|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar lite på anledningen till alla negativa svar på vad som går och inte går vid besiktningsfrågor. Vet någon egentligen, eller är det bara spekuleringar på vad man tror och tycker. Jag har fått igenom bilar där jag bytt från automat till manuell (Går inte enligt forumet). Andra inlägg vittnar om personer som bytt från fyror till sexor och fått igenom detta i en regbesiktning (Detta går inte heller enligt forumet (efter -75 dvs)). Finns det någon som har fakta angående dessa saker skulle det vara trevligt att få ta del av det, eller en hänvisning till gällande lagstiftning. Det är alltid trevligt att se så många svar som möjligt på inläggen, och de flesta ger många bra tips, men det känns ibland som vissa endast säger att man ska "glömma det" utan att ge några argument eller resonemang runt frågan. | |
518i slow mobil |
Vem hade lyckats byta fr fyra till 6:a? Till mig säger de att den omöjligt kan gå att reg besikta. Och byta chassie plåtar och sånt åker man fast för! BMW 6:a låter gott! |
BMW-Yoda |
Det enda raka är ju att ringa SBP själv. Just vad som gäller för det speciella bygget. Jag vet av egen erfarenhet att det här med motorbyte 4 till 6-a och dylikt, det går helt enkelt inte. Likadant med överladdning. Jag minns inte exakt men dom hänvisar till en lag om avgasrening. Det är i alla fall generalagenten som måste intyga t.e.x att den 5 serien fanns med både sexa och fyra. Men det är just det den svenska generalagenten inte på några villkor gör. Dessutom när man ringer till SBP-s tekniska talar dom alltid bara om vad man inte får göra, vilket är nästan allt. Senast jag ringde var för att höra om man kan besikta med en turbo i motorrummet. D.v.s jag tänkte bara bygga om motorn till en sugmotor vid varje besiktning, låta turbon sitta kvar och snurra fritt. Men se man får inte ens frakta en turbo i motorrummet. Han sa ordagrant: Skulle jag se en turbo där inkopplad eller ej så skulle jag ge körförbud och förelägga om regbesiktning. Och det klarar du inte utan intyg från BMW. Detta är vad jag vet. Ang växellådor tror jag inte man behöver intyg, dock regbes. BMW-Yoda |
|
Har man kontakter går allt. Och alla lyfter inte ur turbon utan har man kontakter är det självklart möjligt att tom byta från fyra till sexa. Hamnar du hos hos fel kille så får du ombes för felaktigt inställda dimljus, hos rätt kille får du igenom turbo bygge. Mutor? Polare? Ring och kolla angående automat men det ska inte gå. Är det automat så är det? Men kolla en extra gång. |
|
|
Angående automat... Det ska väl gå att regga om från aut till man men inte tvärtom.. Det enda som skall behövas då är en regbes... Det går inte att konvertera till aut därför att bilen tar mer bensin då.. Skall gå att göra upp till en viss årsmodell. Skulle gissa på 87-88 då det blev strängare utsläppskrav. Det har rullat en E30 318i här uppe som var regbesiktad med sexa. Var ett väldigt klatrande innan den gick igenom. Vill minnas att det löste sig genom att en verkstad skrev under att de hade gjort bytet + att en annan kollade upp så allt var riktigt gjort + nått mer som jag glömt.. Den är tyvärr smällad nu.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Konverterade min e28 528iA -86 i sommras till manuell. Pratade med en polare som jobbar på SBP angående detta å fick till svars: Kör in bilen på en vanlig besiktning när det är dax, vi brukar inte bry oss om detta på så gammla bilar. När det var dax för besiktning körde jag dit den å till min förvåning gick den rakt igenom. PS. Det var inte polarn som besiktigade, å det var inte på hans station häller! I värsta fall blir det en regbesiktning i framtiden... //Ticco www.ticco.com |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag typ-reggade förra året min M535/ E 28 / 5vxl till en iA på ett pappersmässigt rätt sätt. Allt besiktat, vägt, dokumenterat och jag har fått nya regbevis där det står att det är en automat. Så kan man göra före katarnas tid. D v s före -88. MVH /// Paap Reeder |
|
Jag har varit i kontakt med bilprovningen och frågat ung vad vi pratar om här och fick följande svar: "Angående motor- och växellådsbyte får man dela upp svaret i en teknisk del och en miljödel. Tekniskt, motor: Generellt accepteras en effektökning på 20% och en vridmomentsökning på 10%. Vid större ändring krävs intyg från fabrikant/generalagent. Växellådsbyte inget intyg erfordras. Miljö, motor: Intyg från fabrikant/generalagent, alternativt jämförande kontroll av den avgasrenande utrustningen, (utförs av särskilda bilprovningsstationer) erfordras vid ändring/byte av motor fr.om. 1976 års modell. Undantag 1976-1998 vid montering av komplett katalysatormotor. Miljö, växellådsbyte: Växellådsbyte från automat till manuell eller tvärt om, tillåtas på bilar t.om. 1988 års modell utan intyg. Fr.om. 1989 års modell krävs intyg från fabrikant/generalagent, alternativt jämförande kontroll av den avgasrenande utrustningen." Min tolkning av detta är att man kan montera en komplett motor(dvs med kat och allt) från 76-98 utan intyg. Man kan även göra andra motorbyten utan intyg från BMW, genom att göra en "jämförande kontroll", förutsatt att man håller sig inom 10%-gränsen. Växellådsbyte gör man hur man vill fram till -89, därefter "jämförande kontroll". Vilka stationer som gör dessa jämförande kontroller får man fråga bilprovningen om, annars tycker jag väl att svaren är ganska klara. En personlig reflektion är att det är skandal att det skall vara så svårt att få ta del av vad som gäller. Jag är jurist och van vid att leta upp information, men detta måste vara rekord. Förordningarna och lagtexten är något av det värsta jag sett, och det är inte konstigt att vissa besiktningsmän inte riktigt vet vad som gäller. Hoppas att detta kan hjälpa någon i alla fall. |
|
|
Killen i Tyskland som byggt en 350 (v12) e-30 då. Hade det gått igenom på SBP?? Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
|
Även om du kör direkt från besiktningen med klara papper och åker in i en trafikkontroll anordnad av länstrafikgruppen, kan dom sätta körförbud på din nybesiktade bil. Jag känner dom som råkat ut för detta pga. bredare fälgar trots att SvBP noggrant mätt upp offseten och konstaterat att denna legat inom gränsen (25mm). Så fungerar förmynderiet i vårt avlånga land. Ynf! |
|
|
25mm...Vad är det för gräns? Jeppe |
|
|
Bra fråga. Spårvidden kanske? Eller får offseten avvika 25mm? Tycker också det hade varit bra om det fanns nåt bra oberoende ställe att ställa frågorna till. Min erfarenhet av Sbp är väl sådär... Vad säger du Jeppe, tycker man får nya svar allt eftersom. Vissa "ombyggnader" är ju rätt uppenbart omöjliga att få igenom, men det finns ju mycket annat, fälgar/däck t.ex. Hade en tråd tidigare här om helbilsgodk., tror det rann ut, blev inte mycket klokare av detta tyvärr. FP |
|
|
Spårvidden får ökas max 15mm Jeppe |
|
| Hur ligger det till med de sk. flyttgods bilarna då. Har för mig att de kan avvika / modifieras ganska rejält från standard utan att få nedslag. Har en kompis som har en 633CSI som han håller på att klämma ner en 750-V12:a i (flyttgods reg.). | |
518i slow mobil |
Med andra ord, skulle man ta avgas system och dylikt fr en 528 och ta motor och regga så skulle det gå? Konverterar 518 till 528.... E28 är bäst! |
|
518 slow mob. -det borde gå om du flyttar över "allt" såsom framvagn o bakvagn med medföljande bromsar...men ar du otur kräver de lik fö...nnat intyg...som BMW inte skriver ut! Det är bara att höra med "din" bes. station hur de ställer sig till det, de är ju de som skall bes i slutändan ändå. Mvh L Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,528-84, |
|
|
slow mobil Där gör du en ökning på mer än 20% effekt, vilket innebär att generalagenten ska skriva ut intyg. Jag vill då säga att detta inte går. För att du ska kunna utnyttja möljigheterna här tror jag att man får byta till en nyare motor som håller sig inom gränserna och sedan kanske trimma den, vilket borde ge mest effekt inom ramarna. |
|
|
Vissa flyttgodsbilar har dispens för avgasrening mm, det är enda skillnaden. Ett motorbyte är inte enklare där. Jeppe |
|
|
Jesperado (besiktningsman?) har rätt. Efter en ny kontakt med bilprovningen ger svaret: När det gäller miljö krävs inga intyg, för övrigt gäller tidigare svar (se inlägg 8 ovan). Det är alltså inte som andra trådar hävdat tidigare, att man får göra som man vill med flyttgodsbilar. |
|
dalen |
behöver man alltså inte något intyg om effekten _inte_ överstiger 20% ökning? men hur ska man då förklara för besikningsgubben att man har en lättryckare som ger just 20% hk och 10% vrid? är det bmw eller turbo-installatören som skriver intyget på det? |
netsix |
Man får ta in en bil som är hur som helst som flyttgods väl? Det kan i stort sett vara en E30 med V12, eller? Får man får ju ta in en som inte är typgodkänd i sverige som flyttgods. /netsix |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.