AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.506

import kostnad

kan någon redogöra vilka kostnader som kommer till efter att jag betalat bilen i GMBH och skall åka hem?
ja jo jag har läst och studerat det inlägget, jag har nog konstaterat att vedebörande som skrivit annonsen är väldigt glad att skriva, det handlar om ett 18 sidigt dokument som förmodligen utan alla komentarer skulla vara en halv A4 sida.
Får dock inget riktigt begrepp om ovan stående fråga, så min tanke var att kanske någon som nyss impoterat skulle kunna göra en kort sammanstälning av dom verkliga kostnaderna.
Sök på detta, frågan har varit uppe 100tals gånger. Börjar bli tjatigt. Plutten, tycker dessutom att ditt omdöme om importguiden är just omdömeslöst!

/Simon
Importguiden är ingen annons, det är ett mycket bra dokument som säkert har hjälpt åtskilliga att importera sin bil.

Men visst, här kommer lite kostnader (jag utgår ifrån att du har köpt bilen, står på plats och har fått exportskyltar):

Bensin: räkna med en liter milen, vet ej hur långt du har att köra.

Färja rödby puttgarden: ca 500
Broavgift: ca 250
Besiktning: ca 2000
Skrotningsavgift: ca 1500
Ja då visar det väl hur kvaliten är på det 18 sidiga dokumente.........
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
En sak som jag reagerat på i importguiden.

........eftersom staten förlorar hundratals miljoner på momsfusket! Staten måste dock ta sitt ansvar, och ge oss svenskar en vettig möjlighet att kolla så att momsen är betald på bilen när vi köper bilen i Sverige.

Som jag ser det förlorar inte svenska staten pengar utan den tyska. Momsen på 16% skulle ju betalats i Tyskland, och då skulle ju inte Bosse Ringmuskel fått något ändå.

Bosse Ringmuskel! Ho ho ho, vilken behållning att kika in här på morgonen.....

Bosse och gänget har föresten sett till at mer än hälften av Svenska folket på ett eller annat sätt har en ansenlig del av sin inkomst via skattesystemet. Så vi som hoppa spå lägre skatter lär få vänta tills demokratiska val avskaffas.

Lite off topic, men Bosse Ringmuskel inspirerade mig.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag har helt missat denna diskussion, men jag måste säga att anledningen till att det står så lite om kostnader är att det varierar så oerhört. tar bilen 2 l/mil eller 0,75 l/mil, sommartaxa på färjan eller vintertaxa, 130 mil i tyskland eller 10 mil, 200 mil i Sverige eller 5 mil, Ryanair eller businessbiljett på SAS, taxi eller stadsbuss, tält eller Grand Hotel, osv, osv? I bekantskapskretsen har importkostnaden varierat från 5 papp (liftade!) till 25' (lite semester med tanten samtidigt!).
Sedan ändras de få fasta priser så ofta att det blir svårt att uppdatera. men jag tycker ändå att det står på ett ungefär vad det kostar, men många orkar väl inte läsa allt....
en liten personligt reflektion; om man inte orkar läsa en importguide som i och för sig är FÖR utförlig så kanske man inte ska importera över huvud taget!
fast mitt försvar kommer väl lite sent, Plutten har nog rullat vidare i cyberrymden....

Mvh Johan
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Johan:

Hade själv med hela "importguiden " till Tyskland när jag
hämtade min M3- och IOM att jag inte pratar tyska flytande
så kunde jag tom visa på bilderna vilken typ av nummerplåt
jag skulle ha =)

Så ett stort tack för ett mycket bra jobb !!

Mvh Jimmy
Det kostar ca 9-11 tusen med bes och resa per bil om man försöker resa-bo någorlunda billigt.

thompa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.