AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
672

Bute av bromsklosar

DeeNo
Bytte mina bromsklossat idagf men min indikations lampa slocknar inte, vad ska jag göra?
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Bytte du slitagevarnaren?..

///FrIIk
badeben
Om dina klossar var riktigt tunna så att det gått in på slitageindikatorerna då kan de fått stryk då måste du köpa nya
DeeNo
men återställs den inte automatiskt? Man ska väl inte behöva byta slitagevarnaren varje gång man byter bromsklossar
st
351
stoffe69
328ci -00
inte varje gång.. men d e inte ovanligt,
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om varnaren har börjat varna, måste du byta ut den!

Den förbrukas i samma ögonblick som bromsbeläggen slits ner så mycket att ett metallbleck på varnaren slits bort.
Då strömkretsen bryts börjar den varna...kretsen fortsätter vara bruten tills man byter varnaren.

Byter man beläggen innan det har börjat varna, kan man flytta över varnaren till de nya beläggen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
SpineKracker
Har samma problem! Jag bytte beläggen i förra veckan och sedan dess har lampan börjat lysa. Den lös dock inte innan, och då var inte ens indikatorn inkopplad!

Vad beror det på? Lika bra att ta ur kontakter isf om jag ändå vet att de är nya..?
Lampan lyser om kretsen för slitagevarnaren är sluten.
Alltså, om kontakten till varnaren inte är sama kopplad så kan man kortsluta den, då lyser inte lampan.

Kolla så att det verkligen är kontakt och ingen korrision i kontakterna. Kolla även så att inte slitagevarnaren blivit skadad när beläggen byttes.
Varnaren är inte dyr på BMW. Det rör sig om nån 20-lapp.

/Anton
Det blev fel där. Lampan lyser inte om kretsen är sluten.

/Anton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anton sa du inte mot dig själv nu? ;o)

Lampan tänds när kretsen bryts. Det händer när slitagevarnarens metalldel slits loss i samma ögonblick som den träffar den roterande bromsskivan.

Om lampan lyser kan man dock "kortsluta" trådarna med varandra. Men det är en nödlösning då en ny bromsvarningskontakt bara kostar ca 70kr hos BMW.
(ännu billigare på Biltema, kanske halva priset)

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anton, du var snabbare än jag på tangenterna! :o))

Mvh

Det är ett elände att skriva fel och försöka hinna rätta till det innan någon annan gör det. ;-)
Den här gången hann jag först som tur var.. :-))

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.