AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.786

Hur mycket har erat repkonto på BMW 523 -528 96-99 kostat ?

Sida 2 av 3
stefannorr
Hade inte Bosses motor service på din Accord.
stefannorr
Bayern> Jo de hade han ,men dum som man var då o ung som man var då så sket man io de o bilen rulla o rulla...ända gången de va akut var när bromsklossarna nötts in till metallen.....annars never ever nothing rong on that car...väntar fortfarande bevis på felfria 523-528 som rullar i trafik...
Den helt felfria bilen(523-528)finns nog inte,fast en japs är ju lika spännande som att se målafärg torka.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Är förvånad över alla problem ni har.

Farsan köpte en ny 523:a när den kom 96, förutom vanlig service med bromsar o dyl så har bara regnsesorn krånglat och det var under garantitiden.

Tjejens 528i -97 har vart helt bekymmersfri under den tiden vi haft den. Vet dock att förra ägaren bytte alla hjullager, tydligen standardfel.
Bra bilar tycker jag.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Kom på två saker till på farsans bil, vevaxelgivaren och termostathuset är oxå bytt. Inget av det är speciellt dyrt.
stefannorr
jugga= men var de inte din bil som var till salu?
Jugga
stötdämpare samt bromsskivor/klossar är ju inge problem det är slitdetaljer som byts på alla bilar.
stefannorr
Exakt..slidtelar är oitnressant utan rena rep...i o för sig v-pump är väl slitdel men den ska hålla mer ä 5-10 000 mil
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej!

På över 5000mil har jag endast bytt slitdelar; Två bromsbelägg fram (som var lite slitna när den köptes). Sedan har det inte hänt nåt som jag inte orsakat själv (vevaxelgivare prickad med högtrycket o abs-sensor gick sönder vid däckbyte, 800+400:-). Oerhört driftsäker o felfri bil. Givetvis har den varit välservad under hela sin livstid.

Mvh
David P.
stefannorr
vevaxelgivare träffas med högtryck(tål alltså inte motortvätt) abs sensor tål inte däcksbyte!?
Jag var skeptisk när ja köpte BMW o än mer nu,för mig börjar BMW likna öststatsklass men ingen som vågar erkänna,va f-n är de för bil som inte tål motortvätt eller däcksbye...va är de för bil där man inte törs tvätta bilen under utan att riskera en abs senor....vad är de för bil där man inte törs trycka på klimatpamnelen utan o riskera att pixlarna försvinner...vad är de för kvalitetsbil där fläcktmotstånd vattenpump m m rasar innan 10 000 mil...vad är det för bil där de finns plastkulor i v-lådan som rasar gårsönder o måste bytas för en ansenlig summa eller v byte...vad är de fr bil av kvalie där byta bussningar tillhör varedagen....vadär de för bil där rost på tourigs baklucka är mer vanligt än ovanligt...nej övertyga mig om klass på dessa bilar!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

stefannorr>>>Nog tål bilen att tvättas med högtryck o byta däck på mm mm...Inga problem med detta(normalt sett ;))...Farsan har en 523i-97:a, otroligt vad problemfritt den rullat...Inte speciellt mycket rep alls på nu nästan 12000mil(några gummilister(garanti),kontakten till bagageluckan,"Igelkotten" till kupéfläkten,byte av bromssköldar till framhjulen(garanti)...
Går dessutom billigt....

Du är nog lite deprimerad nu,blir nog bättre när sommarsulorna kommer på ;)

Mvh Janne.
stefannorr
Janne T> Får hoppas de,men tvivlar..ja vill men men...ja förstår ju att detta är sveriges största forum utan konkurans...men men...är de i närheten av de fel som dras upp här så är de öststatskvalle på BMW...ja har som sagt ägt en 320 97 i drygt ett år la ner minst 25 000 på den..nu en sv såld 96 a med 8500 mil vid köp,har hitills lagt ner drygt 50 kr på lampor,men även service (1060 kr) räknas inte men v-pump termostat o termostathus ska bytas snart..minst 4500 kr...sen väntar ett oljebyte i v-låda ( evighetsoljan ni vet) men de gäller väl alla bilar med det...vindbrus i rutan standard på e 39...slinga i höger backspegel.....värme i stolen..finns i sitsen men ej i ryggstödet...
förresten har min vänstra högtalare även tystnat...låter negativ..jo ja vet men detta är en bil som servats var 500 mil förrutom alla insp 1 o 2 o bara körd o rullad i Luleå...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stefan>>Vindbrus i rutan??...Farsans bil är så tyst så jag tror motorn är avstängd vid "landsvägskörning"...Kan nog inte vara sååå vanligt med vindbrus iaf :/

Kanske ditt problem bottnar i en dålig glasmästare vid något byte av denna ruta?

Mvh Janne.
Jag har inte heller något problem med vindbrus i rutan.Ta en pilser och tänk positivt:))

-----
Mvh
Nisse
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

T.O.M motorn menar jag...

Sista ölen slank ner nu ;)

Mvh Janne.
på drygt 1år och 2000mil:

Castertag 1200:- inkl. arbete
Kabel till aribagkretsen 1300:- inkl arbete

Står dock inför bytet av dämpare + belägg runt om men som sagt ovan så är det förslitningsdelar.
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej igen!

Oj vad negativt det var! :)

Säg nån bil som tål en direktträff på elektronik med en kraftig högtrycksspruta. Den finns inte. Att sedan jag var klumpig vid hjulbytet kan man inte heller skylla på bilen som är otroligt lättmekad. Jag måste nog säga att det har varit japskvalitet på driftsäkerheten, aldrig problem o oerhört snålt. Bilen ser efter 21700mil ut som en ny bil både inne, ute o under. Men jag kan hålla med dig om vissa saker, somliga lägger hela månadslönerna för att hålla bilarna rullande. Men dessa tror jag inte är varken skötta/körda eller servade som de ska. Nu kanske det hjälper att både jag o tjejen kör väldigt lugnt med bilen då det inte direkt är någon sportbil. Och att bilen långpendlat hela livet.

Mvh
David P.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
stefannorr.

Verkar ha blivit lite missunderstanding. Så här ser det ut för mig under 11 mån:

Reparation av kylare inbegrep även byte av vattenpump då jag ändå höll på. Vidare så bytte jag även termostat, nivågivare, expansionskärl, locket till expansionskärlet, kilrem, fläktrem och temperaturkontakt. Det var rätt att kylaren "exploderade".

Kylare: 7539:-
Oljeservice: 1985:- (inkl. DIS uppkoppling)
Slutkil dörrar: 343:-
Skifte fram o bakdäck inkl. framvagnsinställning: 510:-
Torkarblad: 491:-
Olja: 159:-
Lackstift: 111:-
Rengöringsprylar: 2469:-
Lagning av stenskott i framruta: 310:-
Polering vaxning 1425:-

Totalt har bilen kostat mig 27825:- inklusive skatt, försäkring, tillbehör och det ovan. Lägger jag till bensinkostnad så blir det ytterligare ~25 000:-

Det ger totalkostnad på 52 825:- för 11 mån.

52 825:-/1800 mil ger 29,34 kr/mil. Herregud vad sysslar man med. Ger bort i princip 100:- varje gång man åker och handlar.

Men det är värt det ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Nya bromsar, inspection 1 och kolfilterbytte. Ca. 5000,- Fixade bromsarne själv. Aircon är defekt och skal fixas snart tilsammans med oljan i aut. lådan samt bromsvätska skal byttas innan länge.

Om ni vil se hvad det kostar ellers at ha en E39 som hobbybil kolla länket. Prisarna är i danske kronor.

Länk
På 1,5 år och knappa 4000 mil ( 9700-13350mil ):

Förutom 1 st insp.I, en oljeservice och en insp II:

Bakvagnsbussningar ( bytta av BMW i samband med kör free of charge)
Intrumenthus byte (end mtrl kostnad på good will av BMW Krstd)
Bromsskivor + belägg fram ( ca 1500:-)
Länkarm/spindelled hö fram ( ASB...) (1500:-)
Avhoppad slang bakrutespolpump ( 30 min i garaget hemma)
Baklucka bytt på rostgarantin ( samt bakruta i samma veve p.g.a. av repor/skada)
Däck
1 st tänd airbag lampa (släckt på BMW utan fel) (300:-)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.