AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.208

Skakande framvagn!

We
7
Westling
525ia -92
Byte till sommar däcken idag, från 15 till 18 tums.
Nu har det uppstått rejäla skakningar i runt 90 kmh, och ännu värre när man bromsar från runt samma hastighet.....
Vad kan det vara, så här var det inte med vinterdäcken, så styrstaget kan det väl inte vara!?

MVH
jonas
Balansering av sommardäcken ska du nog göra, mycket möjligt att det är felet. Men det verkar ju vara lite knepigt när du skriver att det vibrerar mer när du bromsar, då kan det ju också vara snea/skeva bromsskivor.
Välkommen till forumet föresten :-)
Ku
21
Kuse
630cs -78
745ia -85
520i -84
BMW CS #04945
undre länkarmar.. tror jag! dom brukar stöka till det! lågbudget lösning finns hos biltema..(usch spott fnyf...) hör med bildelsimporten.se dom vet! mycket trevliga o bra att ha o göra med!!!
samma sak hände mig... bilen skakar utav he-lvt... Går knappt att köra den. Balanserade och allt. Tror att det bara är o köpa nya däck :(

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Om det var just från bytet, så kan det lösa sig med en 4-hjuls inställning, om hjulen redan är balancerade..
Kan oxå uppkomma om ett bromsok kärvar, löste ett sånt problem senast idag.
Vad är en 4hjuls inställning? Hade ju lite vibrationer med vinterdäcken men inte något mycket. Ok och skivor o belägg är nya. Näe min gissning är att däcken är ovala eller nåt. Ibland blir det som på en motorcykel den wobblar nästan... riktigt otäckt.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förmodligen en kombination av lite obalans i hjulen och någon form av glapp i framvagnen. Det absolut vanligaste är att lagringarna i "casterstagen" glappar. Detta skapar inga vibrationer i sig, men även en väldigt liten obalans (som aldrig skulle märkas annars) i hjulen kan fortplanta sig till rejäla vibrationer i hela framvagnen om dessa lagringar är dåliga...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

We
7
Westling
525ia -92
Tack för välkomsten!

Jag har nu hittat felet, inte så svårt! Hjulen ska in och helrenoveras! Höger fram var helt skevt...=/

Bildelsimporten är mycket bra, var inne hos dom i Maj förra året å byte allt från bromsok och skivor, till tändstift och kylare ;)

Vad jag har hört från ett dussin (!?) verkstäder är att BMWs hjulinställningar bak inte går att få till någe bra...=/

Som sagt, Tack för alla svar, så ska jag ta kontakt med Intera å lämna in fälgarna =)

MVH
Jonas
Ku
21
Kuse
630cs -78
745ia -85
520i -84
BMW CS #04945
Ring till K.K. Mekaniska i Torshälla. Kari (min farbror) renoverar fälgar! polerar även fälgbanor o dylikt.. Billigare än Intera!! Jag mailar dig hans nummer.
We
7
Westling
525ia -92
ok, tack!
Men jag vet inte om jag orkar sitta å åka till Eskilstuna för fälgar....hehe ;)
Men kolla pris kan jag ju göra hos honom iaf =)
ic
237
icho
320i, -04
Westling: Vad betalade du för bromsskivorna hos dom? Jämför lite priser för att spara pengar. inte lätt att vara student med bil och inget jobb...
We
7
Westling
525ia -92
Ok, jag ska leta reda på räkningen så hör jag av mig till dig imorrn om det!
Har för mig att det inte var så dyrt iaf ;)
Hah, det måste vara dyrt att studera å ha BMW asså....hade det så för 2 år sedan, men det är värt det =)

jo
9
jontemek
525i-91
Kan vara skeva fälgar eller att det inte är rent runt hjulnaven.. så att fälgarna/fälgen inte sitter riktigt rätt... testa att lossa dom, och rengör o dra åt bultarna jämt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.