AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.104

Tur med polisen

Sida 1 av 2
Igår så körde jag 70 på en 50 väg så vid 22:00 tiden på en rak o fin sträcka. Så kollar jag på backspeglen och ser en van (jag tänker vanlig van) så jag forrtsätter köra 70. Men sen kollar jag igen i spegeln och ser att det är en picke polis, jag tänker "ohh shit nu kommer dom stoppa mig o jag kommer få skitmycke i böter. Då vill jag ju inte bromsa vanligt för att då ser dom bromsljuset så jag växlar ner hela tiden till 55 km/h. Och vi kommer fram till en rundell o jag ser att det är 2 pickepoliser bakom mig, fast dom stannar vid vägen bredvid varandra och jag svänger vänster i rondellen fast jag skulle rakt. Då fick jag köra en annan väg. Som tur var hade dom säkert nått för sig annars hade dom stoppad mig.

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Ja de va tur hade väl blivit 1400:- i böter....
De kanske körde själva i 70 o tänkte inte på farten. I vilket fall tur!

///FrIIk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Då vill jag ju inte bromsa vanligt för att då ser dom bromsljuset <--- hmmz..sen när kan polisen bötfälla dig för att du bromsar? Kommer dom bötfälla dig så har dom nog redan mätt din fart innan du hinner bromsa...

mvh Daniel

"M3 snart om jag kanske hittar nån"
Har precis haft samma tur! Åkte 70-80 på tom/öppen 50-väg på kvällen och i och med att det var frost på rutan plus att den är tonad så såg jag inte vad som åkte bakom mig. När det sedan blev tvåfiligt åkte bilen bakom om mig, och ni kan lista ut vad det var för bil :)

/Manray/
Spajjjs, jag tror inte du fattar, dom körde oxå 70 bakom mig så dom märkte säkert inte att det var 70 km/h och om jag hade bromsat på en fin o rak väg så hade dom tänkt varför "bromsar han" och då kollar dom säkert på mätaren o ser att jag kör för fort.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Kan säga att polisen är inga änglar dom heller! Körde från jobbet runt 23.30 på motorvägen...det var inte än ända bil..kollar i backspegel...inga bilar börjar närma mig jkpg och det blir 90 där så ser jag någon bil komma i väldigt hög fart...själv så håller jag ca 100 vid så kör dom om mig i hög fart kan säga att det var minst 120 där på 90 sträcka undrar hur snabbt dom körde på 110 sträckan??? 160?? kanske ännu snabbare...

MvH Bmw 4-ever
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan ju ha varit utryckning Peter!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Skulle tro att piketpoliser inte bryr sig speciellt mycket om (måttliga) hastighetsöverträdelser... Dom har väl annat att göra.

/Johannes
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
nja själv så tror jag inte på någon utryckning eftersom dom inte hade några blåljus på, sen kom dom från söderifrån på motorvägen mot stan, kan nästan gissa mig till att dom var på väghem till stationen....försökte hänga på lite gran på avstånd, så dom körde den väg som går till stationen (polisstationen)..kanskw bråtom hem?

MvH Bmw 4-ever
Polisen får lov att köra för fort även utan blåljus.
D-diddy
körde igenom Jönköping en nattl med släp, jag höll kanske 140 på motorvägen, det var mitt i natten och ingen trafik, då ser jag en polisbuss som står parkerad i en ficka i höjd med borgen norr om gränna. dom kör ifatt mig och glor lite sen vinkar dom "sakta ner tecknet" och kör sen vidare med ett leende på läpparna. jag saktade ner och tänkte "vilka snälla snutar det finns"
Jönköpings PD rules.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det verkligen snällt att låta någon fortsätta en framfart i 140km/h med släpvagn efter? Att dom låter dig själv utsätta dig för en sådan fara är väl helt OK, men det ligger lite på deras ansvar att skydda andra trafikanter också...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
det finns en inte så gammal tråd uppe om tysta utryckningar mm.

*om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?*
Jesperado: Men dom skyddar andra och han själv genom att säga till han att sakta ner, och det gjorde han givetvis. Dom behöver inte alltid ge böter eller ta ifrån körkort för att skydda dig själv och andra.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"dom kör ifatt mig och glor lite sen vinkar dom "sakta ner tecknet" och kör sen vidare med ett leende på läpparna."

Jag vet inte riktigt om det är ett korrekt beteende av polisen. Jag tycker det i alla fall inte...

Jeppe

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jesperado: Om polisen vinkar ner mig och tycker jag ska ta det lugnare så har det samma effekt på mig som om jag hade fått böter.

Jag skulle inte köra lugnare i framtiden om jag hade fått en bot på 1400.-

Så fungerar jag!

Stavros: Kunde inte ha sagt det bättre själv
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tycker också det kan vara helt OK om polisen "varnar", och på det viset får en att sänka hastigheten. Kombinerat med "ett leende på läpparna" ger det dock inte riktigt samma effekt.

Denna varningen anser jag kan vara lämplig vid mindre hastighetsöverträdelser. När någon far fram i 140km/h med släp efter (vilket är fullständigt idiotiskt) tycker jag åtminstone att körkorts och nykterhetskontroll bör kombineras med "varningen"...

Jeppe

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Tycker det är konstigt att dom inte stannade dig men samtidigt kan jag tänka mig att eftersom du körde mitt i natten så är trafiken inte så stor så kanske därför vissade dom tecknet att sakt ner men får köra vidare! Det var väl snällt av fabron polisen tycker jag!

MvH Bmw 4-ever
Min 525Tds gav upp en påskhelg så min farsa blev tvungen att bogsera hem mig låg i ca 90-100 då möter vi en Polisbil, men de kan inte ha sett att bogserade för lär vi varit körkortslösa bägge två..(vi var på väg hem från stugan ca 25 mils bogsering därav den höga hastigheten)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Släp i 140, bogsering i 90-100.... man blir ju rädd!

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.