|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
stefannorr |
Vore kul att dela lite erfarenheter angående repkostnader på BMW 523-528 96-99 på dom senaste 12 månaderna.(och även vad ni lagt ner och på vad under er tid som ägare av bilen) Själv har jag haft min BMW 523 96 i 7 månader snart och på den tiden bytt en lampa till framljuset + en vårservice för 1060 kr byte olja + filter och provtryckning av kylsystem,battericheck,tyvärr så började min termostat strula efter testet så att när ja kör i hög fart går termpen ner lite,så nu ska ja passa på att byta både vattenpump,termostat och termostathus och sen hoppas på 12 månader bekymmersfri körning. Till hösten planerar jag en insp 1 + bye av olja i lådan. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
26000:- inklusive försäkring. 25000:- i bensin. Totalt 51000:- på ett 11 mån. Nu stundar en Insp I, dock har jag bytt microfilter själv så det bör bara bli olja ~1600:- Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Glömde. I de 26000:- ingår ett kylar/h2otermostat/h2opump/nivågovare/kilrem/generatorrem och expansionskärlsbyte för ~7200:- Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
stefannorr |
kävlingepågen> har din bil kokat eftersom du bytt expansionskärl o nivågivare? 26 000 + 7200= 33 200 vad är de övriga på 51 000? verkar mest va bensin o försäkring. ska själv byta v-pump termostat och termostathus borde väl gå på en 4000-4500? |
|
Vinterhjul på alufälg (nya), service, vita blinkers, xenonglödlampor, lite smågrejjer typ lister, torkargummin, gummimattor, krom till avgasröret osv totalt ca 13000kr Då har jag nu även beställt en beggad monitor till Navi/TV då jag råkade snubbla över en beggad sådan. Behövs inte ännu men bra att ha. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
4100:- Stötdämpar byte fram inkl. arbete 2400:- Bromskivor runt om inkl arbete 815:- Bromsklossar runt om + 150:- arbete 2200:- Inspektion I 1060:- Oljeservice inkl olja o filter 380:- Gummilisten runt förar dörren 200:- Instegslisten passagerar sidan plus lite stylig godis som kromat handtag till bakluckan,M5 njurar,kromat ändrör. Bensin går ju i vilket fall som helst så det räknar jag inte med. har ägt bilen i snart 1år o c:a 1300mil ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
Detta har jag bytt på tjejens 528i-97: bromskivor fram & belägg runt om ca 2000:- insp 1 (olja, filter, tändstift) ca 850:- några glödlampor 100:-? snittförbrukning ca 0,75l/mil (95%landsvägskörning). billiga mil hittills. detta under 9 mån och ca 2500mil Bilen är till salu (pga flytt) om någon är intresserad. |
|
stefannorr |
bayer munchen o jugga> Det var billiga insp 1 för er,inte gjort de på BMW eller? |
|
Servade o bytte lite grejer i sommar. Tar dessa priser från minnet, men det ska nog stämma. Olja 500 Filter 100 Vattenpump 640 Kylvätska 150 Fläktrem 200 Tändstift 430 Kupefilter (minns inte, dyra) Hjullager fram (en sida) 1100 Har tidigare bytt termostat, låsmotor baklucka, stötdämpare fram, oljekylare till autlåda, en omgång vinterdäck, och så service ett par ggr. Har haft bilen sen november 99 och kört 4000 mil. stefannorr: Att byta termostat, vattenpump och termostathus själv kostar väl ca 1200 kr. /Jonas |
|
|
Priset är material. Har inte mycket förtroende för verkstäder, bara fusk och slarv. Gör jobbet själv, så blir det ordentligt gjort och bra mycket billigare. |
|
|
stefannorr Helt rätt min Inspektion I gjordes av en kompis som har bilverkstad i Gällivare,fast olje servicen gjordes hos Englunds Luleå nu under deras pågående jubileums kampanj.Fast Englunds var inte så dyr på deras Inspektion II om jag inte mins fel så var det c:a 4200.- |
|
stefannorr |
Har ärligt talat varit sugen på byta bil igen flera ggr,har haft en Honda accord o en civic tidigare o på dom bilarna böt ja o repa cirka noll,då hade ja accorden i 8 år tror ja böt olja en gång o böt bromsklossar,på civicen på 2 år nadra...sen köte ja en rover 200..gick som en klocka tills den helt plötsligt fick för sig att börja stiga i temp o kamremen gick av efter 2300 mil körda(skulle väl bytas vid 10 000 ) plus att servicen slutade finnas i Luleå. Men fortsätter repen att vara överlägsna mina tidigare bilar så blir de en cmry eller accord *L*: |
|
Jag lyckades med 17000:- på 2500 mil.. Blev så trött på bilen att jag har nu sålt den. Detta var bara i reperationskostnader. Vill inte börja räkna på vad försäkring + bensin kostat till denna bil som slukade allt för mycket pengar. |
|
|
Följande har gått åt på tre år/6700 mil. Reparation/service: 24000 Däck: 18000 Fälgar: 10000 Försäkring: 18000 Skatt: 4500 Bensin: 55000 Dock hade jag Europlusgaranti första året och detta besparade mig uppåt 20000 pix. /Micke |
|
stefannorr |
micke> oki vad varvfelen som du fick på europlusgarantin? |
stefannorr |
skygazer> felen var? |
|
Stötdämpare fram, bromsskivor och belägg runt om, temostat, stereo, kardanknut, en ABS-sensor, bakvagnsbussningar, hjullager fram samt styrenhet intervalltorkare. /Micke |
|
stefannorr |
micke> oki..6700 mil tar för mig 4 år att köra minst,men dyker de upp en accord me automat eller camry låg milare så kan byte ske...alltså ja tycker BMW kan va kvalite i materilavalet på inredning ,plåt m. m (förrutom rosten) åtminstone tunga*L*..men kvaliten på slitdelar verkar ligga långt under ex honda toyota m.m....alltså standard verkar ju va termostat vattenpump bromsarna..gnissel..pixlar i i instrumentbrädan,,..lättkokad..automatlådeproblem...vev o kam axelgivare...vindbrus...lås i bakluckan..svårluftad...alltså nu vill jag ha lite bilar utan problem*L* vore kul.... |
|
Jo, jag håller med. Vill man ha högsta driftsäkerhet och minimalt strul är det japanare som gäller. /Micke |
|
stefannorr |
Men som ja sa..motsatsen får gärna visa sig....kan vi få in några insändsre på BMW 523-528 som kört x antal mil utan rep,service hör ju till så de kan vi skippa......... |
stefannorr |
Det är ju ändå vald till världens bästa bil..p g a vilka grunder?...... enbart komfort? fart? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.