|
|
|
|---|---|
|
Just det...hur ska jag gå tillväga för att få upp glansen på mina polerade M3 Cab fälgar? Dom ser OK ut, men det dinns en del prickar jag gärna skulle vilja få bort. Är Autosol farligt att använda? finns det polermedel som inte är lika grovt? Tacksam för svar! /Klas | |
|
Jag har polerat mina med rubbing och en liten polermaskin. Sedan 12% teflon vax på det. Blir mycket bra samt att broms dammet inte fastnar så lätt på fälgen. Autosol låter lite grovt men det kan funka. Prova på reservfälgen först. Men en maskin är att föredra, provade först förhand men en lätt överdimentionerad onani muskel satte stopp för det! =) 1BJÖRN Länk |
|
|
Björn Polerade du hela fälgen? eller bara fälgbanan? Blir inte klok på dessa fälgar! ÄR dom helt polerade, eller är dom delvis lackerade? /K |
|
|
Jag polerade hela fälgen med extra krut på fälgbanan. Fälgbanan är lite polerad orginal med klarlack utanpå. Centrumet är högglans polerat utan klarlack och det som är lite vitt ut på ekrarna är tydligen glasblästrat i efter polering för hand! Polering av centrumet ger bara lite extra lyster, tror att det blir svårt o få bättre glans än orginal. 1BJÖRN Länk |
|
|
Aha...jag undrade över det vita på ekrarna...ser lite taffligt ut, men det ska alltså vara så!? Skönt att höra! :) |
|
|
Jepp! Det ska vara så! Jag tycker iof att det ser ganska snyggt ut, blir bra glans i fälgarna på avstånd. Om du vill så kan du ju lämna iväg fälgarna för en högglans polering av banan, då blir det samma glans som centrum på fälgen. Jag vet att fälgfixarna i Hbg tar 500:-/Fälg.Men ag vet inte om det finns något liknande i Stockholm!? Kommer upp ett par nya bilder på mina fälgar i galleriet nästa vecka så du kan slå ett öga på dom då. 1BJÖRN Länk |
|
|
Mina bakfälgar är faktiskt inlämnade & fixade på grund av fula kantskrapningar, hos en firma som heter Intera här i Stockholm, med mycket bra resultat. Som polerade hela fälgbanan..snyggt. Så det är bara sätta sig med en burk rubbing! Kanske finns en bra polertrissa till borrmaskinen man kan jobba med... Tack för tipsen! Trevlig helg! /Klas |
|
|
Skillnaden när "proffsen" polerar är ju att dom löser klarlacken o polerar upp fälgen för att sedan lägga nå klarlack ovanpå. Men med rubbing så får du ganska bra puts oxå. Så man kan nog säga att din helg är räddad! :) Polertrissa till borrmaskin kommer nog o funka bra, akta så att du inte bränner klarlacken bara! Lycka till O trevlig helg! 1BJÖRN Länk |
|
|
Mosse: Hur har det gått med poleringen av dina fälgar? Nöjd eller du ska tokpolera en helg till? :) 1BJÖRN Länk |
|
|
1Björn Jo du...jag har KRAMP! 3 timmar med svamp & avfettning för att få ren INSIDAN av fälgarna...mycket gammalt inbränt bromsdamm var det.... Sen satt jag hela lördagsnatten med en tub Autosol & trasor....blev mycket bra faktiskt! :) Ska vaxa dom sen också....när handen har läkt! ;) /K |
|
|
Skratt!! Jag sa ju att det var jobbigt!! :) Insidan av fälgen är väldigt viktigt att den är ren för att få extra djup i fälgen! Jag brukar ta av mina 2 ggr om året och tvätta riktigt rent på insidan. Ett bra sätt att få fälgarna riktigt rent på insidan är att ta cellulosa förtunnig.....vääääldigt starkt men effektivt. Se bara till att det inte rinner ut på utsidan av fälgen. Kul att du blev nöjd iaf!! Vaxa fälgarna med ett teflonbaserat vax för bästa hållbarhet. Använd inte Turtles fälgvax...Skit! Mvh Björn 1BJÖRN Länk |
|
|
Tack för tipset! Vi får skicka bilder sen och jämföra putsen! ;) I morgon åker dom på bilen! :)) Ha det gott! Klas |
|
|
Vi får göra det! Hummmm!! Ska nog ner i garaget o fila lite till på dom ikväll =) , Kör lungt!! Mvh Björn 1BJÖRN Länk |
|
|
Mosse: Slår dina fälgar mina? =) Länk 1BJÖRN Länk |
|
|
Hehe...nja... Det jag har märkt är att dom två fälgar som har fått nypolerad fälgbana (renoverade) är känsliga....dom har ju ingen klarlack, dom blir lite matta ganska snabbt! ska jag vaxa kanterna eller? Jag ska ta några bilder i helgen så får du bedömma! Ett lyft för bilen med dom fälgarna i alla fall! :-)) |
|
|
Prova o vaxa dom men det bästa är o få lite klarlack på dom. Har du ingen klarlack så får du nog polera dom varje gång du tvättar. Hade en polare som hade det så på sina fälgar o efter varje tvätt så fick han polera upp dom med autosol. Men prova o vaxa upp dom ordentligt med teflonvax. Jag ser fram emot bilderna...... Visst är det en snygg orginalfälg!! Passar mycket bra på bilen=) Mvh Björn på väg på semester...... 1BJÖRN Länk |
|
|
Jag har också polerade fälgkanter utan klarlack, bara att polera och vaxa ofta. Jobbigt, men snyggt är det iaf. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Det är mycket snyggt men som sagt en massa filande o gnidande om man inte har klarlack! 1BJÖRN Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.