AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.588

silicon eller icke?

ludde
Nu har jag läst varenda tråd om det här med broms vätska och ingen av dom så står det om det ska vara en silicon baserad broms vätska eller inte??

håller på o byter olja, så jag skulle vilja veta vad för typ olja man ska ha.
Dot 4 ( icke abs) silicon baserad
Dot 5 ( abs) icke silicon baserad
Dot 5.1 ( icke abs) silicon baserad

har abs men vilken Jä... olja ska ja använda

ja har ABS i min bil. men i min instruktions bok står d dot 4 och även på locket i bilen........

Vill gärna ha ett svar på denna djungel.

Ludde
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Häll i DOT 4 och inge annat (PUNKT) för Silikon baserad ska du vekrlgien inte i med iaf det äläste jag nånsatnns.. men kan inte reffera till nått på nätet tyvärr! Men jag kör med DOT 4 i min och funkar smort.. och jag har ABS och M5:an skiver och OK på orginal slav och det funkar super! Så åk på meko och köp billig där =) 1 liter 50 lapp eller vad det var.. och den funkar jättre bra!

MVH
Johan

__
Länk
/JB
Det är alltså DOT 5 som är silikonbaserad. Inte DOT4 och DOT 5.1.

BMW rekomenderar DOT 4 även i bilar med ABS.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hmm just det ja.. Ludde har lite fel där uppe ja.. det är INTE Silikon i DOT 4 och DOT 5.1... men DOT 5 har jag för mig det är det i! och JA.. man ska inte ner med Silikonnaserat i en modern bil så mkt vet jag iaf.. silikon baserat används så vitt jag vet mest bara i amerikanre och äldre maskiner!

Men i med DOT 4 det ska det vara! Vet att meko rekomendera DOT 5.1 till mig men på rejsa.nu sa de NEJ! Ej silikonbaserat i moderna bilar.. just det var där jag läste det! På rejsa.nu ja! Så lufta ur riktigt och i med Fräsch DOT4:a vill man ha lite racing fluid så köp Motuls RBF... billig och bra!

MVH
Johan

__
Länk
/JB
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nu rörde jag till begreppen här.. Har för mig att vissa 5.1 or kan det vara silikonbaserat med så kolla det på det ni ska köpa.. ska stå på förpakningen och det är silicon baserat eller ej! Hoppas jag inte rör till det helt för er nu.. Förlåt!

MVh
Johan

__
Länk
/JB
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ENDAST DOT 5 som är silikonbaserad!

DOT 3, 4 och 5.1 är Glykolbaserade.

BMW rekommenderar DOT 4.

Om man kör bankörning kan DOT 5.1 vara ett alternativ då den har högre kokpunkt MEN den måste bytas oftare än DOT4! (riktvärde: en gång om året)

Blanda aldrig DOT 5 i ett system med DOT 3, 4 eller 5.1, då silikonvätskan inte är kompatibel med de glykolbaserade dito.

Däremot är det ingen fara om man slår i DOT 5.1 i DOT 3 eller 4 - vätska.
På samma sätt kan man slå i DOT 4 i ett system med DOT 3.

Tyvärr är det som upplagt för sammanblandning mellan DOT 5 och DOT 5.1 som är två helt olika produkter som inte trivs tillsammans.

Den enda riktigt stora fördelen med DOT 5, är att den inte är hydroskopisk. Dvs man kan ha samma vätska mycket lång tid utan att den drar till sig vatten. Men å andra sidan kan det bli lite "svampigt" med silikonvätska.
DOT 5 utvecklades till amerikanska försvaret för att användas i fordon som står långa tider i mobiliseringsförråd, utan att de skulle behöva byta bromsvätska på dem vart annat år.

Mig veterligen är det enbart Harley Davidson som använder DOT 5 från fabrik på den civila marknaden.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ludde
ok. ger mig där. skrev bort mig i ilskan ......

tack för alla inläggen i varje fall

Ludde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.