|
|
|
|---|---|
TobbeBMW |
Hej!! Har fått ett litet problem med E 36:an har kollar runt på forumet men inte hittat nått inlägg som riktigt stämmer in ¨på mitt problem, det är så här: När motorn blitt varm så trycker den ut kylarvätska (ånga) genom avluftningskruven, men motorn blir bara normalvarm, samt värmen i kupén är normal. Bytte kylarvätska för lite mer än en vecka sen, och då fungerade den normalt, detta problem började igår, då jag körde en längre sträcka för första gången. Notera att jag har kollat i oljan efter vatten, och finns inga tecken på trasig topp packning. Har jag luft i systemet eller vad kan det annars vara, tips i så fall på lufning vore tacksamt. |
|
det verkar som du har luft i systemet, det kan ibland vara svår att få ut, men försök avlufta mekaniskt på någon anslutning som sitter hög, och gärna med motorn igång så vattnet cirkerar. Om dekelpackningen blåst så brukar vattnet bli sotigt eller oljigt och kompressionen går då ut i vattensystemet. |
|
TobbeBMW |
Jo, jag hade problemet med topp packningen på min tidigare bil, så det vet jag hur det ser ut, någon som kan rekomendera ett ställa som går bra att lufta ifrån, (förutom den lille fule avluftningskruven) :-) Har kollat nu också, nu kommer det ingen värme i kupén även om jag har full värme på, det gjorde det dock förut. |
| att det inte kommer värme i kupen visar att du har luft i sytemet. lufta på högsta punkten | |
|
Jag hade också luft i mitt system. jag gjorde så att jag "sög" in vatten i motorn. Det är bara att öppna kylaren, kläma ihop kylar slangen och innan du släpper den så håller för med handen på kylar hålet så att det blir ett vaccum när du släpper, du får exprimentera lite, kan inte förklara bättre än så här, det funkar iaf skit bra, jag körde kanske 20-30ggr (2min) och sen funka allt skit bra. Gjorde detta efter att min vattenpump gått i småbitar... från 91-94 gjordes dom i PLAST...skit dåligt tycker jag... hade små plastbitar i hela motorn, jag lade ett lakan under bilen och sen spolade jag rent kylsystemet. efteråt plockade jag upp alla bitar och konstaterade att inga bitar fanns kvar i motorn... |
|
TobbeBMW |
Får testa det imorrn då, menar du att du klämmer ihop den undre slangen ut ur expansionskärlet, eller menar du någon annan. Ska prova att luta bilen uppåt imorrn och lufta, då borde vattnet rinna ner i värmepaketet tycker jag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.