AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.779

Bilen blåser ut allt vatten igen...

Det är nu ca 3:e gången på ett år som bilen blåst ut allt vatten genom dräneringsslangen som går till expansionskärlet. Första gången det hände så bytte jag termostat, sen efter ordentlig luftning så funkade det ok i 3 månader ung. Sen blåste bilen ut allt vatten igen, fungerade återigen i ca 3-4 månader innan allt vatten blåstes ut. Alla gånger har jag tänkt att "det var nog inte luftat ordentligt" men nu börjar jag onekligen att fundera vad som är fel. Jag har luftat ordentligt alla gånger, värmen i bilen och tempen har varit perfekt hela tiden tills allt vatten båsts ut. Toppackningen misstänker jag givetsvis,men kan det vara något annat? Tät kylare, läckage nånstans där det smyger in luft etc? Den har inte läckt något vatten alls vad jag har kunnat se, inte heller har den blivit varm vid rödljus t.ex. så jag förutsätter att fläktkopplingen är ok. Vad tror ni?

MVH Patrik.

____
Reach the door with a breath and a scream.
min tömde också vatten.. ett tag.. genom dräneringsslangen.. jag råkade paja locket å fick ju köpa ett nytt.. efter det så har den inte läckt ut mer..vet ju iförsej int evad du ha för lock på din... men det kan kanske vara en orsak vem vet../
Mvh/johan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det tyder ju på övertryck i systemet eftersom vattnet försvinner genom dräneringsslangen. Det behöver inte alls vara topplockspackningen, det kan också vara en läcka i någon slang, i kylaren eller i värmepaketet. Försök lokalisera om det läcker vatten någon annan stans än dräneringen. Sätt t.ex. en vit papp under bilen när den står ett tag så ser du om det droppar något. Dock så brukar det endast läcka om bilen är varm när det gäller kylarvätska. (Eftersom det är tryck där då.)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Byt kylarlocket först som Johan säger
Ok, tack grabbar. Saken skall undersökas när jag är på lite bättre humör, i morgon kanske. Papp under bilen och nytt lock får det bli till att börja med. Hur ser jag enklast om det läcker från värmepaketet?

____
Bj
143
Bjarne
525i -91
Läckage i värmepaketet framkallar en doft av glykol inne i bilen, oftast blir det också imma och en kladdig hinna på rutorna.
Visa användare
28
babben
535i-88
318 touring-96
Min spottade ut vatten när toppackninger var kass men då stack också tempen upp.hoppas att det inte är toppen för då kostar det fläsk tyvärr

bempan1
Jag hade exakt samma problem."Glad" i hågen beställde jag ny packning mm fixade en kille som skulle plana toppen o provtrycka den, öppnade toppen då gick rullgardinen ner syndara sprickor på 4 av 6.Jag kollade priser på topp+packningar mm 13500:-(524 td e34 -91).Då sökte jag en beg motor på bildelsbasen.se till priset av 9000:- inkl frakt
Nu har jag lokaliserat felet, det föreligger så att det läcker från slanganslutningarna till värmeventilerna. Tidigare så har bilen som sagt blåst ut vattnet från dräneringsslangen, den här gången så var det från andra sidan vid värmeventilerna. Jag harinte plockat isär något än, men jag är ganska så säker på att läckaget kommer ifrån plasthuset på denna anslutning Länk (den stora med de tre skruvarna) Läckaget kommer från undersidan, och vad jagkunde se och känna så är slangen och slanglämman ok, det verkar som omplasten på anslutningen har spruckit eller dylikt. Går det att inhandla bara den delen eller måste jag köpa hela värmeventilspaketet? Några tips hur jag ska gå tillväga, det verkade trångt så det är kanske bättre att ta loss hela klumpen?

MVH Patrik.

____
Fisken
Vad kostar ett värmepaket?
Fisken:

Här är en iofs tre år gammal länk där det står vad ett värmepaket kostade då, men gissar jag rätt så är det snarlika priser idag... Länk

Mvh Jögge
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vill mig minnas att det kostade 2200-2800:- på bmw förra året när jag kollade! Cirkulationspumpen som sitter på samma fästen som värmeventilerna kostar 1000:-, men är det den som är problemet så kan du koppla förbi den, gjorde det på min 520i, funkar kanon!

//Mvh Simon
Bj
143
Bjarne
525i -91
Det finns olika värmepaket till E34, när jag beställde till min fanns det två olika som det kunde vara (priserna var också olika). Bara att riva och se vilket som satt i just min bil. Kostade strax över 2000 i höstas.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
bjarne: spelar ingen roll, båda passar, hade det andra fabriktatet på min 520, minns inte namnet, men jag stoppade på bosch, vilka jag tror funkar bättre!

//Mvh Simon
Okej, då har jag plockat av hela härvan. Läckaget kommer ifrån dessa grejer: Länk (cylindern i bakgrunden sitter monterad mot spolen eller vad det är för makapär.) Det mest troliga är att vattnet sprutat från dräneringshålet (?) på cylindern: Länk

Vad jag dock inte förstår är varför det skulle vara vatten i den överhuvudtaget? Det sitter en turbin inuti "spolen" där vattnet kommer in, som sedan magnetiskt sätter fart på koppen i cylindern Länk Den bör sedan funka som en givare av något slag, den har ju även en elkontakt monterad.

Som det ser ut att funka så bör vattnet bara fara genom turbinen för att gå vidare till värmeventelerna osv. Jag ser inga tecken på läckage vid slangfästet, och slangen satt fast ordentligt samthade inga sprickor eller dylikt. Min slutsats blir därför att turbinhuset på något vis släpper igenom vatten till cylindern som spottar ut vattnet i sin tur genom dräneringshålet. Cylindern hade vatten i sig när jag plockade isär grejerna så jag tror jag är pårätt spår. Finns det någonsom har erfarenhet av läckage på de här prylarna?

____
Greenberg: Dina länkar verkar inte fungera...

Mvh Jögge
Jaha.... det var märkligt att de nekar till mer bandbredd idag. Ja ja, men de funkar nog bra i morgon, annars får jag byta plats på bilderna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.