AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.403

Släpvagnsvikt 750 / E32

Paap Reeder
Hej!

Såg nu i fordonsuppgifterna i samband med att jag ställde på bilen att: .....

Vad menas med att man bara får dra 1180 kg med B-kort efter min 750??
Får man dra mera med ABCE?

Min moders Golf får visst dra 1400.

Är det fråga om ren diskriminering eller beror det av att hela ekipagets totalvikt börjar närma sig timmerbilsklassen?

Har ett löst drag som jag så småningom skall skruva dit och tittar man på dess konstruktion jmf med kroken på M535:an som får dra 1500 kg, så verkar man lätt kunna hänga på 2 ton utan problem efter 750:ian.

MVH /// Paap R
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
BIL MED SLÄPFORDON
Körkortskrav för personbil/lätt lastbil med släpfordon
Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE.

Vad är ett lätt släpfordon?
Släpfordon med en totalvikt av högst 750 kg. Ett lätt släpfordon kan också ha en totalvikt över 750 kg. Då får släpfordonets totalvikt inte överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3 500 kg.

Var kan jag se fordonets totalvikt?
I registreringsbevis och besiktningsunderlag för personbilar och lätta lastbilar anges den högsta totalvikt ett släpfordon får ha för att dragbilen ska få köras med körkortsbehörighet B.

Det va ett urdrag ur vv.
Om jag kollar i mitt regbevis så får jag dra 1350 på B och 2000kg jämt på BE.=)

mvh/trucker

Länk

Länk NY
an
643
anlima
735iA -87
Papp, det kan bli lite snett när man kollar i regbeviset.
Det kan vara så att om bilen har ett helbiltypgodkännande,dvs fabrikmonterat drag får dra 2000kg. samma bil ,samma drag eftermonterat får dra 1800kg,men kolla så att draget inte är typat för max 1500/1600kg för då är det den uppgiften som gäller. Lite klurigt!!!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Uppgiften som står i registreringsbeviset gäller alltid!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

an
643
anlima
735iA -87
Jeppe, Visst är det regbeviset som som styr vikten, men det kan ju skilja mellan om det är fabriksmonterat ,då är det väl helbiltypgodkännande som gäller,det var den uppgiften jag fick från bmw\luleå. då är det högsta vikten som gäller.Om man själv monterar blir det bara vad draget är godkänt för, inte vad bilen klarar av att dra.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det som begränsar vikten är antingen bilens släpvagnsvikt eller draganordningens släpvagnsvikt, det som är lägst helt enkelt.
Varken bilens eller draganordningens släpvagnsvikt kan någonsin ändras eller klassas ned, detta är konstanta värden.

Jeppe

Anlima: det är/var en massa trams med dragkrokar på importbilar bl.a. kunde en sv. såld BMW med fabriksmonterat drag ha t.ex. max drag vikt 1900 medan bilen som stod bakom på line och såldes ny i Tyskland med samma krok bara fått max 1500 kg vid importen till Sverige..( så vida inte du demonterade den och lät märkesverkstaden montera en ny likadan då var det plötsligt OK med 1900 kg igen....)
Det hela är/var en djungel med olika intyg och regbesiktningar osv osv i sann byråkratisk anda.. så kolla kolla kolla kolla vid beg. köp eller eftermontering om du är "släpvagnfetishist"

Vad gäller Paaps maxvikt är det som precis vanligt:

B-behörghet:

Maxtillåten släpvagnsvikt= bilen tjänstevikt ( om inte reg beviset säger annat) DOCK max tillåten tågvikt ( bilen+ släpets TOTALVIKTER enl regbeviset) 3500kg
( finns undantag här för t.ex. Vans med total vikt på t.ex. 2900 kg då får man ändå med B-kort dra 750 kg.... då släp under 750 ALLTID får dras med B-behörighet)
Släpet anses ALLTID ha total vikten, så en tom 1600 kgs bilbiltrailer bakom din E32 gör dig skyldig till olovlig körnig ( ett ganska allvarligt brott i lagens mening)

BE-behörighet:

Max tillåten släpvagnsvikt= max bilen får dra enl. regbeviset
( och tvärt om mot ovan: helt ok med t.ex. tom 1600kg Biltrailer efter en Trabant OM den inte är lastad ( vid de aktuella tillfället , MÅSTE vägas av Polisen för att kunna bötfälla dig) till mer än Trabantens max tillåtna dragvikt..
Med BE kan man i vissa fall komma upp i kombinationer med tågvikter uppåt 5000Kg

Kör man mycket släp är det väl investerade slantar med ett BEkort på körskolan

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
an
643
anlima
735iA -87
Visst är det härligt med svensk byråkrati,,,

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ingen svensk byråkrati det handlar om.
Importeras en bil med kopplingsanordning ska denna registreras i vanlig ordning (ingår i registreringsbesiktningen). Kan inte släpvagnsvikten styrkas med t.ex. monteringsanvisning eller intyg får inte en släpvagnsvikt högre än 1500kg åsättas.
Är släpvagnsvikten på kopplingsanordningen 1900kg och detta kan styrkas sätts släpvagnsvikten till 1900kg (förutsatt att bilens egen släpvagnsvikt inte begränsar), annars är det max 1500kg som gäller.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.