|
|
|
|---|---|
Stingrayracing |
Tjena! Har tagit ur fjäderbenet för att det klonkade i stadstrafik när vägen var bulig. Känner nu på fjäderbenslagringens platta (den som är skruvad med tre sktuv mot karossen) och det går att röra ca 1-2 mm upp och ned i ytterkant. Ska glappet i lagret vara så stort eller är det det som låter? Är det någon som har något bra tips för att få bort muttern som håller lagret? Har tagit i som f-n, men rår inte. |
|
Lossa inte muttern om du inte först spänt ihop fjädern med en fjäderspännare, annars kan det gå mycket illa....! Mutter sen brukar vara enklast att lossa med en mutterdragre! Lagret skall inte glappa axiellt, (upp o ner), men det kan vara lite svårt att känna om den är glapp eller ej om man inte vet hur ett nytt känns! Annars kan det ju vara krängarstaget, casterstaget, undre länkarm eller styrstag, eller själva dämparen som skapar oljudet! ///Magnus |
|
Stingrayracing |
Tjena! Jag har eliminerat krängninghämmaren geonom att ta bort staget och testköra, så det är det inte. Klonket kommer uppifrån fjädertornet. Problemmet med de här konstruktionen med mutter och insex, är ju att man måste ha special verktyg, då man har svårt att köra mutterdragare med hylsa samtidigt som man håller imot med insex... Är det någon som har provat att göra något sådant, av t.ex. en lång hylsa med hål från sidan, eller finns det något att köpa? //Lasse |
|
Du behöver aldrig hålla emot om man använder en mutterdragare, den slår lös muttern, kolvstången brukar snurra med lite men det gör inget, mutterdragare är bästa lösningen! Annars blir det insexnyckel och vinklad ringnyckel eller tillverka en speciell hylsa för muttern med hål igenom o mothåll på sidan! ///Magnus |
|
Stingrayracing |
Tack Magnus, Då ska jag prova i kväll. |
Stingrayracing |
Det gick fint med en riktig mutterdragare (inte biltemas skit som jag provade först). Det lilla glapp som var i lagret var ingenting mot stötdämparen.... Det var den mest slitna som jag har sett, så nu är det bara och montera en ny. |
523i_96 |
Hej! Ville bara säga att glappet är helt normalt. Håller du i YTTERKANT och vickar som du beskrev är även en ny lagring långt ifrån stum. Mvh: Magnus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.