AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.945

Antera 309, 19" fälg, erfarenheter?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Funderar på att köpa Anteras fälg 309 i 9,5 x 19" resp 8 x 19" och sätta på Pirelli P Zero Rosso (Nero finns ej i rätt dimension) i dimensionerna 255/30 resp 235/35.

Har någon provat denna kombination på en M Z3??

Om jag minns rätt så hade Volantile massor av problem med sina 18/19" fälgar.

/Caspar
Caspar, äntligen tillbaka! :-)
yatooil här på forumet har 19" på sin M Roadster, vet dock inte i vilken dimension.

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Caspar:
Vilket gummi körde du på tidigare? Som jag precis skrev i en annan tråd så har jag assvårt att bestämma mig för om jag ska köpa Michelin Pilot Sport PS2 eller Bridgestone Potenza PP S03. Har ni några synpunkter?

/Andreas
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Erfarenheten hitintills säger mig att Pirelli P Zero Nero är det bästa, helt underbara, sidogreppet slår det mesta.

Michelin har varit lite av en besvikelse, Fulda Extremo fungerar bra för att bränna vid rödljusen (obs kostar 600:- i böter) och nyare Bridgestone är tydligen inte någon vidare, har dock ej kört några sommar Bridge efter RE71 som på sin tid var helt otroliga om man tyckte det var ok att byta däck var 1000'e mil.

Tyvärr finns inte Nero däcken i alla dimensioner och jag behöver 255/30 resp 235/35 i 19", därför frågan om P Zero Rosso (ser fula ut i mönstret :-( )

/Caspar
TheMazter: Jag har inte fått på mina 19" fälgar ännu, måste fixa spacers som bygger 35mm på varje sida.
Sitter på plats senast onsdag, då kanske de kan komma ut en bil på forumet. Ska iaf lägga ut mig på galleriet igen med min nuvarande Z3.

19" :-)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Tja ba Caspar!

Jag har just 309'orna men "bara" 10x18" bak och 8x18" fram, dom funkar i alla fall bra!

/PG

Att tänka på vid montering/köp av nya fälgar till Z3M(Just M) är att fram så har dom den "vanliga" E36 inpressningen, dvs 35-42 ca, men bak så har dom 5-7 seriens låginpressning, dvs ca 20(18-25)
Alltså får man köpa 2 st fälgar till 3-ser och 2 st fälgar till 5-7 serien. Mvh Kimmo.
Pirellis, Michelins och Bridgestones högfartsdäck tycker ni till om ganska frekvent här på forumet.

Men hur står sig Goodyear F1 sig i jämförelse med dessa däck?
GY F1 GS-D3 Brukar få i princip likvärdig kritik som Ponteza S03.
PS2 brukar placera sig något högre på i princip alla punkter än däcken ovan.

Detta testet tycker jag säger det mesta: Länk

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag är verkligen inne i däckundersökningsmode just nu. Först var jag inne på PS2, men sedan läste jag i en tråd att PS2:ornas däcksidor var lite klena och många M3-förare hade klagat på detta. Tror det var RS2 som skrev om det.
Sedan har jag upptäckt att Dunlop har släppt ett nytt flaggskepp i sitt sortiment med prestandadäck som heter Dunlop SP Sportmaxx, men tyvärr verkar ingen hunnit testa dessa däck.
Just nu lutar det åt S03:orna, men det hinner säkert ändras...

/Andreas
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Pgr69: Hade Du de fälgarna förra året i J-köping?? Du kanske kan bidra med en bild?? Det känns som om de fälgarna åker på bara jag får 2,8an såld och får loss lite flis...

/Caspar
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jo jag hade dom på i Jönköping.

Jag kan plåta dom ikväll, så får du dom på mailen.

Jag kan lova att kromet blänker som f.. på fälgkanterna, mycket snyggt!
Det tråkiga är ju att bromsdammet syns ganska väl så jag skall nog investera i "EBC greenstuff" för att få ned dammängden.

Nu börjar ju vårsolen att visa sig så nu borde det väl inte vara så svårt att bli av med 2.8'an.

Återkommer!

Mvh
PG
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Caspar!!
Äntligen ligger bilderna i lådan(din epostlåda alltså)....

/PG

vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Äntligen är man tillbaka här igen! Har inte kunnat svara på några inlägg på ett tag pga av att min mail inte fungerat, och då blev mitt konto automatiskt spärrat, och sen har jag inte orkat fixa problemet så varje gång jag vill skriva något skiter jag i det.

Nåväl, våren är här, Coupén är i full rulle, och jag får väl börja öppna käften igen även här. :>

Caspar, bra minne! Visst var det jag som hade väldiga problem, även om jag heter Volatile och inte Bolantile :).

Jag kör Breyton Vision 18" på min Coupé och efter ett antal fyrhjulsinställningar, olika tryck och andra diverse prövningar är det fortfarande med blandade känslor jag kör med dem på.

Utseendet, world class!. Personligen tycker jag 17.5" skulle vara det optimala (om det hade funnits). Jag anser att 19" kommer se på tok för maxat ut på den lilla Coupén, men det är min personliga åsikt.

Sen har vi ju det där med dom negativa sidorna, vilket finns ganska många.

Vägljudet som nån nämnde tidigare blir klart högre.. Fälgarna är dessutom något tyngre så vänta dig inte att bilen kommer gå bättre :). Mina Breyton Vision 18" väger dock förhållandevis lite jämfört med många andra 18" (eftermarknadsfälgar t.ex).

Sen har vi ju spårigheten, den blir nämnvärt -mycket- mer, och det står jag fast vid. Räkna med att sitta och parera bilen på vägarna i stan där det är spårigt, tom ibland när man åker över "streck" på vägen, eller väggrenar kan det dra till lite. Vill det sig riktigt illa så kan bilen näst intill "kasta" sig fram och tillbaka, framförallt på gator som allén här i Göteborg, 3 filig väg som är ganska sliten och spårig.. Korsar du några filer där så kan det bli mycket vingligt!

Jag är nöjd med utseendet, helt klart. Men hade jag fått välja med erfarenheterna idag så hade jag nog kört på 17" trots allt. Det blir -bra- mycket trevligare färd, och så är det bara.

Problemet med Coupén är att den är väldigt styv, och är dessutom väldigt liten, det gör att den är extra känslig för spårighet (den är ju rätt spårig redan vid 17")

Nåväl, där har du mina åsikter iaf, hoppas det ger dig något!

/Johan
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Volatile: Ett "B" hade jag väl ändå inte fått med i namnet??

Känns som om jag har haft mycket problem med mina 17" på M'en. Väntar dock fortf på framvagnsinställningen.. Det är dags att byta däck, så orginalfälgarna får bli vinterfälgar (Ja allihopa jag är en hädare och komme rnog att köra M i vinter... ).

Designmässigt vill jag nog ha 19" och vad gäller stötigheten.. Det skall kännas, måste bara styva upp bilen i övrigt. Det enda som jag tror stör är att bromsarna ser lite fånigt små ut.

Yatooil: Du kan väl skicka en tydlig bild sett från sidan på 19"??

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.