AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.806

328 Motorproblem

Sida 1 av 2
ji
22
jimmy_saliba
328 M-optik -97-
Har en tickande motr som endast tickar i arbetstempratur, har bytt olja och oljefilter men ticandet är fortfarande kvar, vad finns mer att göra...
En sak som fungerade ett tag var (Omega rengöring) 731 eller nått sånt heter den , häll i flaskan , kör motorn efter instuktionerna på flaskan , tappa ur , ny olja och filter , så har du tyst motot ett tag , men det återkommer ............Tickandet , finns ingen olja eller nått annat knep som fungerar , har provat det mesta ..............

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
TobbeBMW
Beror väl på slitna tryckare, tickandet?
Isf borde det väl gå att byta tryckare om man absolut vill bli av med "problemet", går motorn bra annars så kan man kanske leva med det.
Mattan
Använder du olja av god kvalitet?
Mattan , det hjälper inte att du har svindyr olja , jag har provat.

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Mattan
Nä, men av god Kvalitet,,,
Mattan
Om man jämför en olja inhandlad för 79:90 för 4 liter mot en mot en av bra kvalitet med rätt viskoområde så är där helt klart skillnad.
Mattan , rätt spec på oljan är ju självklart , men priset är inte nån större betydelse , Har provat Mineral , halv synt och hel synt , med rätt spec för min motor , och det hjälper inte om oljan kostar multum per liter eller 79,50 ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det som kan ge resultat är vilken viskositet man väljer.

Vilken tjocklek har du slagit i ?
Menar du mig eller jimmy ?

Jag har provat allt ............

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Menade öht att om oljan heter Castrol eller Agip spelar inte så stor roll, inte heller om den kostar 59 eller 179 per liter (som du säger). Slammer eller knack när motorn är varm brukar hänga samman med vilken tjocklek oljan har (och hur stora toleranser motorn har eller hur sliten den är).
Jag vart rekomenderad en tunnare olja , typ 0-30 , lät värre , 5-50 , problemet fanns kvar , 0-60 , nada , Mineral olja 10-40 , samma , Delsyntet olja , samma ,mm mm, har provat det mesta i olje väg , det är nog bara att byta lyftare , men en nödlösning som funkar är att köra en Omega rengörning , då är tickande borta ett tag

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En olja som brukar användas för att "bota" tickande motorer är Castrols TWS 10W60.

Men som du säger, är även den lite av en nödlösning och med största sannolikhet kommer bara tickandet att öka med tiden.
Tunnare olja (lägre varmviskositetsklass) ger naturligt mer tickande, vilket du tydligen redan upptäckt...

Oljans innehåll är även intressant. En olja med relativt högt esterinnehåll kan faktisk tysta ner en motor ganska markant.
Motuls helsyntetiska oljor har en hög grad av estrar, likaså Valvolines Synpower. (Finns säkert fler oljor med högt esterinnehåll, men det är dessa jag tänker på spontant.)

Jag har själv upplevt att just Valvolines Synpower fungerar utmärkt i det sammanhanget, då jag bytte olja på en "tickande" Toyota, som blev i det närmaste helt tyst (inget tickande) efter bytet till den oljan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
kör på hör och häpna OkQ8 synt 5-50, tröttnade som att leta passande oljor

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
V12 Racer
Hej!

Kan bero på låg oljenivå!
Då lyftarna är hydrauliska och behöver oljan.
Detta svaga knackande ljud kan även komma o gå utan att det kan förklaras

BMW-fläkten.

Au
23
AutoManiac
328iC-M -97
Vad menade du KRISTER med OK-Q8:s 5-50 olja, hjälpt den eller?

Förstog dig inte riktigt bara? =)
Prova kör med en halvsyntetolja åsså lite omega tillsats. Det brukar funka. Gör det inte det, byt lyftare! Om det nu är det som är felet, du har ingen sliten kam eller så?

//Tomas
Nej den är ingen dunder olja , bara en vanlig syntet , finns ingen olja som löser problemet , trodde jag hadde varit klar på mina tidigare inlägg

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
bmwdr
Är du säker på att det är tickande som låter och inte knackande?! För Vanos motorerna har en tendens att knacka lite i motorerna.. Har en kompis som köpte en helt ny M3 -02 och den har ett knackande ljud från sig och den har gått ca 2000mil, när man frågar bmw så ska det vara på detta vis..

DS: Det är inget farligt med varken knackande ljud eller lite tickande.. Så länge det inte ryker blått el vitt

BMW BRÖDER!!

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Öhhhh...knackande ljud e INTE bra!!!Lite lätt tick kan va OK!!Men om en motor "knackar" då brukar de oftast vara något av lagren vid vevaxeln som gett me sig...I vissa "lätta" fall hörs knacket endast vid kall motor o försvinner vid varm...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
bmwdr
När det är frågan om Vonos motorerna så är det ingen fara i fall det knackar lite, det kan både vara knack sensorerna och vanosen som är på det viset.. Och BMW själva säger att det är ett normalt läte..

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.