AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.863

hur mång hks ger

Sida 2 av 3
Placebo eller ej enda fördelen jag upplevde på min Alfa var att den blev mer lättkörd och mindre "rycking" med sport filret ( så det var ju värt dom 450:- filtret kostade..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
varför krångla o byta om ni inte vet vad ni gör?
bilen byggdes med orginal filtret för att de är den som bilen är anpassad till..varför krångla i onödan? kör på orginal så slipper du massa tråkiga svar på dumma inlägg..
D-diddy
Plutten: fall in i ledet och bli trevlig om du vill vara med på ett annars trevligt forum, Newbee., Oberoende av dina kunskaper så vill ingen läsa dina otrevliga och oförskämda inlägg
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Mert: Att orginalfilteret är anpassat till bilen behövar ju inte betyda att det är bettre. Kanske har orginalfilteret den egenskåpen att det inte behövs någon "service" och det i sig själv är tillrekkelig för att produsenten väljer detta filteret.

Jag vet inte, men jag tror att alle serieproduserte biler är en kompromiss på alt. Kanske är det också ökonomiska aspekter som spelar inn, så jag tycker inte man bara ska peka på att "det är en grunn till att bilen är som den är."

Jag tycker vi kan gi plutten en ny sjanse her.
Tja , vad ska man skriva , det som märks på min är att den är villigare att varva på toppen , ca 200 R/pm mer register , och att det märks fort när det behöver rengöras , (vilket är ofta) finns mycke skit som dammar runt i motorummet , så för att det ska ge nått posetiva egenskaper så gäller det att hålla det rent

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
svintoleffe
Plutten

Det där med att det släpper igenom mer skit, det kan ni kasta i havet på engång.
Har du filtret in oljat som det ska vara då släpper det inte igenom något.
Det funkar precis som ett filter till en cross.

Det där med att det bara skulle ge 0,5 hästar, Där har du ochså fel.
Det där med att den skulle dra mer bensin det gör den på högvarv eftersom den går bättre där, men efter som att maskinen, har blivit starkare över hela registret så kan man ligga och hålla mindre gas.
Alltså drar bilen mindre .

Det du även säger plutten att den behöver mer bensin det sköter insprutning, då lmm ger utslag att nu får dne mer luft då behövs det mer bensin.

Bmw-Power

MVH Leffe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svintolfte vilken fakta grundar du dina argument på?

Har du sett vetenskapligt utförda tester (oberoende av tillverkarnas marknadsavdelningar/reklam)?

Jag har sett några och säger: Sportfilter släpper igenom mer och större smuts!
Tror du inte på det, är det helt OK, men påstå inte att det inte är så om du inte har fakta!

Vilka effektmätningar lutar du dig mot när du säger att sportfilter ger mycket mer effekt? (reklam är inte en tillräckligt neutral källa för att räknas som trovärdig!)

Jag har sett flera effektmätningar på bland annat BMW:s M50-motor och där är effektskillnaderna inom felmarginalen i mätprocessen.
Vissa bilar (i marknadsföringen brukar det ofta vara Toyota Supra) har ett relativt dåligt dimensionerat luftförsörjningssystem från fabriken, i förhållande till motorns övriga kapacitet. I dessa fall kan ett bättre luftflöde ge märkbart bättre effekt, MEN inte i moderna BMW-motorer som har ett överdimensionerat luftfiltersystem redan från fabriken!

Varför skulle bilen dra mindre bensin om motorn var starkare???
Blir verkningsgraden högre?

Tro kan vem som helst göra...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
svintoleffe
Ja jag har sett flera tester av filtrerna. då är det tester av Kn flitret.
För jag var som dig först bara typ jag tyckte det var en skröna med 0-5 hk.
Tills kompisen min visade dels hans tester sen har jag hittat tester själv ochså.
Så om inte det är fakta Nog då blir det Svårt.

Angående bensin, så behöver du inte trycka lika hårt på gaspedalen, för att motorn orkar mer på lägre varv.

Dom testerna jag har sett är på m-20 motorn, men har även sett en del på m-50 ochså där gav dom varierade effektmätning.

Bmw-Power

MVH Leffe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De tester som jag har sett innefattar KN och det filtret är liksom alla andra sportfilter som jag sett testresultat från, sämre än standard-pappersfilter i filtrerinsgrad.
Kolla t ex dessa oberoende länkar:
Länk
Länk
Länk (denna länk är nere just nu, men kanske kommer igång igen!)

Förvisso är KN ett av de filter som är minst dåligt på att filtrera bland sportfiltrena, men fakta kvarstår - de ger sämre filtrering än standardfilter!

När det gäller flöde är sportfilter något bättre än pappersfilter, men det handlar om i bästa fall 1-2% bättre luftflöde genom dessa filter om man genomför tester som är relevanta i ett normalt driftssammanhang i en bilmotor.
Kolla t ex denna länk: Länk
Men då inte luftförsörjningen är den trängsta sektorn i en modern (otrimmad) BMW-motor, finns det ingen effektökning att tala om att hämta vid ett filterbyte, oavsett vad reklamen säger!

Att ljudet och placeboeffekten gör att man tror att man har mer hästar under huven är en helt annan sak!
Dessutom byter man kanske ut ett gammalt igensatt filter (som har fångat upp smutsen som annars skulle hamna i motorn) vilket kan göra att motorn strax innan filterbytet hade dåliga driftsbetingelser...

Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang om att motorn skulle dra mindre bensin med ett sportfilter.
Då effekten är direkt avhängig av hur mycket bensin motorn förbränner och hur stor verkningsgrad motorn har i förbränningen är det en direkt omöjlighet att du skulle få lägre förbrukning med sportfilter på en modern insprutningsmotor som mäter luftflödet och sprutar in bensinmängd i förhållande till mängden luft!

Verkningsgraden kan aldrig öka i en insprutningsmotor genom att bara byta till ett sportfilter!

Mvh

320-325
jag tycker det tar mindre plats i motor rummet samt att det går att använnda igen o igen o igen ja typ bilen livs tid. bara att tvätta o olja in. det är ju bra för miljön .... sen att dom öppna filtrena inte gör nån nämnvärd JUST på BMW beror ju på som sagt att BMW har bra orginal grejer..MEN det finns ju så mkt mera märken där det inte är så. ta det lungt grabbar .. vi vill väl inte bli ovänner för en sån töntig sak... åsikter går isär OCH .. vissa gillar filtrets fördelar vissa andra vill att bilen ska se ut som den gjorde när den lämnade BMW fabriken.. och vadå då. vad det beträffar effekt ökning på min m20B25 det har jag dålig koll på . men min bil går MKT bra . fast jag kanske kan nämna att den varierar lite mera beroende på hur det är ute tp kallt rått elller jätte varm sommar dag. men vilken bil gör inte det.

mvh Johannes föresten jag har en toyota supra 3,0 turbo o den har mkt under dimensonertat luft filter. orginal.
320-325
om jag inte minns fel så svara vr6 väldigt bra på öppet filter
Visa användare
472
w9816
D7 -??
plutten: "kall luft ger mer effekt för det innehåller mer syre atomer, vilket gör luften tättare"

efter ett sånt uttalande undrar man vem som utfärdat dina diplom...Kellogg's eller? :)
Nåja, säkert ett tankefel från din sida.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På sätt och vis har Plutten rätt!

Kall luft har högre densitet än varm luft och har därmed mer syre per given volym luft.
Det är också det som är främsta anledningen till att kall luft in i motorn ger högre effekt än varm dito. Motorn kan helt enkelt förbränna mer bensin på samma mängd luft.

Sedan har du den negativa effekten av varm luft som gör att motorn kan börja spika (självantända bränsle/luftblandningen pga värme/tryck i förbränningsrummet), som minskar ju kallare insugsluften är.
När motorn börjar spika reglerar styrelektroniken ner tändningen och motorns verkningsgrad minskar då. Effekten av det blir lägre effekt!

Mvh

Andie_83
Plutten>> Det stinker skryt här så man fan mår illa. Visst, av det du säger stämmer mycket men snälla? Alla VET inte motorns tekniska specifikationer också vidare så istället skriver dom utav sina erfarenheter. Man kan ju i ditt fall rätta och vägleda, men på ett klart trevligare sätt! Jag kan skriva ett diplom på att du har attityd problem om du vill?! På AutoPower ska vi vara vänner och tycka om varandra, inte spy galla på någon! Denna sida finns för att vi ska hjälpa varandra och dela med oss av erfarenheter!!!!

Ha det bra vänner

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
El
338
ElNiko
325iT-92
Jag har skrivit det förut... men.. Mer luft-->Mer effekt Ju mer luft du kan få in i cylindern ju mer bensin kan förbrännas, därav den trevliga effekten av turbo/kompressor.

Att en motor inte skulle behöva ett luftfilter med mindre flödesmotstånd stämmer inte, oavsett vilket motstånd som delar efter insuget ger så ökar flödet med mindre flödesmotstånd i filtret. Detta p.g.a att filtrets motstånd är av en annan typ. Prova själv att ta ett rör och suga igenom det, prova sen samma sak igen fast med en trasa för öpnningen, det blir jobbigare att suga igenom luften, oavsett hur smalt röret är.

Att tillverkare inte monterar filter med bättre flöde kan vara en kostnadsfråga, särskillt som sportluftfilter inte behöver bytas (ca: hälften av vinsten för en nysåld bil utgörs av eftermarknad d.v.s service reparationer revservdelar...).

Att sportfiltrena renar sämre är nog möjligt, min gissning är att ju billigare de är desto sämre renar de, och det finns säkert filter som renar lika bra (eller nära nog) som pappfiltrena.

/Niklas
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Johan B, om plutten verkligen är den motorguru han utger sig för att vara skulle han ha formulerat sig som du, dvs just att kall luft är har högre densitet och därigenom kan man få in mer av den... Att säga att den innehåller mer syreatomer och därför blir "tättare" låter liite okunnigt (ja helt felaktigt egentligen).

ElNiko: "filtrets motstånd är av en annan typ"? Tryckfall som tryckfall, eller hur? Eller vad menade du...?

:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ElNiko, ditt resonemang är i grunden riktigt. Men om luftfilter och insug redan från början är kraftigt överdimensionerat vinner man mycket lite på att byta till ett sportfilter.

I detta fall har det ju faktiskt visat sig att motoreffekten inte ökar något alls (ligger inom mätapparaturens felmarginal), ens om man tar bort filtret helt, vilket ur ett motståndsperspektiv är det helt optimala (inget motstånd alls från filter)!

Däremot finns det effektmätningar på t ex Toyota Supra som visar på relativt stora effektvinster vid byte av filter till sporttypen.
Främsta anledningen till det är att vissa bilar har ett relativt dåligt utformat filter/insugssystem från fabriken, i förhållande till motorns övriga kapacitet. (troligen beror detta på att man i Japan har lagar som förbjuder motoreffekter över en viss nivå)
Dvs. luftfiltret blir den berömda "flaskhalsen" i systemet...

Det jag menar är att man inte skall dra några generella slutsatser av att en viss motormodell får märkbart bättre effekt med sportfilter. Vissa motorer har ingen effektökning att vinna på ett filterbyte.
Men det är precis sådana generella argument som nästan enbart används i reklam för sportfilter!

Som jag skrev innan släpper sportfilter genom mer smuts, men sedan kan man alltid diskutera hur stor effekt/skada det medför i motorn.
Ur ett rent teoretiskt perspektiv ökar slitaget med mer smuts i insugsluften.

Reningsgraden varierar rätt kraftigt mellan olika sportfilter enligt de olika mätningar som jag har sett.
Alla renar sämre än pappersfilter. KN-filtrena brukar vara de filter som i testerna placerar sig närmast pappersfiltrena när det gäller reningsgrad.

En sak som man bör tänka på om man trots allt vill använda sportfilter.
Ju smutsigare ett sportfilter blir, desto sämre rening har det. Tvärtom mot ett pappersfilter med andra ord, där reningsgraden ökar i takt med att det blir smutsigare.
Rengöring och inoljning (inte för mycket olja, eftersom överskottsoljan kan sugas in och sätta sig på Wolframtråden i LM-mätaren och förstöra den!) är därför väsentligt för att få en hyffsad rening av luften!

Hade effektökningen legat upp mot 10% (som reklamen ofta vill göra gällande), kan jag garantera att man åtminstone hade monterat sportfilter i högprestandabilar redan från fabrik!
Billigare hästar får man leta efter...!

Mvh

El
338
ElNiko
325iT-92
Givetvis beror effektökningen på hur mycket sämre flöde originalfiltret har, men så länge sportfiltret har lägre motstånd än original får man en effektökning, om det sen är 0,01hk eller 3hk beror som sagt på hur stor skilnad det är på filtrena. Och det finns säkert sportfilter med sämre flöde än bmw´s originalkonstruktion, vilket då givetvis ger sämre effekt. Om jag själv skulle skaffa ett sportfilter så skulle jag köpa ett för montering i originalboxen, då jag tror att bmw jobbat en del för att få optimal utformning på denna. Att man inte får någon effektökning av att ta bort boxen helt är inte så konstigt då motorn suger varm syrefattig luft från motorutrymmet.

w9816
Läs min liknelse med röret så förstår du vad jag menar.

/Niklas
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Låter nästan som att man måste testa det här själv och därefter bilda sin egen uppfattning... Märker man att bilen går bättre är det ju bra annars är det väl bara att byta tillbaka. Sportluftsfiltrerna skulle väl inte tillverkas om dom inte gjorde nån nytta?! Där kan jag ju ha fel iof, men ändå!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ElNiko, vid testerna utan filter sög den inte luften från motorrummet. Dvs. det var kall luft som gick in i motorn.
Möjligt att effekten blev lite bättre, men den eventuella effektökningen låg som sagt inom felmarginalen i mätinstrumenten. Borde röra sig om mindre än 1% effektökning i alla fall!

Beemer-Nissen, testa kan man alltid göra. Men hur mäter du det ökade slitaget?

Det finns många produkter på marknaden som både tillverkas och säljs för dyra pengar utan att de uppfyller det som utlovas i reklamen.
Så länge det finns godtrogna kunder som är beredda att betala för produkterna kommer de att forsätta säljas!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.