|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
elniko, jag har läst din sugrörsförklaring förut, vad jag ville veta är vad du menar med annan typ av motstånd? Anta att man har två motorer, den ena har skitigt luftfilter och den andra har taskigt utformad filterbox. Mätningar visar att båda motorerna har ett tryckfall över insugssystemet på x mbar. På vilket sätt skulle slutresultatet skilja sig? |
|
|
Stämmer det att insprutningen automatiskt känner av att den ska leverera mer soppa då den får mer luft så borde ett öppnare filter ge mer effekt. Fattar inte insprutningen detta själv så kan jag inte tro annat än att ett öppnare filter skulle få motorn att bli klenare om man nu inte programerar om insprutningen. 1 del bränsle 1 del luft avstämt = X hk Får motorn mer luft och inte mer bränsle så tappar motorn speciellt i vrid. Personligen så skulle jag aldrig montera ett annat filter om det ens gav mellan 10-20 hästar då det finns risk att mer skit kommer in i motorn. Nån kanske inbillar sig att bilen går lite värre då det låter mer. Sen har vi ju de fysiska lagarna, kort och gott kan man säga att det krävs en fördubbling av effekten för att man ska märka någon rejäl skillnad. |
|
| Nä det är sant, har inte en aning om hur man kollar slitage på motorn när man bytt filter. Finns nog ingen som kan ge ett riktigt svar på denna fråga. Verkar som att det alltid kan finnas någon som kan bevisa motsattsen... | |
|
w9816 Anta att du har XmBar innan ditt filter, över filtret har du ett tryckfall på qmBar, alltså har du (X-q)mBar efter filtret, antag sedan att du har ett tryckfall över LMM på zmBar, alltså har du (X-q-z)mBar i tryck efter LMM... så kan du gå hela vägen fram till cylindern, men tryckfallet över luftfiltret kommer alltid att spela roll, kanske en obetydligt liten roll men ändå en roll... /Niklas |
|
svintoleffe |
Det ni säger att det suger in så mycket skit. Det håller jag inte med om, då man kan jämnföra ett motocross filter med ett kn filter. Vad jag vet så när jag körde cross så var det inga som helst problem med skit in i cylindern. Efter att jag hade kört en hel sommar på samma kolv o prylar, det enda jag gjorde var att tvätta filtret. Såm det jag säger att så mycket skit som en hel del får det att låta som är en stor myt. Bmw-Power MVH Leffe |
|
sådan "sportfillter" ger 0 hk utan dig i bilen 1 hk med dig i bilen :) Så om du har en e36 320 med vanos på 150 hk så skulle filltret ge 150 hk med tom tom bil och 151 hk med dig bakom ratten G-Nig |
|
|
Kn är bra Orginal är det inget fel på heller och smaken är ju som någon sa som baken.... Men alltså..... ÄLSKAR ATOM TEKNIKERN bara! Finns inget mysigare än att skryta om hur många diplomer man har Hur många atomer inehåller en atombomb?!? MVH |
|
|
Glömde säga Förstå att få en atombomb in i filter villka grejor alltså! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.