tänkte höra om vad som händer om jag krockar med turbo, vad händer?!!? förutom att det blir en smäll? menar försäkringsmässigt? gäller försäkringarna då? hört så olika en del säger att det gäller en del inte, men vad är egentligen sant?!

//Fredrik
32
59
325:a E30
325:a 89:a 90:a motor
Du får inte ett skit.... de kollar på registreringspappret o där står det inget om
Turbo... o det resulterar i att du får NADA...

ifall du ska göra det? ring o fråga försäkringen först
man kan kanske få om de har accepterat men då höjer de premien

Bmw fanatiker
Suck, det här ämnet har ju behandlats en miljard gånger på de olika forumen. Både här och saabturboclub och nordicaudi men alla sitter ju bara och gissar verkar det som! Så även jag.... Kommer vi någonsing få ett svar?

Försäkringsbolagen hänvisar till SBP eftersom det enda f-bolaget bryr sig om är om de får ett regnr att försäkra. Alltså kan en häftig bil slinka igenom SBP men när olyckan väl är framme kan man ju fråga sig hur man ska kunna bevisa att bilen faktiskt var besiktad med samma motor!!

Är det någon som har varit med om olyckor och blivit utan ersätting pga att bilen varit trimmad??
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tjena. jag vet att om man tex. har tagit bort strypningarna på sin mellanklass motorcykel och krockar, så får man inte ett skit om man blir påkommen!

men om det är samma på en bil det vet jag inte, men jag kan tänka mig det, eftersom man måste registreringsbesiktiga bilen om man trimmar. karossen måste ju tåla vridet mm. och det godkänner ju SBP.

Dallas
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Så länge ingen vet att du har en turbo så är de lungt...
Har för mig att de är så...

//Cosmos
(Ännu ej BMW Ägare)
(Har Amazon TILL SALU)
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
OM det på regbeviset INTE framgår att bilen är besiktad OCH godkänd med turbo så får du inte ett skit !!!! Så är det, och det räcker att dom öppnar huven för att se detta!

Därför är jag lte förvånad över mängden Nordic trimmade saabar (med Nordic dekaler) som rullar på våra gator. Farsgubben har i alla fall vet att köra STT trimmat utan några dekaler eller jätteutblås på bilen.

Så fort bilen inte överensstämmer med typgodkänningen så behöver inte försäkringsbolaget betala något för skadorna på bilen, för du har ju ljugit vid tecknandet av försäkringen. Du kan faktiskt bli åtalad för försäkringsbedrägeri !

Men vill du betala för dig så är det nog inga problem, ring och hör.

Mvh Pontus.
ca
67
catzon
BMW 528iA -97, E39
Man kan ju alltid typa om bilen. Det gjorde man ju förr. Tex de som hadde en Volvo 164 bytte ut sin motor, rak 6:a, och satte en liten V8.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Får jag säga en sak som alla borde fundera på, även förs-bolagen. Tänk att du har 100km/h. gör en kraftig inbromsning. Du stannar på ca 40 meter. hade du stannat på kortare eller längre sträcka med en trimmad bil? svar: samma sträcka. Jag PERSONLIGEN tycker att man borde tänka om angående försäkringar, och klassa efter vikt och stoppsträcka. Inte efter effekt, sätt istället olika klasser på stoppsträcka. För ändrar man inte vikten vid trimning har man heller inte ändrat bilens rörelseenergi. Säg vad NI tycker om detta, och tyck till om jag har fel enligt andras tycke.

Rickard
Catzon,

går det att typa om bilar av nyare snitt nu? På min bil finns det ju tom specat exakt vilka hjul som får sitta på, ställer inte europagodkännandet till det här?

Simon
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Rickard:
Well, på sätt och vis kan man säga att du har rätt. Men det förutsätter att alla fortsatte att köra precis som om inget hade hänt med bilen sedan den trimmades och de vet vi ju alla att så är inte fallet. Dessutom så är det ofta unga killar som trimmar och samtidigt kör galet och vi vet ju med oss även om det är svårt att erkänna ibland att det blir ett par hundra över hastighetsgränsen ibland. Därför har jag mycket lätt att förstå försäkringsbolagen om de inte vill försäkra trimmade bilar. Jag skulle iaf inte ha gjort det om jag var försäkringsnisse. Vad gäller rörelseenergiresonemanget så är det ju mer eller mindre beviset för att försäkringsbolaget inte borde försäkra trimmade bilar. Energin ökar ju högst avsevärt med hastigheten och varför skulle man trimma bilen om man inte ville åt hastigheten? Först till hundra? Visst men då får man väga in andra aspekter som t.ex. att de flesta inte är mogna nog att slå av när det måste (möte, utsvängande bil, etc.) eller att förstå hur begränsad reaktionsförmågan egentligen är utan kör helt tokigt och tillslut, smäller.

//Kalle
528i -86
ri
52
rille
730i 92
316i 92
funderar på om du dessutom inte kan bli åtalad för att ha kört ett oregistrerat fordon. det händer ju om du justerar en moped på egen hand, borde vara samma princip.

lycklig är den e32:a som får full gas!
Visa användare
43
BMWJimmy
328Ci -95
Hejsan allihopa!
På mitt jobb så skulle vi typa en Toyota supra för att få den godkänd i Sverige, men på besiktningen slog dem bakut. På pappret så hade den 235HK (original) men i verkligheten så hade den ungefär 320HK (ej original : ). Det var bara att ta ner den till Tyskland och montera originaldelar, sen var det grönt. Det var så dumt så att firman som sålt bilen var tvungna att fixa ett nytt typintyg och besiktiga om bilen i tyskland, sen kunde vi ta hem den och på nytt typbesiktiga den här i sverige (krångligt, då det borde ha räckt med att montera original i sverige eller typa den för 320HK).
Passa er därför jävligt noga om ni importerar en bil som det sitter t.ex sportavgas på, det kan bli ett helvetes strul med den bilen (kostar pengar också).

/Jimmy
Sammy Lundin
jag krockade min trimmade 125:a utan något som helst tjafs med försäkringsbolaget trots att den bara skulle ha 15 hk, o turbo ska jag ha snart, på bilen sltså :-) kanske skulle självrisken höjas något imed den gör det om bilen står olåst eller olarmad. men det är bara en spekulation och ingen fakta.

MAX power
Efter samtal med Länsförsäkringar kan jag försöka sammanfatta vad som "gäller".

En av deras skadereglerare sade att bedömning görs från fall till fall. Med det menade han att om skadan har påverkats av en trimmad motor så kommer inte föräkringen att gälla.
- Min fråga då blev givetvis hur LF skulle kunna avgöra om det var min trimmade motor (+50 hk) som vållade skadan eller om det var skit bakom ratten.

Han kunde inte svara på den frågan.....

Däremot var han glasklar på att vagnskadeförsäkringens maskinskada inte gällde med trimmad motor. Chipstrimning var OK.

Om bilen hade körförbud pga ej korrekt typning (Turbo) så gällde ej försäkringen.

Här kommer en intressant del för er som buskör på gata, om det föreligger en dom för Vårdslöshet i trafik (Grov eller inte) så är risken stor att de kommer neka försäkringstagaren eller jämka försäkringen rejält. Tänk på det ni som har mer motor än vad ni kan klara av.

Hoppas att det här gav en del matnyttigt i diskussionen.

Fredrik
BMW Z3 1.9 -97
BMWCS #4319
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.