AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.095

LÄCKANDE KYLARE!

Fisken
Idag när jag skulle tvätta bilen upptäkte jag en sak. Jag stod i kön till biltvätten så tänkte jag titta lite på kylaren under tiden, jag har haft problem, har fått lufta den ganska mycket på senaste tiden (typ 1gång i veckan) då ser jag att genom "gallret" eller vad det heter mellan lysena, kommer det en liten stråle som luktar kylarvatten. Nu har jag hittat felet, men vad ska göras?? Kylartätning är det bra?? lämna in till verkstad och fixa kylaren? (dyrt?) är det slangen eller från själva kylaren det läcker tror ni?

Tack för svar så snabbt som möjligt.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Är det E39 eller E34?
(-95 är väl lite på gränsen till E39?)

Kylartätning har jag personligen aldrig använd och skulle aldrig göra heller.
Har läst i forumet att det kan skada mycket och i slutändan kosta mer än vad en ny kylare kostar, kylartätning skulle jag kalla för en nödlösning om man är mitt i "ingenstans" eller så.

Kylaren kostar väl runt 3000 skulle jag tro (kan kolla upp om du vill, men det är till E39).
Om det kommer från slangen så borde det synas eftersom det blir avlagringar på slangen om jag inte minns fel.
Men jag kan svara på mycket om det är en E39, där är kylsystemet en riktigt stor svaghet kan jag mer erfarenhet berätta om.

/Hammar
sebbe_bmw
hammar:
Hörde att ditt kyl hade pajat, tråkigt...
Vet du möjligtvis vad ett kyl+exp-kärl kostar?

Det borde väl vara samma kyl på E39 och E38!?
Jag snackar om M62 motorn... 96 årsmodell...

Godnatt

Sebbe
Fisken
Det är en e34 modell.

Måste man köpa en helt ny kylare? kan man inte laga det på ngt bra/billigt sätt.
Vad sägs om ett vältuggat bubbelgum..?

Mvh Jögge
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här kan ni se vad en ny kylare kostar hos en kylarmakare Länk ..Fisken du bor i Sthlm finns ett antal kylarmakare här också ta bort kylaren och lämna in den du får tillbaka den totalrenoverad eller en bytes..såvida det inte är någon plastdetalj på din som läcker för då får du köpa en ny..fördelen att köpa en ny av en en kylarverkstad är att det inte är något plast då

Kylarfabriken i Stockholm
Tel. 08-619 06 00
Herrestagränd 4, 12459 BANDHAGEN

Kylarservice
Tel. 08-711 49 54
Högmorav. 61, 14137 HUDDINGE

Kylux AB
Tel. 08-98 76 95
Bruttov. 17, 17543 JÄRFÄLLA
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
sebbe_bmw: Ja, jag har haft otur med kylsystemet i min bil.
Har bytt kylare, kylarslang bak på motorn, expansionskärl och vattenpump.
Det är nästan hela systemet, har köpt in resterande slangar också om de skulle gå sönder i framtiden med så man har den i garaget. ;-)

Du frågade om vad det kostade:
Expansionskärlet kostar (inkl med nivåsensor) 860:-
Kylare, den stora modellen: 3800:-

/Hammar
Fisken
Fan kostar en kylare så mycket?
Sen om man inte kan fixa den själv måsta man betala verkstadskostnaden oxå, alltså kostar bara kylarn 3800??

kan man inte höra med bilskrotar m.m och få ner priset, eller är det bara skit?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Allt är relativt.
Om du är rädd om din bil och motor så satsa på en ny, inte värt att chansa.
Men om du känner att du inte bill lägga ner mer pengar på bilen så finns det säkert någon på skroten att köpa.
Det finns olika storlekar på kylaren, som jag har förstått det, min är av den större modellen pga. stor motor.
Inte för att man vill skryta eller så. ;-)
Din klarar sig kanske med den lilla kylaren, som säkert kostar en 800 - 1000 mindre kanske.
Ring runt och kolla, det är bäst och de som vet kan nog tipsa dig om vilken kylare du ska köpa, du fick en del adresser från "gto80".
Priset var exkl. montering.
Räkna med 1600 - 2500 i arbete om du lämnar in den skulle jag gissa.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Glömde tillägga att det tillkommer givetvis glykol också, det kostar en del.
Om du inte vill återanvända den befintliga...

/Hammar
sebbe_bmw
Hammar: Tack så mycket!!
Du verkar vara väl insatt i detta ämne, jag såg någons personliga hemsida (länk här på power) för någon månad sedan med en 540 som kylet gått på. Vet du vems denna sida är och adressen till den...? Mycket väl dokumenterat...

Sebbe
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Dra in på ica å köp malen ingerfära! sen häller du i de i kylaren! med lite tur så går de! min vinterbil 320 e30 gjorde jag de på.. den läckte å läckte.. så jag hällde i ingerfära.. tänkte de kommer alldrig gå.. trode de inte gjorde de heller.. men de läckte ur så jag fick fylla på lite mer gluckol å vatten. Nu har jag åkt en längre stund å inga problem! värt att testa! kostar typ 10 + vatten å klyckol! lycka till!

Min bil Länk
Fisken
hah ja det var en annorlunda sak att prova.

hur vet man om man måste ha den stora kylaren?? jag har inte ac, spelar det ngn roll??
så själva arbetet kostar mellan 1500-2500 + själva kylaren 3000 ungefär. är det svårt att byta kylaren själv???
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Ingefära, vitpeppar, kylarcement kan funka, men bara en kort tid. Jag har provat en produkt som heter Bar´s Leak som jag har haft mycket god erfarenhet av. Vet ej hur det funkar, men har fått för mig att den reagerar när den kommer i kontakt med luft, vilket innebär att den till skillnad från de andra mirakelkurerna inte kloggar igen där den inte ska.
Oj, 3800kr var inte billigt det. En mycket bra och tillfällig lösning är kemisk-metall, tror jag det heter. Det har dom på mekonomen och det härdnar snabbt.
Men vet du var läckan kommer ifrån eller, skumma igenom inläggen bara?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det där med "inte kloggar igen där den inte ska" är en av anledningarna till att jag personligen inte skulle utsätta min bil för "kemisk-metall" och andra kurer.
Sök på forumet så kanske man får några som har erfarenhet av det så ta ställning till kostanderna och riskerna.
Tänk på att kostnaderna jag refererar till gäller en 540 E39, inte en 525 E34 så det kanske kan skilja en del på kostnaden, till din fördel tror jag, det bästa är att ringa runt och kolla och jämföra, även original hos BMW, vad de tar, det är ibland inte så stor skillnad i pris.

Att byta själv på E39 var ett h-vete kan jag tillägga, min bekant svor en hel del. ;-)

sebbe_bmw:
Den hemsida jag har heter Länk (mekartips.com) om det är den du menar.

/Hammar
sebbe_bmw
Hammar: Underbart!!!! Tack så mycket

Sebbe
Fisken
Ha ringde BMW idag och hörde vad dom tog för att byta kylare. dom tog 7300 + glykol för att byta kylar, tur att man har kontakter, hörde runt lite idag och kan fixa en ny med montering för under 2500 :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.