|
|
|
|---|---|
|
Är på gång att byta fjäderbenslagring bak på min 520 touring-96 e34.Jag skulle behöva lite tips på hur man går till väga. Tacksam för svar. | |
|
Kolla mektipsen. Håller själv på med samma sak på exakt likadan bil. Upptill sitter fjäderbenet med 3 muttrar som är lättåtkomliga då man skalat bort inredning bakom sätet. Problemet jag stött på är nedre fästet som jag trodde var enkelt då bulten lossade utan problem. Genom bussningen på fjäderbenet sitter en hylsa som fortsätter en bit 10-15mm in i godset på svingen. På min har den rostat fast. Har vräkt på rostolja i och utanpå som fått verka ett tag, så imorgon ska jag göra ett nytt försök. Har fått tips om att stoppa in t.ex. ändan på mutteravdragaren till hjulen och vicka i sidled samtidigt som man försiktigt knackar benet inåt. Tror inte att det ska vara några problem när den väl är lossad. Robin |
|
| Precis som Robin säger är det nedre fästet som ställer till mest bekymmer. Kan sitta ordentligt fastrostat. Så om man är ute i god tid kan man prova med någon typ av rostlösare som man kan spraya på kanske dagen innan så den får tid på sig att verka. När väl fjäderbenet är loss så är det inga större svårigheter att byta fjäderbenslagringen bara man har ett bra skruvstäd att sätta upp det i och riktiga fjäderspännare. | |
|
Tack för tipsen riro o Bjarne! Ja skall spruta på rostlösare innan ja går loss på fjäderbenen. |
|
|
Glöm inte fjäderspännaren bara innan du lossar dämparmutter för att byta lagringen. Hylsan in i bärarmen lossar enklast om man använder en grov bult eller liknande och för in den i hylsan på dämparen och sen slår med en slägga på bulten i sidledes, då släpper det! ///Magnus |
|
|
Provade att lossa nedre fästet idag igen utan framgång. Har inte varit så brutal som Magnus föreslår. Är det ingen risk att man kröker hylsan eller spräcker bärarmen om man går lös med släggan? Robin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.